Benlik saygısı, bireyin kendisini yetenekli, başarılı, değerli biri olarak algılama derecesidir. Birey ben olarak onay, kabul ve sevgi görmediğinde, başkalarından onay, kabul ve sevgi görebileceğini düşündüğü bir maske, yani sahte bir benlik geliştirir. Yani, benlik bilinci öz etkililik kavramlarını da içerir. Bu çalışma, sağlık yüksekokulu öğrencilerinin benlik saygısı ve öz etkililik düzeylerinin bazı faktörler açısından farklılaşıp farklılaşmadığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini 362 sağlık yüksekokulu son sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Örneklem büyüklüğü hesaplanarak, 187 öğrenci (114 kadın, 73 erkek) tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilmiştir. Çalışmamızda öğrencilerin benlik saygıları ve öz etkililik düzeyleri bazı sosyo-demografik ve ailesel özellikler açısından değerlendirilmiştir. Sağlıklı yaşam biçimi davranışları gösteren, aile içi ilişkileri kuvvetli olan öğrencilerin benlik saygıları ve öz etkililik düzeyleri yüksek bulunmuştur. Öz etkililik düzeyi ile benlik saygısı arasında olumlu yönde, güçlü, anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç doğrultusunda, öğrencilerin öz etkililik düzeylerini ve benlik saygısını artıracak bir yaklaşımla eğitim programları geliştirilebilir.
The self-esteem is an individual's level of perceiving himself/herself as a skillful, successful, and valuable individual. When the individual thinks that he/she doesn't receive approval, like and love, then he/she develops a mask - so an artificial ego - which he/she thinks that will receive approval, like and love from other individuals. So, the sense of self includes also the self-efficacy concepts. This study was carried out to Investigating of self-esteem and self-efficacy levels of School of Health students whether if differentiate in terms of some factors. The universe of this study consists of 362 final-grade health college students. Calculating the sample size, 187 students (114 women, 73 men) have been chosen via stratified sampling method. In our study, the students' levels of self-esteem and self-efficacy have been evaluated in terms of socio-demographic and familial characteristics. It has been found that the students having healthy life-style and having strong family bounds have high levels of self-esteem and self-efficiency/sufficiency. It has been concluded that there is a positive, strong and significant association between self-efficiency/sufficiency level and self-esteem level. A program for increasing the self-esteem and self-efficiency/sufficiency of students can be developed in accordance with these findings.
Diğer ID | JA43ES57CN |
---|---|
Bölüm | Ampirik Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 1 |
Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.
TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.