In a highly competitive environment businesses interact
stakeholders who come from different cultures. The interaction of individuals
from different cultures can cause communication problems. In terms of
overcoming communication problems caused by cultural differences, cultural
intelligence is a developing field of study for management scientists. The
purpose of this study is to determine the effect of cultural intelligence on
entrepreneurship orientation. In order to test the main hypotheses data were
collected from micro scale enterprises in Laleli market by questionnaire
method. Cultural intelligence scale (Ang,
Van Dyne, Koh, Ng, Templer, Tay ve Chandrasekar 2007) and entreprenurial
orientation scale (Bouncken vd., 2014; Chen vd., 2015; Hughes ve Morgan, 2007) were
used as assesment tools of the questionaire. Hypotheses tested with Smart-PLS
2.0 programme. Tests results show that metacognitive, motivational and
behavioral cultural intelligence has a significant effect on some of the
dimensions of entrepreneurial orientation such as risk taking, innovation and
proactivity.
Key Words: Cultural Intelligence, Entrepreneursip
Orientation, Micro Enterprises, Turkey
JEL
Classification: M10, L26
Rekabetin
hızla arttığı günümüz iş dünyasında, işletmelerin uluslararası düzeyde faaliyet
gösterme zorunluluğu artmaktadır. Söz konusu faaliyetler esnasında,
uluslararası alanda farklı kültürel özelliklere sahip bireylerin etkileşimi ile
iletişim sorunları ortaya çıkabilmektedir. Bu sorunun aşılmasında kültürel zeka
etkili bir faktör olarak son dönemde yönetim bilimcilerin ilgisini çekmektedir.
Bu çalışmanın amacı, kültürel zekanın girişimcilik yönelimine etkisini
belirlemektir. Bu amaçla Laleli pazarındaki mikro ölçekli işletmelerden anket
yöntemi ile veri toplanmıştır. Anket formunda kültürel zeka ölçeği (Ang, Van
Dyne, Koh, Ng, Templer, Tay ve Chandrasekar 2007) ile girişimcilik yönelimi
ölçeği (Bouncken vd., 2014; Chen vd., 2015; Hughes ve Morgan, 2007) değerlendirme
aracı olarak kullanılmıştır ve hipotezler Smart-PLS 2.0 ile test edilmiştir.
Araştırma bulgularına göre, üstbilişsel, motivasyonel ve davranışsal kültürel
zekanın girişimcilik yöneliminin risk alma, yenilikçilik ve proaktiflik
boyutlarından bazıları ile arasında anlamlı bir ilişki olduğu ortaya konmuştur.
Anahtar Kelimeler:Kültürel Zeka, Girişimcilik Yönelimi, Mikro Ölçekli
İşletmeler, Türkiye
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |