Çağdaş ülkelerde yükseköğretim, mezunların, toplumun gereksinimlerini karşılayabilmesi için mümkün olduğu kadar çok desteklenmekte ve geliştirilmektedir. Öğretme ve öğrenmenin amaçları bu gereksinimlere göre belirlenir. Son 10 yıldan daha uzun bir zamandan beri artan sayıda yükseköğretimde görevli öğretim üyesi ve araştırıcılar öğretme ve öğrenmenin kalitesinin nasıl düzeltileceği konusuna yoğunlaşmışlardır. Bu çalışmalar birçok öğretme ve öğrenme teorileri, stratejileri ve yaklaşımlarının oluşması ile sonuçlanmıştır. Bu makalede dünyada ve Türkiye'de özellikle son 10 yıldaki yükseköğretimdeki çağdaş yaklaşımlar ve gelişmeler gözden geçirilmiştir. Dünyada diş hekimliği eğitiminin nasıl değiştiği ve bunun ülkemizdeki diş hekimliği fakültelerine nasıl yansıdığı da özetlenmiştir. Sonuç olarak, yükseköğretimde eğitim yöntemleri süratle değişmektedir. Öğretim üyesi merkezli eğitim modellerinin yerini öğrenci merkezli eğitim almıştır. Türk üniversiteleri de bu yeniliklere adapte olmalıdır.
In the contemporary countries, higher education is supported and developed as much as possible to produce graduates meeting the requirements of society. The aims of teaching and learning are determined by these requirements. In the last few decades increasing numbers of higher education teachers and researchers in the world, have been concentrating on how to improve the quality of teaching and learning. These studies have resulted in the formulation of a number of teaching and learning theories, strategies and approaches. These contemporary approaches in higher education and the developments especially in the last decade in the world and in Turkey were reviewed in this article. It was also aimed to summarize how the dental education changed in the world and how it was reflected to the dental faculties in our country. In conclusion, we can say the educational methodologies in higher education are rapidly changing, teacher-centered educational methods have been superceded by student-centered education. Turkish universities should also be adapted to these innovations.
Other ID | JA75HN34RG |
---|---|
Journal Section | Literature Review |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 1 Issue: 1 |