The purpose of this study is to identify the challenges and opportunities
encountered in data journalism education offered by the journalism
departments in Türkiye. The aim is to assess the current state of
journalism education and provide a projection for its future. The
increasing prevalence of data journalism practices in the profession has
also heightened academic interest in data journalism. Globally and in
Türkiye, communication faculties are increasingly incorporating data
journalism courses into their curricula. Studies on data journalism
education are limited in the literature. Semi-structured, in-depth
interviews were conducted with 10 faculty members who teach
data journalism in the journalism departments of communication
faculties in Türkiye between August 10, 2021, and September 24,
2021. The findings were coded using the qualitative data analysis
program NVIVO Pro 12 and subjected to content analysis. The
analysis revealed that the development of data journalism education
in Türkiye is becoming increasingly widespread. The difficulties
encountered in integrating data journalism into the curriculum can
be grouped under four main headings. The participants listed the
most significant challenges as the lack of sufficient expertise among
instructors on the subject, resistance to innovation, the numerical
inadequacy of social sciences students, and the lack of infrastructure
and technical resources in universities.
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de gazetecilik bölümlerindeki veri
gazeteciliği eğitiminde karşılaşılan zorluk ve fırsatları belirleyerek,
gazetecilik eğitiminin mevcut durumunu saptamak ve geleceğine
ilişkin bir projeksiyon sunabilmektir. Meslekte veri gazeteciliği
uygulamalarının giderek yaygınlaşması, veri gazeteciliğine yönelik
bilimsel ilgiyi de artırmaktadır. Hem dünyada hem Türkiye’de
iletişim fakülteleri müfredatlarında veri gazeteciliği derslerine giderek
daha fazla yer verilmektedir. Buna karşın literatürde veri gazeteciliği
eğitimi ile alakalı çalışmaların sınırlı sayıda yer aldığı görülmektedir.
Çalışma kapmasında Türkiye’deki iletişim fakültelerinin gazetecilik
bölümlerinde veri gazeteciliği dersi veren 10 akademisyenle, 10
Ağustos 2021 ile 24 Eylül 2021 tarihleri arasında yarı yapılandırılmış
derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiş, bulgular nitel veri
analiz programı NVIVO Pro 12’ye kodlanarak içerik analizine
tabi tutulmuştur. Araştırma sonuçları, veri gazeteciliği eğitiminin
Türkiye’de yaygınlaşma eğiliminde olduğunu göstermektedir. Ancak,
bu alandaki eğitimi müfredatlara dahil etme konusunda karşılaşılan
zorluklar dört ana başlık altında toplanmıştır. Katılımcılar, öğretim
elemanlarının konuya ilişkin yeterli bilgiye sahip olmaması, yeniliklere
karşı direnç, sosyal bilimler öğrencilerinin sayısal konulardaki
yetersizlikleri, üniversitelerdeki alt yapı eksikliği ve teknik donanımın
yetersizliği gibi sorunları en önemli zorluklar olarak belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other), Studies on Education |
Journal Section | Original Empirical Research |
Authors | |
Early Pub Date | April 26, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 1 |