Bu çalışmanın amacı, üniversite-sanayi ilişkilerini açıklamada kullanılan metaforları araştırmaktır. Metaforlar, örgüt analizinde elverişli bir nitel araçtır çünkü bir örgütteki katılımcılar tarafından kullanılan metaforları ortaya çıkarmak ve bunları yorumlamak hem araştırmacının katılımcıların gizli algıları ve duygularına ulaşmasına izin verir hem de araştırmacıya üniversite-sanayi ilişkilerinin kilit bir örgütü olan Teknoloji Geliştirme Bölgeleri (TGB) hakkında derinlemesine bilgi sağlar. Bu çoklu örnek olay çalışmasında, iki üniversite ve bir yüksek teknoloji enstitüsü ile bunların ilintili TGB’lerinden gelen 20 katılımcıdan veri toplanmıştır. Bu katılımcılar, üst düzey üniversite yöneticileri, üniversite-sanayi ilişkileri ile yakın ilişkili öğretim üyeleri, üst düzey TGB yöneticileri ve üst düzey TGB şirket yöneticilerinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Üç örnek olaydan toplanan verinin örnek olay içi ve örnek olaylar arası içerik analizi sonuçlarına göre, katılımcılar üniversite-sanayi ilişkilerini açıklarken üst temalar olan olumlu ve olumsuz metaforlar kullanmışlardır. Olumlu metaforların alt temaları arayüz, makine, barlar sokağı, vitrin ve bitki metaforları olarak listelenebilir; olumsuz metaforların alt temaları ise, zombi, bebek ve emlakçı metaforları olarak sıralanabilir. Katılımcıların bu metaforları betimlemelerinden ve bu metaforları kullanmalarını gerekçelendirmelerinden yola çıkarak, katılımcıların araştırmanın odağında olan üniversite-sanayi işbirliği olgusuna dair değerlendirmeleri üzerine bazı çıkarımlarda bulunulmuştur.
The purpose of the study is to examine metaphors that are used to explain university-industry relations. Metaphors are a lucrative qualitative tool in organizational analysis because extracting and interpreting metaphors that are used by participants in an organization can not only allow researchers to access hidden perceptions or feelings of the participants but also helps them gain insights about a key organization of university-industry relations: Technology Development Zones (TDZ). In this multiple-case study, 20 participants were involved from two universities and an institute of high technology, and their embedded TDZs in Turkey. Participants are high-rank manager-academics, faculty affiliated with university-industry relations, high-rank managers from TDZs and those of firms inside these TDZs. In order to collect data, semi-structured interviews were used in the study. Results from a content analysis of within-case and cross-case data from the three cases in the study showed that participants use superordinate themes of positive and negative metaphors to explain university industry relations. The positive metaphors superordinate theme involves the metaphors of interface, machine, bars district, showcase, and plants, while the negative metaphors superordinate theme includes zombie, babies, and real-estate metaphors. Based on the participants’ descriptions of these metaphors and their justification for their use, some conclusions were made on the participants’ evaluations of the university-industry relations phenomenon, which is the focus of the study.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Case Study |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazarlara aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazarlar, makaleleri yayımlanmak üzere kabul edildiğinde tüm yayın haklarını derginin yayıncısı olan Türkiye Bilimler Akademisine (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.