BibTex RIS Cite

Türk Eğitim Sisteminin Sorunlarının Teşhisinde Yapılan Bazı Hatalar: Yanlış Veriler, Faydasız Mukayeseler ve Bağlamsız Doğrular

Year 2012, Volume: 2 Issue: 3, 121 - 126, 01.12.2012

Abstract

Türk eğitim sisteminin sorunlarının çözümünü, sadece eğitim bilimcilere bırakmak doğru değildir. Eğitim bilimciler bir dersin öğrenciye nasıl daha iyi anlatabileceği üzerinde yoğunlaşırlar. Türk eğitim sisteminin sorunu, öğrencilere nasıl daha fazla bilgi öğretilebileceği sorunu değildir. Türk eğitim sisteminde kurgu ve müfredat sorunu vardır. Müfredatın belirlenmesi ayrı, müfredattaki bilgilerin öğrencilere nasıl öğretileceği ayrı bir husustur. İyi bir mühendis, iyi bir Ortadoğu siyaseti uzmanının hangi eğitimi alması gerektiği konusu, eğitim bilimcilerin işi değildir. Bir bilim dalı, ders veya uzmanlık alanıyla ilgili müfredat doğru belirlendiği zaman, eğitim bilimcilerin önerileri ve bulguları faydalı olur.

References

  • Arı, A. (2007). Üniversite öğretim elemanlarının sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 65-74.
  • Coşkun, M. (2010b). Üslup çalışmaları üzerine, Nesrin İnşası: Düzyazıda Dil, Üslup ve Türler (Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları V) (s. 72-83), İstanbul: Turkuaz.
  • Eckstein, M. A. (1993). ABD’de eğitim sistemi (Çev. T. Çoban). Eğitim ve Toplum, 1993 Kış, 23-28.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 66-80.
  • Karacaoğlu, Ö. C. ve Çabuk, B. (2002). İngiltere ve Türkiye eğitim sistem- lerinin karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 155-156:
  • McCarthy, J. (2003). İngiliz propagandası, Wellington Evi ve Türkler (Çev: B. Keneş). Türkler, 13, 469-481.
  • Senemoğlu, N. (1987). Tam öğrenme modeli - Yararları ve sınırlılıkları. Eğitim ve Bilim, 5, 11-12.

Some false determinations about the problems of Turkish education system: False derivations, useless comparisons and context-free facts

Year 2012, Volume: 2 Issue: 3, 121 - 126, 01.12.2012

Abstract

It is not correct to leave the solution of the problems of Turkish educational system to only educational scientists. Educational scientists focus on how to teach a lesson to students best. The problem of Turkish educational system is not how to teach more subjects to students. In Turkish education system, there are structure and curriculum problems. There is a difference between how to form curriculum and how to teach curriculum. It is not the business of educational scientists to decide which lessons an engineer or a researcher of Middle East politics has to take. When curriculum or educational structure is defined correctly then educational scientists could reach and propose useful findings.

References

  • Arı, A. (2007). Üniversite öğretim elemanlarının sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 65-74.
  • Coşkun, M. (2010b). Üslup çalışmaları üzerine, Nesrin İnşası: Düzyazıda Dil, Üslup ve Türler (Eski Türk Edebiyatı Çalışmaları V) (s. 72-83), İstanbul: Turkuaz.
  • Eckstein, M. A. (1993). ABD’de eğitim sistemi (Çev. T. Çoban). Eğitim ve Toplum, 1993 Kış, 23-28.
  • Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa Birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 66-80.
  • Karacaoğlu, Ö. C. ve Çabuk, B. (2002). İngiltere ve Türkiye eğitim sistem- lerinin karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 155-156:
  • McCarthy, J. (2003). İngiliz propagandası, Wellington Evi ve Türkler (Çev: B. Keneş). Türkler, 13, 469-481.
  • Senemoğlu, N. (1987). Tam öğrenme modeli - Yararları ve sınırlılıkları. Eğitim ve Bilim, 5, 11-12.
There are 7 citations in total.

Details

Other ID JA82YG76JR
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Menderes Coşkun This is me

Publication Date December 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Coşkun, M. (2012). Türk Eğitim Sisteminin Sorunlarının Teşhisinde Yapılan Bazı Hatalar: Yanlış Veriler, Faydasız Mukayeseler ve Bağlamsız Doğrular. Yükseköğretim Dergisi, 2(3), 121-126.

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.