Bu çalışmada meslek yüksekokulu öğrenci ve mezunlarının işe geçiş sürecinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, kariyer seçiminin gerçekleştiği bağlamı dengeli bir şekilde kavramlaştırdığı düşünüldüğünden sosyal bilişsel kariyer kuramı seçilmiştir. Meslek seçimine etki eden bireysel, yapısal ve kurumsal-ilişkisel faktörler ile kültür öğelerinden bireycilik ve toplumculuğun meslek yüksekokulu öğrencilerinin mesleki sonuç beklentileri üzerindeki etkileri sınanmıştır. Bunun yanında, öğrencilerin kariyer kararı öz yeterlik düzeylerinin bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki aracılık rolü incelenmiştir. Araştırmanın evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunda öğrenim görmekte olan öğrenciler ile 2016 yılında mezun olan kişiler oluşturmaktadır. Araştırma sonucuna göre kurumsal-ilişkisel faktörler ile yapısal faktörlerin, öz yeterlik ve sonuç beklentileri üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamaktadır. Öte yandan, bireysel faktörler ile toplumculuk ve bireyciliğin öz yeterlik ve sonuç beklentilerinin anlamlı yordayıcıları oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca bu değişkenler arasındaki ilişkide öz yeterliğin aracılık etkisi bulunmaktadır. Araştırma ile meslek yüksekokulu öğrencilerinin kariyer yollarının başlangıç evresinin modellenmesi ve böylece uygulayıcıların işe geçiş sürecinin kolaylaştırılması için ne tür müdahale stratejilerinin uygulamaları gerektiğine ilişkin farkındalık geliştirmesi beklenmektedir.
The main purpose of this study is to portray school-to-work transition period of vocational school students and graduates. In line with this purpose, socio-cognitive career theory was preferred since it can conceptualize the context of career choice in a balanced way. The impacts of individual, structural and institutional-relational factors, and individualism and collectivism, as cultural factors, affecting career choice process on outcome expectations of students were examined. Moreover, the mediating role of career decision-making self-efficacy between dependent and independent variables was investigated. The population of the study consists of students of Mehmet Akif Ersoy University Social Sciences Vocational School in 2016-2017 academic year and ex-students graduated in 2016. It was found that structural and institutional-relational factors are not significant predictors of self-efficacy and outcome expectations whereas individual factors, collectivism and individualism significantly predict those variables. In addition, self-efficacy mediates the relationship between outcome expectations and predictor variables. The findings of the study are expected to model the initial stages of the career paths of the vocational school students, and thus to get the practitioners having awareness about which intervention strategies should be used to facilitate their school-to-work transition.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 3 |