Research Article
BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri

Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 139 - 147, 03.05.2021
https://doi.org/10.2399/yod.19.644818

Abstract

Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, 2016-2017 eğitim öğretim yılında Türkiye'nin farklı illerindeki devlet üniversitelerinde öğrenim gören 384 lisans öğrencisi (birinci öğretim) oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında Zaman Yönetimi Envanteri (ZYE) kullanılmıştır. Zaman Yönetimi Envanteri; Britton ve Tesser (1991) tarafından geliştirilmiş, Türkçe'ye uyarlaması Alay ve Koçak (2002) tarafından yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin zaman yönetimi becerileri düzeyine ilişkin algılarının "orta düzeyde" olduğu bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin zaman yönetimi becerileri düzeyine ilişkin algılarının cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca üniversite öğrencilerinin "zaman tutumları" ve "zaman harcattırıcılar" konusunda cinsiyete göre beceri algıları farklılaşmaktadır. Üniversite öğrencilerinin "zaman planlaması" konusunda ise cinsiyete göre beceri algıları farklılaşmamaktadır. Bu araştırma, katılımcı grup olarak devlet üniversitesi öğrencilerini temel almıştır. Zaman yönetimi becerilerine ilişkin farklı eğitim kurumu tür ve kademelerinde, öğrenci ya da eğitimcilerle de benzer araştırmalar yapılabilir. Bu araştırmada öğrencilerin algısına göre, zaman yönetimi becerileri düzeyi cinsiyet değişkenine göre incelenmiştir. Öğrencilerin zaman yönetimi becerileri düzeyi; sosyo-ekonomik durum, yaş, bölüm gibi farklı demografik değişkenler açısından da araştırılabilir.

References

  • Alay, S. (2000). Relationship between time management and academic achivement of selected university students. Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Alay, S., & Koçak, S. (2002). Validity and reliability of time management questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9–13.
  • Alay, S., & Koçak, S. (2003). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 9(3), 326–335.
  • Andıç, H. (2009). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Başak, T., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2008). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429–434.
  • Britton, B. K., & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405–410.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Cesur, S. (2018). Öğretmen adaylarının bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği ile mizah tarzları ve zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Covey, S. R. (1995). First things first. New York: Simon and Schuster.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çağlıyan, V., & Göral, R. (2009). Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(17), 174–189.
  • Çakmak, Z., & Şenyiğit, G. (2006). Sekreterlerin yönetsel zamanı verimli kullanmalarını engelleyen faktörler. Akademik Bakış Dergisi, 10, 1–18.
  • Demirtaş, H., & Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34–47.
  • Deniz, D. (2019). Ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi düzeyleri. Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Eldeleklioğlu, J. (2008). Ergenlerin zaman yönetimi becerilerinin kaygı, yaş ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(3), 656–663.
  • Erdem, R., & Kaya, S. (1998). Zaman yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 7(2), 99–120.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Francis-Smythe, J. A., & Robertson, I. T. (1999). On the relationship between time management and time estimation. British Journal of Psychology, 90, 333–347.
  • Güçlü, N. (2001). Zaman yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 25, 87–106.
  • Güleç, S., Bağçeli Kahraman, P., & Onur Sezer, G. (2013). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin akademik başarılarına göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 343–358.
  • Hacıbalayeva, A. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi karşılaştırması. Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Hafner, A., & Stock, A. (2010). Time management training and perceived control of time at work. The Journal of Psychology, 144(5), 429–447.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Macan, T. H., & Shahani, C. (1990). College students’ time management: correlations with academic performance and stress. Journal of Educational Psychology, 82(4), 760–768.
  • Misra, R., & McKean, M. (2000). College students’ academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41–51.
  • Passig, D. (2002). The melionation as a high order cognitive skill of future intelligence, in Hebrew. Erişim adresi http://www.passig.com/pic/MelionationHeb.htm (5 Temmuz 2016).
  • Passig, D. (2005). Future-time-span as a cognitive skill in future studies. Futures Research Quarterly, 19(4), 27–47.
  • Sezen, A. (2013). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 38, 1–18.
  • Sugötüren, M., Mülazımoğlu Ballı, Ö., & Gökçe, H. (2011). Spor bilimleri ve teknolojisi yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 91–96.
  • Tanrıöğen, A., & İşcan, S. (2009). Time management skills of Pamukkale University students and their effects on academic achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 35, 93–108.
  • TDK (2018). Türkçe sözlük. Erişim adresi http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c0d1ae5c12ee6.44429893 (30 Haziran 2016).
  • Tektaş, M., & Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 221–229.
  • Trueman, M., & Hartley, J. (1996). A comparison between the time-management skills and academic performance of mature and traditional-entry university students. Higher Education, 32(2), 199–215.
  • Türe, G. (2013). Hazırlık okulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile stres yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin araştırılması: Yeditepe Üniversitesi örneği. Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yılmaz, İ., Yoncalık, O., & Bektaş, F. (2010). Zaman yönetimi davranışı ile akademik başarı arasındaki ilişki. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 187–194.
  • YÖK (2016). 2015–2016 öğretim yılı eğitim istatistikleri. Erişim adresi https://istatistik.yok.gov.tr (17 Haziran 2016).

Time Management Skills of University Students

Year 2021, Volume: 11 Issue: 1, 139 - 147, 03.05.2021
https://doi.org/10.2399/yod.19.644818

Abstract

The purpose of this study is to determine university students' perceptions of their time management skills. The research sample is composed of 384 undergraduate students studying in state universities located in various Turkish cities during the 2016-2017 academic year. The Time Management Questionnaire (TMQ) was used in the collection of the data, which was developed by Britton and Tesser (1991) and adapted to Turkish by Alay and Koçak (2002). It was found that students rated their time management skills as being at the "medium-level". In addition, it was concluded that there was no significant gender-related difference in their perceptions of their skill level in time management. While their perceptions of "time-attitudes" and "time-wasters" differed by gender, no such difference was found regarding their perceptions of "time planning". The study included only state university students as the research group. Similar studies regarding time management skills can be conducted with students or educators in different types of educational settings and levels of education. Furthermore, this study analyzed student perceptions of their own time management skills only by the gender variable. However, their perception of these skills can also be analyzed by other demographic variables such as socio-economic status, age, and department of study.

References

  • Alay, S. (2000). Relationship between time management and academic achivement of selected university students. Yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Alay, S., & Koçak, S. (2002). Validity and reliability of time management questionnaire. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 9–13.
  • Alay, S., & Koçak, S. (2003). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 9(3), 326–335.
  • Andıç, H. (2009). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyonkarahisar.
  • Başak, T., Uzun, Ş., & Arslan, F. (2008). Hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7(5), 429–434.
  • Britton, B. K., & Tesser, A. (1991). Effects of time-management practices on college grades. Journal of Educational Psychology, 83(3), 405–410.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Cesur, S. (2018). Öğretmen adaylarının bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği ile mizah tarzları ve zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Covey, S. R. (1995). First things first. New York: Simon and Schuster.
  • Cüceloğlu, D. (1999). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çağlıyan, V., & Göral, R. (2009). Zaman yönetimi becerileri: Meslek yüksekokulu öğrencileri üzerine bir değerlendirme. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(17), 174–189.
  • Çakmak, Z., & Şenyiğit, G. (2006). Sekreterlerin yönetsel zamanı verimli kullanmalarını engelleyen faktörler. Akademik Bakış Dergisi, 10, 1–18.
  • Demirtaş, H., & Özer, N. (2007). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile akademik başarısı arasındaki ilişkisi. Eğitimde Politika Analizleri ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 2(1), 34–47.
  • Deniz, D. (2019). Ortaöğretimde öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi düzeyleri. Yüksek lisans tezi, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Eldeleklioğlu, J. (2008). Ergenlerin zaman yönetimi becerilerinin kaygı, yaş ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 7(3), 656–663.
  • Erdem, R., & Kaya, S. (1998). Zaman yönetimi. Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 7(2), 99–120.
  • Erdul, G. (2005). Üniversite öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişki. Yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Francis-Smythe, J. A., & Robertson, I. T. (1999). On the relationship between time management and time estimation. British Journal of Psychology, 90, 333–347.
  • Güçlü, N. (2001). Zaman yönetimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 25, 87–106.
  • Güleç, S., Bağçeli Kahraman, P., & Onur Sezer, G. (2013). Öğretmen adaylarının zaman yönetimi becerileri ile sınav kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin akademik başarılarına göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 343–358.
  • Hacıbalayeva, A. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi: Ondokuz Mayıs Üniversitesi ve Azerbaycan Devlet İktisat Üniversitesi karşılaştırması. Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Hafner, A., & Stock, A. (2010). Time management training and perceived control of time at work. The Journal of Psychology, 144(5), 429–447.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Macan, T. H., & Shahani, C. (1990). College students’ time management: correlations with academic performance and stress. Journal of Educational Psychology, 82(4), 760–768.
  • Misra, R., & McKean, M. (2000). College students’ academic stress and its relation to their anxiety, time management, and leisure satisfaction. American Journal of Health Studies, 16(1), 41–51.
  • Passig, D. (2002). The melionation as a high order cognitive skill of future intelligence, in Hebrew. Erişim adresi http://www.passig.com/pic/MelionationHeb.htm (5 Temmuz 2016).
  • Passig, D. (2005). Future-time-span as a cognitive skill in future studies. Futures Research Quarterly, 19(4), 27–47.
  • Sezen, A. (2013). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin zaman yönetimi becerilerinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 38, 1–18.
  • Sugötüren, M., Mülazımoğlu Ballı, Ö., & Gökçe, H. (2011). Spor bilimleri ve teknolojisi yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin zaman yönetimi davranışları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 91–96.
  • Tanrıöğen, A., & İşcan, S. (2009). Time management skills of Pamukkale University students and their effects on academic achievement. Eurasian Journal of Educational Research, 35, 93–108.
  • TDK (2018). Türkçe sözlük. Erişim adresi http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5c0d1ae5c12ee6.44429893 (30 Haziran 2016).
  • Tektaş, M., & Tektaş, N. (2010). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin zaman yönetimi ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23, 221–229.
  • Trueman, M., & Hartley, J. (1996). A comparison between the time-management skills and academic performance of mature and traditional-entry university students. Higher Education, 32(2), 199–215.
  • Türe, G. (2013). Hazırlık okulu öğrencilerinin zaman yönetimi becerileri ile stres yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin araştırılması: Yeditepe Üniversitesi örneği. Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Yılmaz, İ., Yoncalık, O., & Bektaş, F. (2010). Zaman yönetimi davranışı ile akademik başarı arasındaki ilişki. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 187–194.
  • YÖK (2016). 2015–2016 öğretim yılı eğitim istatistikleri. Erişim adresi https://istatistik.yok.gov.tr (17 Haziran 2016).
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Original Empirical Research
Authors

Muhammet İbrahim Akyürek 0000-0001-9122-471X

Publication Date May 3, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Akyürek, M. İ. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Zaman Yönetimi Becerileri. Yükseköğretim Dergisi, 11(1), 139-147. https://doi.org/10.2399/yod.19.644818

TÜBA Higher Education Research / Review (TÜBA-HER) is indexed in ESCI, TR Dizin, EBSCO, and Google Scholar.

Publisher
34633
112 Vedat Dalokay Street, Çankaya , 06700 Ankara, Türkiye

3415434156  34153 34146 34148 34155 34157 3415834160

TÜBA-HER Turkish Academy of Sciences Journal of Higher Education Research/Review (TÜBA-HER) does not officially endorse the views expressed in the articles published in the journal, nor does it guarantee any product or service advertisements that may appear in the print or online versions. The scientific and legal responsibility for the published articles belongs solely to the authors.

Images, figures, tables, and other materials submitted with manuscripts must be original. If previously published, written permission from the copyright holder must be provided for reproduction in both print and online versions. Authors retain the copyright of their works; however, upon publication in the journal, the economic rights and rights of public communication— including adaptation, reproduction, representation, printing, publishing, and distribution rights—are transferred to the Turkish Academy of Sciences (TÜBA), the publisher of the journal. Copyright of all published content (text and visual materials) belongs to the journal in terms of usage and distribution. No payment is made to the authors under the name of copyright or any other title, and no article processing charges are requested. However, the cost of reprints, if requested, is the responsibility of the authors.

In order to promote global open access to scientific knowledge and research, TÜBA allows all content published online (unless otherwise stated) to be freely used by readers, researchers, and institutions. Such use (including linking, downloading, distribution, printing, copying, or reproduction in any medium) is permitted under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) License, provided that the original work is properly cited, not modified, and not used for commercial purposes. For permission regarding commercial use, please contact the publisher.