BibTex RIS Cite

Türk Eğitim Sisteminin Sorunlarının Teşhisinde Yapılan Bazı Hatalar: Yanlış Veriler, Faydasız Mukayeseler ve Bağlamsız Doğrular

Year 2012, Volume: 2 Issue: 3, 121 - 126, 01.12.2012

Abstract

Türk eğitim sisteminin sorunlarının çözümünü, sadece eğitim bilimcilere bırakmak doğru değildir. Eğitim bilimciler bir dersin öğrenciye nasıl daha iyi anlatabileceği üzerinde yoğunlaşırlar. Türk eğitim sisteminin sorunu, öğrencilere nasıl daha fazla bilgi öğretilebileceği sorunu değildir. Türk eğitim sisteminde kurgu ve müfredat sorunu vardır. Müfredatın belirlenmesi ayrı, müfredattaki bilgilerin öğrencilere nasıl öğretileceği ayrı bir husustur. İyi bir mühendis, iyi bir Ortadoğu siyaseti uzmanının hangi eğitimi alması gerektiği konusu, eğitim bilimcilerin işi değildir. Bir bilim dalı, ders veya uzmanlık alanıyla ilgili müfredat doğru belirlendiği zaman, eğitim bilimcilerin önerileri ve bulguları faydalı olur.

References

  • Arı, A. (2007). Üniversite öğretim elemanlarının sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 65-74.
  • Coşkun, M. (2010b). Üslup çalışmaları üzerine, Nesrin İnşası: Düzyazıda Dil, Üslup ve Türler (Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları V) (s. 72-83), İstanbul: Turkuaz.
  • Eckstein, M. A. (1993). ABD’de eğitim sistemi (Çev. T. Çoban). Eğitim ve Toplum, 1993 Kış, 23-28.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 66-80.
  • Karacaoğlu, Ö. C. ve Çabuk, B. (2002). İngiltere ve Türkiye eğitim sistem- lerinin karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 155-156:
  • McCarthy, J. (2003). İngiliz propagandası, Wellington Evi ve Türkler (Çev: B. Keneş). Türkler, 13, 469-481.
  • Senemoğlu, N. (1987). Tam öğrenme modeli - Yararları ve sınırlılıkları. Eğitim ve Bilim, 5, 11-12.

Some false determinations about the problems of Turkish education system: False derivations, useless comparisons and context-free facts

Year 2012, Volume: 2 Issue: 3, 121 - 126, 01.12.2012

Abstract

It is not correct to leave the solution of the problems of Turkish educational system to only educational scientists. Educational scientists focus on how to teach a lesson to students best. The problem of Turkish educational system is not how to teach more subjects to students. In Turkish education system, there are structure and curriculum problems. There is a difference between how to form curriculum and how to teach curriculum. It is not the business of educational scientists to decide which lessons an engineer or a researcher of Middle East politics has to take. When curriculum or educational structure is defined correctly then educational scientists could reach and propose useful findings.

References

  • Arı, A. (2007). Üniversite öğretim elemanlarının sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 65-74.
  • Coşkun, M. (2010b). Üslup çalışmaları üzerine, Nesrin İnşası: Düzyazıda Dil, Üslup ve Türler (Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları V) (s. 72-83), İstanbul: Turkuaz.
  • Eckstein, M. A. (1993). ABD’de eğitim sistemi (Çev. T. Çoban). Eğitim ve Toplum, 1993 Kış, 23-28.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 66-80.
  • Karacaoğlu, Ö. C. ve Çabuk, B. (2002). İngiltere ve Türkiye eğitim sistem- lerinin karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 155-156:
  • McCarthy, J. (2003). İngiliz propagandası, Wellington Evi ve Türkler (Çev: B. Keneş). Türkler, 13, 469-481.
  • Senemoğlu, N. (1987). Tam öğrenme modeli - Yararları ve sınırlılıkları. Eğitim ve Bilim, 5, 11-12.
There are 7 citations in total.

Details

Other ID JA82YG76JR
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Menderes Coşkun This is me

Publication Date December 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Coşkun, M. (2012). Türk Eğitim Sisteminin Sorunlarının Teşhisinde Yapılan Bazı Hatalar: Yanlış Veriler, Faydasız Mukayeseler ve Bağlamsız Doğrular. Yükseköğretim Dergisi, 2(3), 121-126.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.