Research Article
BibTex RIS Cite

An Investigation on the Analysis of Economic Proverbs of Turkey

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 22, 23.10.2019
https://doi.org/10.51803/yssr.517971

Abstract

Proverbs depend on events, developments and experiences
countries had faced over the centuries and thoughts, comments and warnings made
in relation to them. They reflect common beliefs, ideas and attitudes of the
societies involved. They are inherited from times of centuries old and are the
proved propositions that guide or warn people or simply set rules for them.
They might be on any aspect of the social connections, including ethical norms,
education, honesty, friendship, success, justice, poverty, oppulance, etc. In
this study our aim is to analize proverbs in the Turkish society having
economic implications. Additionally we aim to make an assessment of these
implications against the rules, principles or laws of the Mainstream Economic
Theory. Thus we expect that such analyses will enable us to determine views,
attitudes and norms of the Turkish people on economic issues from centuries old
past to present. We further hope that such analyses will show us to what extent
the case of the Turkish experience corresponds to the principles of the
Neoclassical Economic Paradigm.

References

  • Aksoy, Ömer Asım (2013), Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü-1, İstanbul: Inkılâp yayınevi.
  • Çakıcıoğlu, Erdal (2004), Örnek Kompozisyonlarla Atasözleri Sözlüğü. İstanbul: Şimşek Yayınları.
  • İzbudak, Velet (1936), Atalar Sözü, Ankara: Türk Dil Kurumu yayını.
  • Kırımlı, Sadi G. (1939), Atalar Sözü, İstanbul.
  • Özon, Mustafa Nihat (1956), Türk Atasözleri, İstanbul: Remzi Kitabev.
  • Şavk, Ülkü Çelik. Kırgız Atasözleri (2002), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, No. 812.
  • Tülbentçi, Feridun Fazıl (1963). Türk Atasözleri ve Deyimleri, İstanbul.
  • Yurtbaşı, Metin (1996). Sınıflandırılmış Türk Atasözleri, Beşinci baskı, İstanbul: Özdemir Yayıncılık.

TÜRK ATASÖZLERİNİN EKONOMİK YORUMLAMASI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2019, Volume: 5 Issue: 1, 1 - 22, 23.10.2019
https://doi.org/10.51803/yssr.517971

Abstract

Atasözleri toplumların asırlar boyunca yaşadıkları olay,
gelişme ve deneyimlerle bunlara yönelik düşünce, yorum, uyarı ve önerilerden
kaynaklanmıştır. Ait oldukları toplumdaki ortak düşünce, inanç, görüş ve
tutumları belirtirler. Asırlardan süzülerek gelmiş, denenmiş, uyarıcı, yol
gösterici, kural belirleyen, anlam dolu sözlerdir. Ahlâk, eğitim,
dürüstlük,  dostluk, başarı, adalet,
sağlık, yoksulluk, zenginlik, vs. gibi toplumsal ilişkilerin hemen hemen her
yönüyle ilgili olabilirler. Bu çalışmada Türk toplumunda ekonomik anlam taşıyan
atasözlerinin analizi amaçlanmaktadır. Ayrıca bunların içerdikleri anlamların
Yerleşik Ekonomi Bilimi’ndeki hipotez, teori, kural ve ilkeler açısından
değerlendirmesinin yapılması da diğer bir amaçtır. Böylece hem Türk halkının
geçmişten günümüze ekonomik konulardaki düşünce, görüş ve değerlendirmeleri
belirlenmeye çalışılmakta, hem de Neoklâsik Ekonomi prensiplerinin Türk Toplumu
açısından geçerliliği konusunda bir fikir edinilmesi amaçlanmaktadır. 

References

  • Aksoy, Ömer Asım (2013), Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü-1, İstanbul: Inkılâp yayınevi.
  • Çakıcıoğlu, Erdal (2004), Örnek Kompozisyonlarla Atasözleri Sözlüğü. İstanbul: Şimşek Yayınları.
  • İzbudak, Velet (1936), Atalar Sözü, Ankara: Türk Dil Kurumu yayını.
  • Kırımlı, Sadi G. (1939), Atalar Sözü, İstanbul.
  • Özon, Mustafa Nihat (1956), Türk Atasözleri, İstanbul: Remzi Kitabev.
  • Şavk, Ülkü Çelik. Kırgız Atasözleri (2002), Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları, No. 812.
  • Tülbentçi, Feridun Fazıl (1963). Türk Atasözleri ve Deyimleri, İstanbul.
  • Yurtbaşı, Metin (1996). Sınıflandırılmış Türk Atasözleri, Beşinci baskı, İstanbul: Özdemir Yayıncılık.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Halil Seyidoğlu

Publication Date October 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Seyidoğlu, H. (2019). TÜRK ATASÖZLERİNİN EKONOMİK YORUMLAMASI ÜZERİNE BİR İNCELEME. Yildiz Social Science Review, 5(1), 1-22. https://doi.org/10.51803/yssr.517971