Rapid economic growth along with carelessness related to environmental problems have caused adverse impacts on nature and to civilization as a whole. The effects on nature include temperature changes and increased climactic and environmental disasters. To minimize the negative effects of climate change and reduce future emissions, several governments have announced charges for greenhouse gas emissions. However, these charges present extra operational costs for firms and impact their financial health. This study analyses the impact of offering ecological friendly products and services on the production costs and sales volume of resource-efficient Turkish Small and medium sized enterprises (SMEs) using data from the Flash Eurobarometer 456. The findings reveal that offering “green” products do not increase the sales volume. However, resource efficiency activities can influence SMEs’ production costs. This result can help practitioners who are looking for opportunities for cost reductions in manufacturing to apply more resource-efficient mechanisms.
Key Words: Small and medium sized enterprises (SMEs), Resource Efficiency Activities, Environmentally friendly products, Green economy
JEL Classification: M11
Small and medium sized enterprises (SMEs) Resource Efficiency Activities Environmentally friendly products Green economy
Hızlı ekonomik büyüme, çevresel sorunlara karşı kayıtsızlıkla birlikte, doğa ve bir bütün olarak medeniyet üzerinde olumsuz etkilere yol açmaktadır. Doğa üzerindeki etkiler arasında sıcaklık değişimleri ile iklimsel ve çevresel felaketler bulunmaktadır. Hükümetler, iklim değişikliğinin olumsuz etkilerini en aza indirmek için sera gazı emisyonunu vergilendireceklerini duyurdu. Ancak bu vergiler şirketler için ekstra maliyet yaratmakta ve finansal sağlıklarını etkilemektedir. Bu çalışma, Flash Eurobarometer 456 verilerini kullanarak, ekoloji dostu ürün ve hizmetler sunmanın, kaynak bakımından verimli Türkiye Küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ'ler) üretim maliyetleri ve satış hacmi üzerindeki etkilerini incelemektedir. Bulgular, “Yeşil” ürünler sunma yönelimi, satış hacmini artırmamaktadır. Ancak, kaynak verimliliği faaliyetlerinin, KOBİ’lerin üretim maliyetlerini etkileyebileceğini ortaya koymaktadır. Bu sonuç, üretimde maliyet azaltma fırsatları arayan pratisyenlerin kaynak açısından daha verimli mekanizmalar benimsemelerine yardımcı olabilir.
Anahtar Kelimeler: Küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ'ler), Kaynak Verimliliği Faaliyetleri, Çevre dostu ürünler, Yeşil ekonomi
JEL Sınıflandırması: M11
Küçük ve orta ölçekli işletmeler (KOBİ'ler) Kaynak Verimliliği Faaliyetleri Çevre dostu ürünler Yeşil ekonomi
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 29 Issue: 1 |