Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Pazarlama Bilim Alanındaki Öğretim Üyelerinin Profillerinin İncelenmesi

Year 2024, , 9 - 22, 29.08.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1248854

Abstract

Araştırmanın temel amacı, Türkiye’deki üniversitelerde pazarlama bilim alanındaki öğretim üyelerinin profillerinin incelenmesidir. Veriler YÖK Akademik veri tabanından elde edilmiş, verilerin analizi için ise içerik analizinden yararlanılmıştır. Analiz için kullanılan kriterler sırasıyla; cinsiyet, üniversite türü, unvan, anahtar kelimeler ve yayın türleridir. Araştırma kapsamına pazarlama bilim alanındaki 857 öğretim üyesi dahil edilmiş, öğretim üyelerinin büyük çoğunluğunun devlet üniversitelerinde (641 öğretim üyesi, %74,8)
çalıştıkları ortaya çıkmıştır. Pazarlama bilim alanındaki öğretim üyelerinin en çok çalıştığı beş anahtar kelimenin sırasıyla; “Tüketici Davranışları”, “Ürün ve Marka Yönetimi”, “Dijital Pazarlama”, “Hizmet Pazarlaması” ve “Pazarlama Araştırmaları” olduğu tespit edilmiştir. Türkiye’de pazarlama bilim alanındaki
857 öğretim üyesi, 170 üniversiteye dağılmıştır. En çok pazarlama bilim alanında öğretim üyesine sahip ilk üç üniversitenin ise sırasıyla Marmara Üniversitesi (23 öğretim üyesi), Dokuz Eylül Üniversitesi (22 öğretim üyesi) ve İstanbul Üniversitesi (18 öğretim üyesi) olduğu ortaya çıkmıştır. Son olarak yayın sayıları incelenmiştir. Genel olarak “Profesör” unvanlı öğretim üyelerinin ortalama akademik yayın sayısının diğer öğretim üyelerine kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür.

References

  • 2016 Aralık Dönemi Doçentlik Başvuru Şartları, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Temel Alanı (2016). Tablo 11 - Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Temel Alanı. Erişim adresi https://www.uak.gov. tr/Documents/docentlik/2016-aralik-donemi/basvuru-sartlari/TA_Tablo11_2016A_030316.pdf (07 Şubat 2023).
  • 2547 Sayılı Kanun (1981). Yükseköğretim Kanunu. Resmî Gazete Tarihi: 06.11.1981, Resmî Gazete Sayısı: 17506, Erişim adresi https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf (07 Şubat 2023).
  • 7437 Yükseköğretim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2023, 09 Şubat). Resmi Gazete (Sayı: 32099). Erişim adresi https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/02/20230209.pdf (06 Nisan 2023).
  • Akgül, M., ve Akdağ, M. (2018). İletişim eğitimi ve disiplinlerarasılık: İletişim fakültelerindeki akademisyen profili üzerine bir değerlendirme. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (31), 1-20.
  • Aslan, M., Erol, M., ve Öztürk, E. K. (2020). Türkiye’de yükseköğretimde muhasebe-finans öğretim elemanı dağılımlarının incelenmesi. Muhasebe ve Denetime Bakış, 20(60), 117-132.
  • Baytok, A., Boyraz, M., ve Kabakulak, A. (2019). Turizm/turist rehberliği bölümü akademisyenlerinin profili: Türkiye üniversiteleri örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(68), 1038-1049.
  • Can, C. E., ve Ceylan, U. (2022). Turizm bölümlerinde yöneticilik yapan akademisyenlerin eğitim profili. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 5(12), 1765-1776.
  • Çakır Koçak, Y., Öztürk Can, H., Yücel, U., Demirelöz Akyüz, M., ve Çeber Turfan, E. (2017). Türkiye’de ebelik bölümlerinin akademik ve fiziki profili. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(2), 88-97.
  • Çiçek, İ. (2022). Coğrafya bölümleri kadrosundaki coğrafya alan dışı eğitimli öğretim üyelerinin profilleri. Türk Coğrafya Dergisi, 80, 7-20.
  • Çilsalar, H. (2011). Erciyes Üniversitesi öğretim üyeleri profili [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Çiçekdağı, C. (2021). İlk bakışta felsefe bölümlerimizin ve “Felsefe Bilim Alanı” ile ilişkili öğretim üyelerimizin profili. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 20(2), 581-627.
  • Demirtaş, M. C. (2022). Türkiye’de pazarlama alanında yer alan kadın akademisyenlerin profilleri üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1606-1631.
  • Devlet Yükseköğretim Kurumlarında Öğretim Elemanı Norm Kadrolarının Belirlenmesine ve Kullanılmasına İlişkin Yönetmelik (2018). Erişim adresi https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdfmevzuatNo=27923&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5 (07 Şubat 2023).
  • Dönmez, R. Ö., ve Özsoy, S. A. (2013). Türkiye’de hemşirelik yüksekokullarında araştırma görevlisi profili. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 51-61.
  • Erişti, B. (2013). Türk üniversitelerinde eğitim programları ve öğretim anabilim dalında görev yapan öğretim elemanlarının profilleri. Eğitim ve Bilim, 38(167), 312-326.
  • Kölgelier, Y. Ö., ve Efilti Atay, S. (2022). Türkiye’de devlet üniversitelerinde iletişim eğitimi veren meslek yüksekokulu programlarının öğretim elemanı profili. 7th International “Communication in the New World” Congress Proceedings Book (s. 1-21), 2-4 March 2022, Izmir, Türkiye.
  • Kurban-Kuzu, N., ve Ulusoy, M. F. (2008). Hemşirelik doktora derecesine sahip öğretim üyelerinin uluslararası atıf indeksleri kapsamındaki dergilerde yayımlanan bilimsel makalelerinin profili. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 10(3), 15-25.
  • Nas, S., ve Çelik, B. (2013). Türkiye’deki denizcilik eğitimi veren kurumların akademisyen profili. Journal of ETA Maritime Science, 1, 7-14.
  • Özdemirkıran, M., ve Öner, S. (2017). Türkiye’de kadın uluslararası ilişkiler akademisyenlerinin profili: Marmara Bölgesi. Fe Dergi, 9(1), 92-112.
  • Özer, B., Öner, C., ve Güney, K. (2007). Teknik eğitim fakültelerinde öğretim elemanı profili. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6(1), 123-127.
  • Tahtalıoğlu, H. (2021). Akademik kadrolar açısından norm kadro uygulamalarına genel bir bakış. Alanya Akademik Bakış Dergisi, 5(2), 1107-1124.
  • Temizkan, R., ve Behremen, C. (2017). Turizm yükseköğretimi veren kurumlarda görevli akademisyenlerin profili. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(1), 1-12.
  • TR Dizin Yardım Masası (2023). Ne tür bir çalışma etik kurul incelemesi gerektirmez?. Erişim adresi https://confluence.ulakbim.gov.tr/pages/viewpage.action?pageId=100433973 (05 Şubat 2023).
  • YÖK Üniversiteler (2023). Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/universiteler/universitelerimiz (06 Şubat 2023).
  • YÖK Akademik (2022). Arama sonuçları. Erişim adresi https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/view/searchResultviewListAuthorAndScFields.jsp (11.12.2022-19.12.2022).
  • YÖK Akademik Üniversiteler (2022). Erişim adresi https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/view/universityListview.jsp(10.12.2022).

Examining the Profiles of Faculty Members in the Field of Marketing Science in Türkiye

Year 2024, , 9 - 22, 29.08.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1248854

Abstract

The main purpose of the study is to examine the profiles of faculty members in the field of marketing science at universities in Türkiye. The data were obtained from the YÖK Academic database, and content analysis was used for the analysis of the data. The criteria used for the analysis are gender, university type, title, keywords, and publication types, respectively. 857 faculty members in the field of marketing science were included in the research, and the results show that the majority of faculty members (641 faculty members, 74.8%) work at state universities. The findings highlight that the five keywords that faculty members in the field of marketing science research about the most are “Consumer Behaviors”, “Product and Brand Management”, “Digital Marketing”, “Service Marketing” and “Marketing Research”. In Türkiye, 857 faculty members in the field of marketing science are employed at 170 universities. It was revealed that the first three universities with the highest number of faculty members in the field of marketing science are Marmara University (23), Dokuz Eylül University (22) and Istanbul University (18), respectively. Finally, the number of publications was examined. The average number of academic publications of faculty members with the title of “Professor” was found to be higher compared to other
faculty members.

References

  • 2016 Aralık Dönemi Doçentlik Başvuru Şartları, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Temel Alanı (2016). Tablo 11 - Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Temel Alanı. Erişim adresi https://www.uak.gov. tr/Documents/docentlik/2016-aralik-donemi/basvuru-sartlari/TA_Tablo11_2016A_030316.pdf (07 Şubat 2023).
  • 2547 Sayılı Kanun (1981). Yükseköğretim Kanunu. Resmî Gazete Tarihi: 06.11.1981, Resmî Gazete Sayısı: 17506, Erişim adresi https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.2547.pdf (07 Şubat 2023).
  • 7437 Yükseköğretim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2023, 09 Şubat). Resmi Gazete (Sayı: 32099). Erişim adresi https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/02/20230209.pdf (06 Nisan 2023).
  • Akgül, M., ve Akdağ, M. (2018). İletişim eğitimi ve disiplinlerarasılık: İletişim fakültelerindeki akademisyen profili üzerine bir değerlendirme. Türkiye İletişim Araştırmaları Dergisi, (31), 1-20.
  • Aslan, M., Erol, M., ve Öztürk, E. K. (2020). Türkiye’de yükseköğretimde muhasebe-finans öğretim elemanı dağılımlarının incelenmesi. Muhasebe ve Denetime Bakış, 20(60), 117-132.
  • Baytok, A., Boyraz, M., ve Kabakulak, A. (2019). Turizm/turist rehberliği bölümü akademisyenlerinin profili: Türkiye üniversiteleri örneği. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12(68), 1038-1049.
  • Can, C. E., ve Ceylan, U. (2022). Turizm bölümlerinde yöneticilik yapan akademisyenlerin eğitim profili. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 5(12), 1765-1776.
  • Çakır Koçak, Y., Öztürk Can, H., Yücel, U., Demirelöz Akyüz, M., ve Çeber Turfan, E. (2017). Türkiye’de ebelik bölümlerinin akademik ve fiziki profili. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(2), 88-97.
  • Çiçek, İ. (2022). Coğrafya bölümleri kadrosundaki coğrafya alan dışı eğitimli öğretim üyelerinin profilleri. Türk Coğrafya Dergisi, 80, 7-20.
  • Çilsalar, H. (2011). Erciyes Üniversitesi öğretim üyeleri profili [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Çiçekdağı, C. (2021). İlk bakışta felsefe bölümlerimizin ve “Felsefe Bilim Alanı” ile ilişkili öğretim üyelerimizin profili. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 20(2), 581-627.
  • Demirtaş, M. C. (2022). Türkiye’de pazarlama alanında yer alan kadın akademisyenlerin profilleri üzerine bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 21(84), 1606-1631.
  • Devlet Yükseköğretim Kurumlarında Öğretim Elemanı Norm Kadrolarının Belirlenmesine ve Kullanılmasına İlişkin Yönetmelik (2018). Erişim adresi https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdfmevzuatNo=27923&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5 (07 Şubat 2023).
  • Dönmez, R. Ö., ve Özsoy, S. A. (2013). Türkiye’de hemşirelik yüksekokullarında araştırma görevlisi profili. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 6(2), 51-61.
  • Erişti, B. (2013). Türk üniversitelerinde eğitim programları ve öğretim anabilim dalında görev yapan öğretim elemanlarının profilleri. Eğitim ve Bilim, 38(167), 312-326.
  • Kölgelier, Y. Ö., ve Efilti Atay, S. (2022). Türkiye’de devlet üniversitelerinde iletişim eğitimi veren meslek yüksekokulu programlarının öğretim elemanı profili. 7th International “Communication in the New World” Congress Proceedings Book (s. 1-21), 2-4 March 2022, Izmir, Türkiye.
  • Kurban-Kuzu, N., ve Ulusoy, M. F. (2008). Hemşirelik doktora derecesine sahip öğretim üyelerinin uluslararası atıf indeksleri kapsamındaki dergilerde yayımlanan bilimsel makalelerinin profili. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 10(3), 15-25.
  • Nas, S., ve Çelik, B. (2013). Türkiye’deki denizcilik eğitimi veren kurumların akademisyen profili. Journal of ETA Maritime Science, 1, 7-14.
  • Özdemirkıran, M., ve Öner, S. (2017). Türkiye’de kadın uluslararası ilişkiler akademisyenlerinin profili: Marmara Bölgesi. Fe Dergi, 9(1), 92-112.
  • Özer, B., Öner, C., ve Güney, K. (2007). Teknik eğitim fakültelerinde öğretim elemanı profili. Fırat Üniversitesi Doğu Araştırmaları Dergisi, 6(1), 123-127.
  • Tahtalıoğlu, H. (2021). Akademik kadrolar açısından norm kadro uygulamalarına genel bir bakış. Alanya Akademik Bakış Dergisi, 5(2), 1107-1124.
  • Temizkan, R., ve Behremen, C. (2017). Turizm yükseköğretimi veren kurumlarda görevli akademisyenlerin profili. Journal of Recreation and Tourism Research, 4(1), 1-12.
  • TR Dizin Yardım Masası (2023). Ne tür bir çalışma etik kurul incelemesi gerektirmez?. Erişim adresi https://confluence.ulakbim.gov.tr/pages/viewpage.action?pageId=100433973 (05 Şubat 2023).
  • YÖK Üniversiteler (2023). Erişim adresi https://www.yok.gov.tr/universiteler/universitelerimiz (06 Şubat 2023).
  • YÖK Akademik (2022). Arama sonuçları. Erişim adresi https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/view/searchResultviewListAuthorAndScFields.jsp (11.12.2022-19.12.2022).
  • YÖK Akademik Üniversiteler (2022). Erişim adresi https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/view/universityListview.jsp(10.12.2022).
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Neslihan Vayısoğlu 0000-0002-1801-2662

Adnan Duygun 0000-0003-4026-4054

Publication Date August 29, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Vayısoğlu, N., & Duygun, A. (2024). Türkiye’de Pazarlama Bilim Alanındaki Öğretim Üyelerinin Profillerinin İncelenmesi. Yükseköğretim Dergisi, 14(2), 9-22. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1248854

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.