BibTex RIS Cite

Üniversitelerin Meseleleri

Year 2012, Volume: 2 Issue: 2, 80 - 84, 01.08.2012

Abstract

Eğitim sistemimiz her seviyede sorunludur. Çözümde en büyük görev üniversitelere düşmektedir. Fakat üniversitelerimiz bu görevi üstlenmekten çok uzaktır. Yükseköğretimin üst yönetimi, mevzuat, yöneticiler, yükseköğretim kurumları, öğrenciler, öğretim üyeleri, kısaca yükseköğretimle ilgili her şeyimiz defoludur. Uzun vadede baştan aşağı reform niteliğinde düzenlemeler yapılmalıdır. Kısa vadede ise mevcut kişi, kurum ve imkanlar seferber edilerek en üst düzeyde verim sağlanmalıdır. Görevi ve unvanı ne olursa olsun her Türk akademisyen ve aydını Türkiyenin eğitim meselelerine akıl yormayı, çözüm aramayı bir hak ve görev bilmelidir. Yandaş kadrolaşmadan vazgeçilmeli ve liyakat esas alınmalıdır. YÖK ve akademik kurumlar, rektörler ve diğer kadrolar, anayasal ve kanuni görevlerini yapmada gerekli irade ve kararlılığı da göstermelidir. Üniversitelerin sivil bir yapılanma fırsatı heder edilmeden gerekli çalışmalar yapılmalıdır. Bütün eğitim kurumlarını, eğiticileri ve öğrencileri içine alacak eğitim reformu için seferberlik başlatılmalıdır. YÖK, üniversiteler, sivil toplum örgütleri, dernekler ve diğer kuruluşların düzenleyeceği kongre, sempozyum, panel, konferanslarda eğitim meseleleri tartışılmalıdır. Üniversitelerarası Kurul, üniversitelerin senatoları, yönetim kurulları, kongre, seminer ve benzeri toplantılarda yetkililer uyarılmalı, teşvik edilmeli, çalışmalar ve raporlar ile yük ve risk alınarak çözüme katkı sağlanmalıdır. Çözüm için uzlaşma raporları veya sonuç bildirileri ilgili mercilere ulaştırılmalı ve yayınlanmalıdır. Sadece yükseköğretim değil her seviyedeki eğitim sorunları ile ilgili bilimsel araştırma, doktora ve tez çalışmaları teşvik edilmeli, uzun vadeli uygulamalar için kılavuzlar hazırlanmalıdır. Bilimsel temelde alınan kararlar uygulanmalıdır. Yükseköğretim kurumları, verimlilik, kalite kontrol ve öz denetim mekanizmalarını oluşturabilirlerse gerçekten özerk, bilim kurumlarına dönüşürler.

References

  • Çınar, İ. (2008). Üniversite ve bazı sorunları. Eğitişim Dergisi, 18. 17 Ocak 2012 tarihinde <http://www.egitisim.gen.tr/site/arsiv/52- 18/307-ikram-universite.html> adresinden erişildi.
  • Demirsoy, A.(2011). Üniversite sorununa genel bir bakış ve bazı öneriler. 20 Mart 2012 tarihinde <http://www.sismiksiren.com/images/ makalel- er/demirsoy2.pdf > adresinden erişildi.
  • Gökçe, B. (1990). “Türkiye koşullarında yeni bir üniversite nasıl kurulmalı?” Yükseköğretimde sorunlar ve çözümler. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Günay, D. (2006). Türkiye’nin üniversite sorunu. SOBE, Sosyal Bilimler Evi, Bilimsel Düşünce Dergisi, 3, 7-20. 17 Ocak 2012 tarihinde runu.pdf> adresinden erişildi.
  • Harden, R. M. (2006). Trends and the future of postgraduate medical education. Emergency Medicine Journal, 23, 798-802.
  • Hocaoğlu, D. (2000). Üniversite. Ayyıldız Gazetesi, 9 Şubat 2000. 17 Ocak 2012 tarihinde <http://www.durmushocaoglu.com/data/yazipdf/ DHocaoglu_182_Universite.pdf?rnd=985781073> adresinden erişildi.
  • Ortaş, İ. (2002). Üniversitelerin sorunları -1. Üniversite ve Toplum, 2, 3. 17.01.2012 tarihinde <http://www.universite-toplum.org/summary. php3?id=98> adresinden erişildi.
  • UYK (2011). Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011), 27 - 29 Mayıs 2011, İstanbul”. 19 Mart 2012 tarihinde <http://uyk2011.yok.gov.tr > adresinden erişildi.
  • YÖK (2012). Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) Bildiri Kitabı (Cilt 1). Ankara: YÖK.

Issues of the universities

Year 2012, Volume: 2 Issue: 2, 80 - 84, 01.08.2012

Abstract

Our education system has a variety of problems. Although they have the biggest role, our universities are far away from the solution. All the components like the senior management of higher education, legislation, managers, higher education institutions, students and trainers are faulty. In long term, reforming arrangements from top to bottom should be made. In short term existing institutions, facilities and individuals should be mobilized to yield highest level efficiency. All Turkish academicians and intellectuals should see thinking hard on solutions for Turkeys educational issues as a duty and right. Proponent staffing should be discontinued and competency should be the basis. The Council of Higher Education (CHE), academical institutions and rectors should be resolute and determinant in performing their constitutional and legal functions. The necessary arrangements must be done without disturbing the civilian structure of the universities. All institutions, trainers and students should be mobilized for educational reform. Educational issues should be discussed in congress, symposiums, panels and conferences arranged by CHE, universities, non-governmental organizations and other institutions. Authorities should be warned and encouraged in congress, seminars and similar meetings of Intercollegiate Board, senates and administrative boards of universities, and contribution for solution should be provided by undertaking liabilities and risks through studies and reports. The reconciliation reports or final declarations for solution should be published and send to authorities. Not only in higher education but also in every levels of education, scientific researches, doctorate and thesis studies should be supported and guidelines for long term applications should be prepared. Decisions made on scientific basis should be practiced. The higher education institutions can turn into really self-governing science institutions, only if they can constitute efficiency, quality control and internal audit mechanisms.

References

  • Çınar, İ. (2008). Üniversite ve bazı sorunları. Eğitişim Dergisi, 18. 17 Ocak 2012 tarihinde <http://www.egitisim.gen.tr/site/arsiv/52- 18/307-ikram-universite.html> adresinden erişildi.
  • Demirsoy, A.(2011). Üniversite sorununa genel bir bakış ve bazı öneriler. 20 Mart 2012 tarihinde <http://www.sismiksiren.com/images/ makalel- er/demirsoy2.pdf > adresinden erişildi.
  • Gökçe, B. (1990). “Türkiye koşullarında yeni bir üniversite nasıl kurulmalı?” Yükseköğretimde sorunlar ve çözümler. İstanbul: Cem Yayınevi.
  • Günay, D. (2006). Türkiye’nin üniversite sorunu. SOBE, Sosyal Bilimler Evi, Bilimsel Düşünce Dergisi, 3, 7-20. 17 Ocak 2012 tarihinde runu.pdf> adresinden erişildi.
  • Harden, R. M. (2006). Trends and the future of postgraduate medical education. Emergency Medicine Journal, 23, 798-802.
  • Hocaoğlu, D. (2000). Üniversite. Ayyıldız Gazetesi, 9 Şubat 2000. 17 Ocak 2012 tarihinde <http://www.durmushocaoglu.com/data/yazipdf/ DHocaoglu_182_Universite.pdf?rnd=985781073> adresinden erişildi.
  • Ortaş, İ. (2002). Üniversitelerin sorunları -1. Üniversite ve Toplum, 2, 3. 17.01.2012 tarihinde <http://www.universite-toplum.org/summary. php3?id=98> adresinden erişildi.
  • UYK (2011). Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011), 27 - 29 Mayıs 2011, İstanbul”. 19 Mart 2012 tarihinde <http://uyk2011.yok.gov.tr > adresinden erişildi.
  • YÖK (2012). Uluslararası Yükseköğretim Kongresi: Yeni Yönelişler ve Sorunlar (UYK-2011) Bildiri Kitabı (Cilt 1). Ankara: YÖK.
There are 9 citations in total.

Details

Other ID JA44KB57JK
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Ömer Karahan This is me

Ali Yavuz Karahan This is me

Publication Date August 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Karahan, Ö., & Karahan, A. Y. (2012). Üniversitelerin Meseleleri. Yükseköğretim Dergisi, 2(2), 80-84.

Yükseköğretim Dergisi/TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially agree with the ideas of manuscripts published in the journal and does not guarantee for any product or service advertisements on both printed and online versions of the journal. Scientific and legal responsibilities of published manuscripts belong to their authors. Materials such as pictures, figures, tables etc. sent with manuscripts should be original or written approval of copyright holder should be sent with manuscript for publishing in both printed and online versions if they were published before. Authors agree that they transfer all publishing rights to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyrights of all published contents (text and visual materials) belong to the journal. No payment is done for manuscripts under the name of copyright or others approved for publishing in the journal and no publication cost is charged; however, reprints are at authors' cost.

To promote the development of global open access to scientific information and research, TÜBA provides copyrights of all online published papers (except where otherwise noted) for free use of readers, scientists, and institutions (such as link to the content or permission for its download, distribution, printing, copying, and reproduction in any medium, without any changing and except the commercial purpose), under the terms of Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported (CC BY-NC-ND3.0) License, provided the original work is cited. To get permission for commercial purpose please contact the publisher.