Opinions of Administrative Staff on the Culture of Fear in State Universities
Year 2023,
Volume: 13 Issue: 3, 491 - 502, 15.01.2024
Merve Duman
,
Ahmet Şahin
Abstract
The study aims to determine the culture of fear in higher education institutions according to the opinions of administrative staff working in state universities. The population of this research, in which the descriptive survey model was used, consists of 169.322 administrative staff in state universities in Türkiye in the 2020-2021 academic year. The sample study consisted of 928 administrative staff. Data were collected using the Culture of Fear Scale and analyzed using descriptive tests, independent samples t-test and one-way ANOVA. It was found that administrative staff working in state universities sometimes felt fear of managers and rarely felt fear of colleagues and legal processes. Significant differences were found in the fear of colleagues according to gender, title, seniority, and geographical regions of the universities where they work. There were also significant differences in fear of legal process by seniority and fear of managers by title. However, no significant differences were found in any type of culture of fear according to employees’ marital status and level of education.
References
- Abdurrezzak, A. O. (2018). Korkunun temelleri ve Türk halk
kültüründe korku miti: Kara iye. Uluslararası Sosyal Araştırmalar
Dergisi, 11(60), 5-14. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.2756
- Agalday, B., & Yigit, M. (2022). Why do teachers fear? Investigating
teachers’ perceptions of the culture of fear through mixed
methods research. International Journal of Contemporary
Educational Research, 9(1), 204-218. https://doi.org/10.33200/
ijcer.1025710
- Akan, B. B., & Oran, F. Ç. (2017). Örgütlerde korku kültürüne ilişkin
bir model önerisi. In D. K. Dimitrov, D. Nikoloski & R. Yılmaz
(Eds.), Proceedings of International Balkan and Near Eastern Social
Sciences Congress Series (s.619-631). V. IBANESS Congress Series.
Åkerlind, G. S. (2005). Academic growth and development-how do
university academics experience it? Higher Education, 50, 1-32.
https://doi.org/10.1007/s10734-004-6345-1
- Akgül, A., & Çevik, O. (2003). İstatistiksel analiz teknikleri: SPSS’te
işletme uygulamaları. Emek Ofset.
- Altıntaş, F. Ç. (2006). Bireysel değerlerin örgütsel adalet ve sonuçları
ilişkisinde yönlendirici etkisi: Akademik personel üzerinde bir
analiz. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 7(2),
19-40.
- Ashkanasy, N. M., & Nicholson, G. J. (2003) Climate of fear in
organisational settings: Construct definition, measurement and
a test of theory. Australian Journal of Psychology, 55(1), 24-29.
https://doi.org/10.1080/00049530412331312834
- Balay, R., Kaya, A., & Cülha, A. (2013). Örgüt kültürü ve örgütsel
sinizm ilişkisi. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Dergisi, 14(2), 123-144.
- Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. S. Baştürk (Ed.),
Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s. 129-159). Vize Yayıncılık.
- Beytekin, O. F., Yalçınkaya, M., Doğan, M., & Karakoç, N. (2010).
The organizational culture at the university. International Journal
of Educational Researchers, 1(2), 1-13.
- Budak, G., & Sürgevil, O. (2005). Tükenmişlik ve tükenmişliği
etkileyen örgütsel faktörlerin analizine ilişkin akademik personel
üzerinde bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari
Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 95-108.
- Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik,
araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., &
Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Büyükyılmaz, O., & Tunçbiz, B. (2016). Örgütsel adaletin örgütsel
bağlılığa etkisi: Akademik personel üzerinde bir araştırma. Bartın
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 89-
114.
- Ceylan, M. (1998). Yeni kurulan yükseköğretim kurumlarında kurum
kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(13), 49-54.
- Coşkun, Y. D., & Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam
boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 42(42), 108-120.
- Çapak, G. (2020). Medyanın korku kültürü yaratımındaki rolü: dijital
gazete haberleri üzerine bir inceleme [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. Ege Üniversitesi.
- Çelik, K., & Kahraman, Ü. (2019). Okullarda korku kültürü ölçeği:
Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 20(2), 319-333. https://doi.org/10.17679/inuefd.537884
- Çelik, K., & Erdem, A. R. (2012). Üniversitede çalışan idari personele
göre “kayırmacılık”. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 23-
30.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler
için çok değişkenli istatistik SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem
Akademi.
- Çomak, E. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin ilköğretim okullarında
yaşadıkları yıldırma durumları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. Mersin Üniversitesi.
- Çoruk, A. (2014). Yükseköğretim kurumlarında görev yapan idari
personelin duygusal emek davranışları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 79-93.
- Dalgıç, A. (2019, Eylül 26-28). Korku ikliminin otel çalışanlarının
pozitifliğine, yaratıcılığına ve işbirliğine etkisi. [Conference
Proceeding]. The Third International Congress on Future of
Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability.
Mersin, Turkiye.
- Demir, M., & Demir, Ş. Ş. (2012). Yükseköğretim kurumlarında
örgütsel sessizlik: Turizm lisans eğitimi kurumları örneği. Milli
Eğitim, 193, 184-199.
- Ekinci, Ö. (2012). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin yıldırma davranışları
ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- Erdem, R. (2007). Korku kültürü-değerler kültürü kültürel çalışmalarda
yeni bir boyut olabilir mi? 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon
Kongresi (s. 245-250). Sakarya Üniversitesi, Türkiye.
- Erdem, R., Adıgüzel, O., & Kaya, A. (2010). Akademik personelin
kurumlarına ilişkin algıladıkları ve tercih ettikleri örgüt kültürü
tipleri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
36, 73- 88.
- Gizir, S. (2007). Üniversitelerde örgüt kültürü ve örgüt-içi iletişim
üzerine bir derleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim
Yönetimi, 50, 247-268.
- Günay, D., & Günay, A. (2016). Dünyada ve Türkiye’de Yükseköğretim
okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi,
1, 13-30. https://doi.org/10.5961/jhes.2016.139
- Gürbüz, H. (2020). İş stresi ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi idari
personel üzerine bir araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi,
9(3), 1716-1730. https://doi.org/10.33206/mjss.581762
- Hair, J., R.E. Anderson, R. Tatham, & Black, W. (1998). Multivariate
data analysis. Pearson Education.
- Hennenhofer, G., & Heil, K. D. (2004). Korkuyu yenmek. (L. Yarbaş,
Çev.) İlya İzmir Yayınevi.
- Höbel, Z. (2010). Üniversitelerde çalışan idari personelin meslek sorunları:
Pamukkale üniversitesi örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Höbel, Z., & Karkın, N. (2010). Üniversite idari personelinin yönetsel ve
örgütsel sorunları: Pamukkale Üniversitesi (PAÜ) Örneği. Çalışma
İlişkileri Dergisi, 4(1), 135-159.
- Islam, N., Beer, M., & Slack, F. (2015). E-learning challenges faced by
academics in higher education. Journal of Education and Training
Studies, 3(5), 102-112. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v3i5.947
- İplikçi, F. N., & Topsakal, Y. (2014). Üniversitelerde örgüt kültürünü
belirleyen ve etkileyen boyutlar: Ampirik bir çalışma. Çukurova
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 47-60.
- Kahraman, Ü. (2019). Okul yöneticilerinin yönetim tarzı, örgüt dna’sı ve
örgütsel değişimin okullardaki korku kültürüne etkisi [Yayımlanmamış
Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Karcıoğlu, M. S. (2013). Örgütsel ortamda algılanan güven düzeyinin
sinizm üzerindeki rolü: Atatürk üniversitesi idari personeli üzerinde
bir araştırma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk
Üniversitesi.
- Karakoç, B. (2016). Öğretmenlerin okulda karşılaştıkları yıldırma davranışları
ile örgütsel bağlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
[Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
- Karcıoğlu, M.S., & Naktiyok, A. (2015). Örgütsel ortamda algılanan
güven düzeyinin sinizm üzerindeki rolü: Atatürk üniversitesi idari
personeli üzerinde bir araştırma. AKÜ İİBF Dergisi, 17(1), 19-34.
https://doi.org/10.5578/jeas.9058
- Kaşmer, T. (2009). Korku kültürünün yönetim, çalışanlar ve işletme
üzerindeki etkilerinin analizi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Muğla Üniversitesi.
- Kavak, H. (2015). İşletmelerde korku kültürü ve yönetimi: Adıyaman ili
örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Türk Hava Kurumu
Üniversitesi.
- Kavak, H., & Çelik, M. (2020). İşletmelerde korku kültürü ve yönetimi.
Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 174-198. https://
doi.org/10.32579/mecmua.664215
- Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1),
44-46. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730
- Kinman, G. (2014). Doing more with less? Work and wellbeing in
academics. Somatechnics, 4(2), 219-235. https://doi.org/10.3366/
soma.2014.0129
- Koşar, S., & Çalık, T. (2011). Okul yöneticilerinin yönetimde gücü
kullanma stilleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki. Kuram ve
Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(4), 581-603.
- Lacatus, M. L. (2013). Organizational culture in contemporary university.
Procedia - Social and Behavioral Sciences, 76, 421-425. https://doi.
org/10.1016/j.sbspro.2013.04.139
- Liu, Q., Geertshuis, S., & Grainger, R. (2020). Understanding academics’
adoption of learning technologies: A systematic review. Computers
& Education, 151, 103857. https://doi.org/10.1016/j.
compedu.2020.103857
- Mert, N. (2012). Fear culture II. International Journal of Learning &
Development, 2(2), 31-44. https://doi.org/10.5296/ijld.v2i2.1547
- Milosevic, I., & Mccabe, R. E. (2015). Phobias the psychology of irrational
fear. Greenwood.
- Naktiyok, A., & Kaygın, E. (2012). Tükenmişlik ve iş tatmini
düzeylerini belirlemeye yönelik akademik personel üzerinde bir
uygulama. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 23-32.
- Nanto, Z. (2015). Öğretmenlerin yaşadıkları yıldırma durumlarının çeşitli
değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Fırat Üniversitesi.
- Orhun, B. N., & Meriç, S. (2019). Turizm işletmelerinde korku kültürü
ve yönetimi. F. Alaeddinoğlu, S. Özer, S. Şahin, & H. A. Kalay
(Ed.), Turizm Araştırmaları (s. 45-70). Paradigma Akademi.
- Özdevecioğlu, M., & Çelik, C. (2009). Örgüt kültürü tipleri itibariyle
bireylerin algıladıkları mağduriyet farkındalıklarını belirlemeye
yönelik bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(1), 95-111.
- Özkan, S., & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite
yaşamına uyum durumları (Bandırma örneği). Fırat Sağlık
Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
- Özpolat, A., & Sevim, Y. (2017). Örgütsel korkunun sosyal sermaye
üzerındekı etkisi (Fırat Üniversitesi örneği). Uluslararası Sosyal
Araştırmalar Dergisi, 10(54), 603-616.
- Öztürk, E., & Demir, Y. (2015). Finansal okuryazarlık ve para yönetimi:
Süleyman Demirel üniversitesi akademik personel üzerine bir
uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 68, 113-134. https://doi.
org/10.25095/mufad.396629
- Öztürk, M., Kocacık, F., & Gönültaş, M. B. (2016). Suç korkusu ve risk
algısının toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi. International
Journal of Human Sciences, 13(1), 1488-1502.
- Öztürk, N. (2015). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürü ve öğretmen liderliği:
Lider-üye etkileşiminin aracılık rolü [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
- Samuelowicz, K., & Bain, J. D. (2001). Revisiting Academics’ beliefs about
teaching and learning. Higher Education, 41, 299-325. https://doi.
org/10.1023/A:1004130031247
- Schoen, L. G., & Winocur, S. (1988). An investigation of the self-efficacy
of male and female academics. Journal of Vocational Behavior, 32(3),
307-320.
- Seçer, İ. (2015). SPSS ve LİSREL ile pratik veri analizi. Anı Yayıncılık.
Seki, Ö. (2017). İkna edici iletişim açısından korku çekiciliği kullanımı: Sağlık
bakanlığı tarafından yayınlanan kamu spotları örneği [Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
- Serin, S. (2018). İlkokul öğretmenlerinin yıldırma (mobbing) davranışlarına
maruz kalma düzeyleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
- Sincer, S. (2016). Öğretim elemanlarının algılarına göre korku kültürü ile
tükenmişlik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
- Sincer, S., & Baskan, G., (2017). Analyzing the relationship between
culture of fear and burnout according to the perceptions of
academics. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 462-472.
- Ssesanga, K., & Garrett, R. M. (2005). Job satisfaction of university
academics: Perspectives from Uganda. Higher Education, 50, 33-
56. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6346-0
- Suhr, D. D. (2006). Exploratory or confirmatory factor analysis?
Proceedings of the 31st Annual SAS? Users Group International
Conference (s. 200-231). SAS Institute.
- Şahin, A. (2021). Örgüt kültürü ve iklimi. K. Yılmaz, & K. Demir (Ed.),
Eğitim Yönetimi Kuram ve Uygulama (s. 291-333). Pegem Akademi.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin
kullanımı (M. Baloğlu, Çev.) Nobel Akademik Yayıncılık.
- Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açıköğretim
Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
- Toprak, M., & Aydın, T. (2015). A study of adaptation of commitment
to change scale into Turkish. Electronic International Journal of
Education, Arts, and Science, 1(1), 35-54.
- Töremen, F., & Çankaya, İ. (2008). Yönetimde etkili bir yaklaşım: Duygu
yönetimi. Kuramsal Eğitimbilim, 1(1), 33-47.
- Turan, M., & Parsak, G. (2011). Yabancılaşma ve iş tatmini ilişkisi: Bir
devlet üniversitesi idari personeli üzerinde araştırma. Ç.Ü. Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 1-20.
- Tuzcu, A., & Ulaş, D. (2018). Akademik ve idari personelin gözünden
yöneticiler(İ): Ankara üniversitesi tömer örneği. Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 58-89.
- Tümlü, G. Ü., & Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik
personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki
ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 205-213.
- Uçkun, G., Demir, B., Yüksel, A., & Uçkun, S. (2014). Örgüt kültürünün
yapısı ve insani ilişkilerin bazı değişkenler açısından incelenmesi
“Kocaeli üniversitesi idari personel örneği”. 21. Yüzyılda Eğitim ve
Toplum, 3(7), 19-38.
- Uysal, Ş. A., Keklik, B., Erdem, R., & Çelik, R. (2021). Hastane
yöneticilerinin liderlik özellikleri ile çalışanların iş üretkenlik
düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi
Dergisi, 15(1), 25-57.
- Ünüsan, Ç. (2006). Negatif sosyal reklamlarda ikna edici mesaj stratejisi olarak
korku çekiciliği kullanımı [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Selçuk
Üniversitesi.
- Yaşar, E. (2022). Yönetici korkusu ve korku kültürü arasındaki ilişkide
işgören kişilik özelliklerinin düzenleyici Rolü. Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(2),
709-734. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1073421
- Yıldırım, B. (2005). Eğitim örgütlerinde kültürel liderlikle meslek ahlakı
ilişkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 218-
238.
- Yılmaz, E. (2014). Okul binaları ve örgüt kültürü [Yayımlanmamış Doktora
Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
- Yılmaz, F., & Göçen, S. (2015). Students’ views on culture of fear in
education system. Journal of Computer and Education Research, 3(6),
117-128. https://doi.org/10.18009/jcer.20630
- Yılmaz, K., & Horzum, M. B. (2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve
üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-
121.
- Yurdigül, A. (2014). Televizyon ana haber bültenlerinde korku kültürünün
inşası [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
- Zorgül, G. G. (2014). İlkokul öğretmenlerinin maruz kaldığı psikolojik
yıldırma ile işe yabancılaşma arasındaki ilişki (İstanbul ili Avcılar
ilçesi örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bahçeşehir
Üniversitesi.
İdari Personelin Devlet Üniversitelerinde Korku Kültürüne İlişkin Görüşleri
Year 2023,
Volume: 13 Issue: 3, 491 - 502, 15.01.2024
Merve Duman
,
Ahmet Şahin
Abstract
Çalışmanın amacı, devlet üniversitelerinde çalışan idari personelin görüşlerine göre yükseköğretim kurumlarının örgütsel korku kültürü düzeyini belirlemektir. Betimsel tarama modelinin kullanıldığı bu çalışmanın evreni 2020-2021 öğretim yılında Türkiye’deki devlet üniversitelerinde idari personel olarak çalışan 169.322 kişiden oluşmaktadır. Çalışmanın örneklem grubunda 928 idari personel yer almaktadır. Veriler Korku Kültürü Ölçeği ile toplanmış, betimsel testler ile bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda devlet üniversitelerinde çalışan idari personelin yönetici korkusunu bazen, meslektaş ve yasal süreç korkusunu ise nadiren hissettikleri tespit edilmiştir. Ayrıca meslektaş korkusunda idari personelin cinsiyetine, unvanına, mesleki kıdemine ve çalıştıkları üniversitelerin bulunduğu coğrafi bölgelere göre anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Yasal süreç korkusunda mesleki kıdeme; yönetici korkusunda ise unvana göre anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Ancak, hiçbir korku kültürü türünde çalışanların medeni durumuna ve öğrenim durumuna göre anlamlı farklılığa rastlanılmamıştır.
References
- Abdurrezzak, A. O. (2018). Korkunun temelleri ve Türk halk
kültüründe korku miti: Kara iye. Uluslararası Sosyal Araştırmalar
Dergisi, 11(60), 5-14. http://dx.doi.org/10.17719/jisr.2018.2756
- Agalday, B., & Yigit, M. (2022). Why do teachers fear? Investigating
teachers’ perceptions of the culture of fear through mixed
methods research. International Journal of Contemporary
Educational Research, 9(1), 204-218. https://doi.org/10.33200/
ijcer.1025710
- Akan, B. B., & Oran, F. Ç. (2017). Örgütlerde korku kültürüne ilişkin
bir model önerisi. In D. K. Dimitrov, D. Nikoloski & R. Yılmaz
(Eds.), Proceedings of International Balkan and Near Eastern Social
Sciences Congress Series (s.619-631). V. IBANESS Congress Series.
Åkerlind, G. S. (2005). Academic growth and development-how do
university academics experience it? Higher Education, 50, 1-32.
https://doi.org/10.1007/s10734-004-6345-1
- Akgül, A., & Çevik, O. (2003). İstatistiksel analiz teknikleri: SPSS’te
işletme uygulamaları. Emek Ofset.
- Altıntaş, F. Ç. (2006). Bireysel değerlerin örgütsel adalet ve sonuçları
ilişkisinde yönlendirici etkisi: Akademik personel üzerinde bir
analiz. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 7(2),
19-40.
- Ashkanasy, N. M., & Nicholson, G. J. (2003) Climate of fear in
organisational settings: Construct definition, measurement and
a test of theory. Australian Journal of Psychology, 55(1), 24-29.
https://doi.org/10.1080/00049530412331312834
- Balay, R., Kaya, A., & Cülha, A. (2013). Örgüt kültürü ve örgütsel
sinizm ilişkisi. Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler
Dergisi, 14(2), 123-144.
- Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. S. Baştürk (Ed.),
Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s. 129-159). Vize Yayıncılık.
- Beytekin, O. F., Yalçınkaya, M., Doğan, M., & Karakoç, N. (2010).
The organizational culture at the university. International Journal
of Educational Researchers, 1(2), 1-13.
- Budak, G., & Sürgevil, O. (2005). Tükenmişlik ve tükenmişliği
etkileyen örgütsel faktörlerin analizine ilişkin akademik personel
üzerinde bir uygulama. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi İdari
Bilimler Fakültesi Dergisi, 20(2), 95-108.
- Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik,
araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., &
Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Büyükyılmaz, O., & Tunçbiz, B. (2016). Örgütsel adaletin örgütsel
bağlılığa etkisi: Akademik personel üzerinde bir araştırma. Bartın
Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(14), 89-
114.
- Ceylan, M. (1998). Yeni kurulan yükseköğretim kurumlarında kurum
kültürü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(13), 49-54.
- Coşkun, Y. D., & Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam
boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 42(42), 108-120.
- Çapak, G. (2020). Medyanın korku kültürü yaratımındaki rolü: dijital
gazete haberleri üzerine bir inceleme [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. Ege Üniversitesi.
- Çelik, K., & Kahraman, Ü. (2019). Okullarda korku kültürü ölçeği:
Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 20(2), 319-333. https://doi.org/10.17679/inuefd.537884
- Çelik, K., & Erdem, A. R. (2012). Üniversitede çalışan idari personele
göre “kayırmacılık”. Akdeniz Eğitim Araştırmaları Dergisi, 11, 23-
30.
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler
için çok değişkenli istatistik SPSS ve Lisrel uygulamaları. Pegem
Akademi.
- Çomak, E. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin ilköğretim okullarında
yaşadıkları yıldırma durumları [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. Mersin Üniversitesi.
- Çoruk, A. (2014). Yükseköğretim kurumlarında görev yapan idari
personelin duygusal emek davranışları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 79-93.
- Dalgıç, A. (2019, Eylül 26-28). Korku ikliminin otel çalışanlarının
pozitifliğine, yaratıcılığına ve işbirliğine etkisi. [Conference
Proceeding]. The Third International Congress on Future of
Tourism: Innovation, Entrepreneurship and Sustainability.
Mersin, Turkiye.
- Demir, M., & Demir, Ş. Ş. (2012). Yükseköğretim kurumlarında
örgütsel sessizlik: Turizm lisans eğitimi kurumları örneği. Milli
Eğitim, 193, 184-199.
- Ekinci, Ö. (2012). Ortaöğretim okulu öğretmenlerinin yıldırma davranışları
ile örgütsel adanmışlıkları arasındaki ilişki [Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi.
- Erdem, R. (2007). Korku kültürü-değerler kültürü kültürel çalışmalarda
yeni bir boyut olabilir mi? 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon
Kongresi (s. 245-250). Sakarya Üniversitesi, Türkiye.
- Erdem, R., Adıgüzel, O., & Kaya, A. (2010). Akademik personelin
kurumlarına ilişkin algıladıkları ve tercih ettikleri örgüt kültürü
tipleri. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,
36, 73- 88.
- Gizir, S. (2007). Üniversitelerde örgüt kültürü ve örgüt-içi iletişim
üzerine bir derleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim
Yönetimi, 50, 247-268.
- Günay, D., & Günay, A. (2016). Dünyada ve Türkiye’de Yükseköğretim
okullaşma oranları ve gelişmeler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi,
1, 13-30. https://doi.org/10.5961/jhes.2016.139
- Gürbüz, H. (2020). İş stresi ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi idari
personel üzerine bir araştırma. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi,
9(3), 1716-1730. https://doi.org/10.33206/mjss.581762
- Hair, J., R.E. Anderson, R. Tatham, & Black, W. (1998). Multivariate
data analysis. Pearson Education.
- Hennenhofer, G., & Heil, K. D. (2004). Korkuyu yenmek. (L. Yarbaş,
Çev.) İlya İzmir Yayınevi.
- Höbel, Z. (2010). Üniversitelerde çalışan idari personelin meslek sorunları:
Pamukkale üniversitesi örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Höbel, Z., & Karkın, N. (2010). Üniversite idari personelinin yönetsel ve
örgütsel sorunları: Pamukkale Üniversitesi (PAÜ) Örneği. Çalışma
İlişkileri Dergisi, 4(1), 135-159.
- Islam, N., Beer, M., & Slack, F. (2015). E-learning challenges faced by
academics in higher education. Journal of Education and Training
Studies, 3(5), 102-112. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v3i5.947
- İplikçi, F. N., & Topsakal, Y. (2014). Üniversitelerde örgüt kültürünü
belirleyen ve etkileyen boyutlar: Ampirik bir çalışma. Çukurova
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(2), 47-60.
- Kahraman, Ü. (2019). Okul yöneticilerinin yönetim tarzı, örgüt dna’sı ve
örgütsel değişimin okullardaki korku kültürüne etkisi [Yayımlanmamış
Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi.
- Karcıoğlu, M. S. (2013). Örgütsel ortamda algılanan güven düzeyinin
sinizm üzerindeki rolü: Atatürk üniversitesi idari personeli üzerinde
bir araştırma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Atatürk
Üniversitesi.
- Karakoç, B. (2016). Öğretmenlerin okulda karşılaştıkları yıldırma davranışları
ile örgütsel bağlılıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi
[Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi.
- Karcıoğlu, M.S., & Naktiyok, A. (2015). Örgütsel ortamda algılanan
güven düzeyinin sinizm üzerindeki rolü: Atatürk üniversitesi idari
personeli üzerinde bir araştırma. AKÜ İİBF Dergisi, 17(1), 19-34.
https://doi.org/10.5578/jeas.9058
- Kaşmer, T. (2009). Korku kültürünün yönetim, çalışanlar ve işletme
üzerindeki etkilerinin analizi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Muğla Üniversitesi.
- Kavak, H. (2015). İşletmelerde korku kültürü ve yönetimi: Adıyaman ili
örneği [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Türk Hava Kurumu
Üniversitesi.
- Kavak, H., & Çelik, M. (2020). İşletmelerde korku kültürü ve yönetimi.
Mecmua Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(9), 174-198. https://
doi.org/10.32579/mecmua.664215
- Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1),
44-46. https://doi.org/10.5455/jmood.20130325011730
- Kinman, G. (2014). Doing more with less? Work and wellbeing in
academics. Somatechnics, 4(2), 219-235. https://doi.org/10.3366/
soma.2014.0129
- Koşar, S., & Çalık, T. (2011). Okul yöneticilerinin yönetimde gücü
kullanma stilleri ile örgüt kültürü arasındaki ilişki. Kuram ve
Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(4), 581-603.
- Lacatus, M. L. (2013). Organizational culture in contemporary university.
Procedia - Social and Behavioral Sciences, 76, 421-425. https://doi.
org/10.1016/j.sbspro.2013.04.139
- Liu, Q., Geertshuis, S., & Grainger, R. (2020). Understanding academics’
adoption of learning technologies: A systematic review. Computers
& Education, 151, 103857. https://doi.org/10.1016/j.
compedu.2020.103857
- Mert, N. (2012). Fear culture II. International Journal of Learning &
Development, 2(2), 31-44. https://doi.org/10.5296/ijld.v2i2.1547
- Milosevic, I., & Mccabe, R. E. (2015). Phobias the psychology of irrational
fear. Greenwood.
- Naktiyok, A., & Kaygın, E. (2012). Tükenmişlik ve iş tatmini
düzeylerini belirlemeye yönelik akademik personel üzerinde bir
uygulama. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 4(1), 23-32.
- Nanto, Z. (2015). Öğretmenlerin yaşadıkları yıldırma durumlarının çeşitli
değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Fırat Üniversitesi.
- Orhun, B. N., & Meriç, S. (2019). Turizm işletmelerinde korku kültürü
ve yönetimi. F. Alaeddinoğlu, S. Özer, S. Şahin, & H. A. Kalay
(Ed.), Turizm Araştırmaları (s. 45-70). Paradigma Akademi.
- Özdevecioğlu, M., & Çelik, C. (2009). Örgüt kültürü tipleri itibariyle
bireylerin algıladıkları mağduriyet farkındalıklarını belirlemeye
yönelik bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 23(1), 95-111.
- Özkan, S., & Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite
yaşamına uyum durumları (Bandırma örneği). Fırat Sağlık
Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
- Özpolat, A., & Sevim, Y. (2017). Örgütsel korkunun sosyal sermaye
üzerındekı etkisi (Fırat Üniversitesi örneği). Uluslararası Sosyal
Araştırmalar Dergisi, 10(54), 603-616.
- Öztürk, E., & Demir, Y. (2015). Finansal okuryazarlık ve para yönetimi:
Süleyman Demirel üniversitesi akademik personel üzerine bir
uygulama. Muhasebe ve Finansman Dergisi, 68, 113-134. https://doi.
org/10.25095/mufad.396629
- Öztürk, M., Kocacık, F., & Gönültaş, M. B. (2016). Suç korkusu ve risk
algısının toplumsal cinsiyet açısından incelenmesi. International
Journal of Human Sciences, 13(1), 1488-1502.
- Öztürk, N. (2015). Eğitim örgütlerinde örgüt kültürü ve öğretmen liderliği:
Lider-üye etkileşiminin aracılık rolü [Yayımlanmamış Yüksek Lisans
Tezi]. Gaziantep Üniversitesi.
- Samuelowicz, K., & Bain, J. D. (2001). Revisiting Academics’ beliefs about
teaching and learning. Higher Education, 41, 299-325. https://doi.
org/10.1023/A:1004130031247
- Schoen, L. G., & Winocur, S. (1988). An investigation of the self-efficacy
of male and female academics. Journal of Vocational Behavior, 32(3),
307-320.
- Seçer, İ. (2015). SPSS ve LİSREL ile pratik veri analizi. Anı Yayıncılık.
Seki, Ö. (2017). İkna edici iletişim açısından korku çekiciliği kullanımı: Sağlık
bakanlığı tarafından yayınlanan kamu spotları örneği [Yayımlanmamış
Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
- Serin, S. (2018). İlkokul öğretmenlerinin yıldırma (mobbing) davranışlarına
maruz kalma düzeyleri [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi].
Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
- Sincer, S. (2016). Öğretim elemanlarının algılarına göre korku kültürü ile
tükenmişlik arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek
Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
- Sincer, S., & Baskan, G., (2017). Analyzing the relationship between
culture of fear and burnout according to the perceptions of
academics. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(3), 462-472.
- Ssesanga, K., & Garrett, R. M. (2005). Job satisfaction of university
academics: Perspectives from Uganda. Higher Education, 50, 33-
56. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6346-0
- Suhr, D. D. (2006). Exploratory or confirmatory factor analysis?
Proceedings of the 31st Annual SAS? Users Group International
Conference (s. 200-231). SAS Institute.
- Şahin, A. (2021). Örgüt kültürü ve iklimi. K. Yılmaz, & K. Demir (Ed.),
Eğitim Yönetimi Kuram ve Uygulama (s. 291-333). Pegem Akademi.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin
kullanımı (M. Baloğlu, Çev.) Nobel Akademik Yayıncılık.
- Taşkıran, A. (2017). Dijital çağda yükseköğretim. Açıköğretim
Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 96-109.
- Toprak, M., & Aydın, T. (2015). A study of adaptation of commitment
to change scale into Turkish. Electronic International Journal of
Education, Arts, and Science, 1(1), 35-54.
- Töremen, F., & Çankaya, İ. (2008). Yönetimde etkili bir yaklaşım: Duygu
yönetimi. Kuramsal Eğitimbilim, 1(1), 33-47.
- Turan, M., & Parsak, G. (2011). Yabancılaşma ve iş tatmini ilişkisi: Bir
devlet üniversitesi idari personeli üzerinde araştırma. Ç.Ü. Sosyal
Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 1-20.
- Tuzcu, A., & Ulaş, D. (2018). Akademik ve idari personelin gözünden
yöneticiler(İ): Ankara üniversitesi tömer örneği. Ankara Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 58-89.
- Tümlü, G. Ü., & Recepoğlu, E. (2013). Üniversite akademik
personelinin psikolojik dayanıklılık ve yaşam doyumu arasındaki
ilişki. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 3, 205-213.
- Uçkun, G., Demir, B., Yüksel, A., & Uçkun, S. (2014). Örgüt kültürünün
yapısı ve insani ilişkilerin bazı değişkenler açısından incelenmesi
“Kocaeli üniversitesi idari personel örneği”. 21. Yüzyılda Eğitim ve
Toplum, 3(7), 19-38.
- Uysal, Ş. A., Keklik, B., Erdem, R., & Çelik, R. (2021). Hastane
yöneticilerinin liderlik özellikleri ile çalışanların iş üretkenlik
düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi
Dergisi, 15(1), 25-57.
- Ünüsan, Ç. (2006). Negatif sosyal reklamlarda ikna edici mesaj stratejisi olarak
korku çekiciliği kullanımı [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Selçuk
Üniversitesi.
- Yaşar, E. (2022). Yönetici korkusu ve korku kültürü arasındaki ilişkide
işgören kişilik özelliklerinin düzenleyici Rolü. Ordu Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(2),
709-734. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1073421
- Yıldırım, B. (2005). Eğitim örgütlerinde kültürel liderlikle meslek ahlakı
ilişkisi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 218-
238.
- Yılmaz, E. (2014). Okul binaları ve örgüt kültürü [Yayımlanmamış Doktora
Tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi.
- Yılmaz, F., & Göçen, S. (2015). Students’ views on culture of fear in
education system. Journal of Computer and Education Research, 3(6),
117-128. https://doi.org/10.18009/jcer.20630
- Yılmaz, K., & Horzum, M. B. (2005). Küreselleşme, bilgi teknolojileri ve
üniversite. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(10), 103-
121.
- Yurdigül, A. (2014). Televizyon ana haber bültenlerinde korku kültürünün
inşası [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İstanbul Üniversitesi.
- Zorgül, G. G. (2014). İlkokul öğretmenlerinin maruz kaldığı psikolojik
yıldırma ile işe yabancılaşma arasındaki ilişki (İstanbul ili Avcılar
ilçesi örneği) [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bahçeşehir
Üniversitesi.