Akademisyenlerin Mesleğe Yönelik Algıları: Kilis 7 Aralık Üniversitesi ve Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nde Bir Araştırma
Year 2018,
, 93 - 111, 27.04.2018
Mustafa Paksoy
,
İsmail Güvenç
Abstract
Günümüzde her ilde en az bir adet devlet üniversitesi mevcuttur.
Akademik personelin üniversitelerin ana insan unsuru olduğunu söylemek
mümkündür. Şubat 2016 tarihi itibariyle ülke genelinde devlet ve vakıf
üniversitelerinde 155000 civarında öğretim elemanı mevcuttur. Bu durum
üniversitelerde görev yapan akademik personelin, mesleği nasıl algıladıklarını,
örgüte ne kadar bağlı olduklarını ve iş doyumlarının ne düzeyde oluğunu
araştırmayı zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmada yeni kurulan bir üniversite olan
Kilis 7 Aralık Üniversitesi ve 1992 yılında kurulmuş olan Kahramanmaraş Sütçü
İmam Üniversitesi’nde görev yapan akademisyenlerin mesleğe bakış açıları
incelenmiştir. Çalışma sonunda örgütsel bağlılık ve iş doyumunun Kilis 7 Aralık
Üniversitesi öğretim üyelerinde daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Kilis 7
Aralık Üniversitesi’nde doçent unvanına sahip akademisyenler daha yüksek
örgütsel bağlılık sergilerken, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nde
araştırma görevlisi ve öğretim görevlilerinin, doçent unvanına sahip
akademisyenlerden daha yüksek örgütsel bağlılığa sahip olduğu belirlenmiştir.
Ayrıca örgütsel bağlılık ve iş doyumu arasında orta düzeyde pozitif ve
istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki belirlenmiştir.
References
- Albulescu, I., Albulescu, M. (2014). The university in the community. TheUniversity’s contribution to local and regional development by providing educational services for adults. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol.142:5-11.
- Alegre, I., Mas-Machuca, M., Berbegal-Mirabent, J. (2016). Antecedents of employee job satisfaction: Do they matter? Journal of Business Research, Vol.69, 1390-1395.
- Casper, W.J., Harris, C., Taylor-Bianco, A., Wayne, J.H. (2011). Work-family conflict, perceived supervisor support and organizational commitment among Brazilian professionals. Journal of Vocational Behavior. Vol.79, 640-652.
- Charle, C. Ve Verger, J. (2005), Histoire Des Universites (Üniversitelerin Tarihi, Çeviren: İsmail Yerguz), Birinci Baskı, Dost Kitabevi, Ankara
- Güvenç, İ. (2016). Rektör Anlatıyor Üniversite: Bir Üniversitenin Kuruluş Sancıları Anı, Gözlem, Yorum ve Öneri.
- Hoboubi, N., Choobineh, A., Ghanavati, F.K., Keshavarzi, S. Hosseini, A.A. (2016). The impact of job stres and job satisfaction on work force productivity in an Iranian Petrochemical industry. Safety and Health at Work. http://dx.doi.org/10.2016/j.shaw.2016.07.002
- Lee, G., Kim, P.B., Perdue, R.R. (2016). A longitudinal analysis of an accelerating effect of empowerment on job satisfaction: Customer-contact vs. non-customer-contact workers. International Journal of Hospitality Management. Vol.57, 1-8.
- Li, X., Zhang, J., Zhang, S., Zhou, M. (2016). A multi level analysis of the role of interactional justice in promoting knowledge-sharing behavior: The mediated role of organizational commitment. Industrial Marketing Management. http://dx.doi.org/10.2016/j.indmarman.2016.09.006.
- Macedo, I.M.,Pinho, J.C., Silva, A.M. (2016). Revisiting the link between mission statements and organizational performance in the non-profit sector: The mediating effect of organizational commitment. European Management Jorunal. Vol.34, 36-46.
- Malinen, O.P., Savolainen, H. (2016). Theeffect of perceived school climate and teacher efficacy in behaviour management on job satisfaction and burnout: A longitudinal study. Teaching and Teacher Education. Vol.60, 144-152.
- Miao, C.,Humphrey, R.H., Qian, S. (2016). Leader emotional intelligence and subordinate job satisfaction: A meta-analysis of main, mediator and moderator effects. Personality and Individual Differences. Vol.102, 13-24.
- Perry, S.J.,Hunter, E.M., Curral, S.C. (2016). Managingtheinnovators: Organizational and Professional commitment among scientists and engineers. Research Policy. Vol.45, 1247-1262.
- Rolland, F.E.,Suryana, Y., Efendi, N., Hilmiana, (2016). Effect of a spirituality workplace on organizational commitment and job satisfaction. 3rd Global Conference on Business and Social Science-2016, Kuala Lumpur, Malaysia.
- Sargın, S. (2007). Türkiye’de Üniversitelerin Gelişim Süreci ve Bölgesel Dağılımı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Vol.3, No.5, 133-150.
- Yılmaz, S. (2015). Özel Üniversiteler ile Devlet Üniversitelerinde Görevli Akademisyenler Arasındaki Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmin Düzeylerinin Karşılaştırılmasın İlişkin Bir Araştırma. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol.4, No.8, 49-62.
- https://www.onlineistatistik.com/single-post/2017/01/01/Guvenirlik-Analizi-Nedir-Turleri-Nelerdir-ve-Nasil-Yorumlanir, (Erişim: 09.04.2018).https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/UniversiteTarihselGelisimVeGuncelEgilimler.pdf, (erişim 12.02.2016).
Perceptıon Of The Proffıcency Among Academıcıans: A Research Between Kılıs 7 Aralık Unıversıty And Kahramanmaras Sutcu Imam Unıversıty
Year 2018,
, 93 - 111, 27.04.2018
Mustafa Paksoy
,
İsmail Güvenç
Abstract
There is at least one state university is
available in each city of Turkey. It is possible to assert that academic staff
is the major element of human resources in universities. There are
approximately 155000 academic staff available according to the statistics on
February, 2016. This situation makes the research on perception on profession,
organizational commitment and satisfactory level of academic personnel an
obligation. In this study the perception of academic personnel towards the
proficiency is researched in a new established university namely, Kilis 7
Aralik University and Kahramanmaras Sutcu Imam University established in 1992.
The results indicate that organizational commitment and job satisfaction is
higher on academicians of Kilis 7 Aralık University. Organizational commitment
of associate professors is higher in Kilis 7 Aralik University. Organizational
commitment of research assistants and lecturers are higher than associate
professors in Kahramanmaras Sutcu Imam University. Moreover, moderate positive
and statistically significant relationship is found between organizational
commitment and job satisfaction.
References
- Albulescu, I., Albulescu, M. (2014). The university in the community. TheUniversity’s contribution to local and regional development by providing educational services for adults. Procedia – Social and Behavioral Sciences. Vol.142:5-11.
- Alegre, I., Mas-Machuca, M., Berbegal-Mirabent, J. (2016). Antecedents of employee job satisfaction: Do they matter? Journal of Business Research, Vol.69, 1390-1395.
- Casper, W.J., Harris, C., Taylor-Bianco, A., Wayne, J.H. (2011). Work-family conflict, perceived supervisor support and organizational commitment among Brazilian professionals. Journal of Vocational Behavior. Vol.79, 640-652.
- Charle, C. Ve Verger, J. (2005), Histoire Des Universites (Üniversitelerin Tarihi, Çeviren: İsmail Yerguz), Birinci Baskı, Dost Kitabevi, Ankara
- Güvenç, İ. (2016). Rektör Anlatıyor Üniversite: Bir Üniversitenin Kuruluş Sancıları Anı, Gözlem, Yorum ve Öneri.
- Hoboubi, N., Choobineh, A., Ghanavati, F.K., Keshavarzi, S. Hosseini, A.A. (2016). The impact of job stres and job satisfaction on work force productivity in an Iranian Petrochemical industry. Safety and Health at Work. http://dx.doi.org/10.2016/j.shaw.2016.07.002
- Lee, G., Kim, P.B., Perdue, R.R. (2016). A longitudinal analysis of an accelerating effect of empowerment on job satisfaction: Customer-contact vs. non-customer-contact workers. International Journal of Hospitality Management. Vol.57, 1-8.
- Li, X., Zhang, J., Zhang, S., Zhou, M. (2016). A multi level analysis of the role of interactional justice in promoting knowledge-sharing behavior: The mediated role of organizational commitment. Industrial Marketing Management. http://dx.doi.org/10.2016/j.indmarman.2016.09.006.
- Macedo, I.M.,Pinho, J.C., Silva, A.M. (2016). Revisiting the link between mission statements and organizational performance in the non-profit sector: The mediating effect of organizational commitment. European Management Jorunal. Vol.34, 36-46.
- Malinen, O.P., Savolainen, H. (2016). Theeffect of perceived school climate and teacher efficacy in behaviour management on job satisfaction and burnout: A longitudinal study. Teaching and Teacher Education. Vol.60, 144-152.
- Miao, C.,Humphrey, R.H., Qian, S. (2016). Leader emotional intelligence and subordinate job satisfaction: A meta-analysis of main, mediator and moderator effects. Personality and Individual Differences. Vol.102, 13-24.
- Perry, S.J.,Hunter, E.M., Curral, S.C. (2016). Managingtheinnovators: Organizational and Professional commitment among scientists and engineers. Research Policy. Vol.45, 1247-1262.
- Rolland, F.E.,Suryana, Y., Efendi, N., Hilmiana, (2016). Effect of a spirituality workplace on organizational commitment and job satisfaction. 3rd Global Conference on Business and Social Science-2016, Kuala Lumpur, Malaysia.
- Sargın, S. (2007). Türkiye’de Üniversitelerin Gelişim Süreci ve Bölgesel Dağılımı. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Vol.3, No.5, 133-150.
- Yılmaz, S. (2015). Özel Üniversiteler ile Devlet Üniversitelerinde Görevli Akademisyenler Arasındaki Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmin Düzeylerinin Karşılaştırılmasın İlişkin Bir Araştırma. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Vol.4, No.8, 49-62.
- https://www.onlineistatistik.com/single-post/2017/01/01/Guvenirlik-Analizi-Nedir-Turleri-Nelerdir-ve-Nasil-Yorumlanir, (Erişim: 09.04.2018).https://yolharitasi.yok.gov.tr/docs/UniversiteTarihselGelisimVeGuncelEgilimler.pdf, (erişim 12.02.2016).