This study aims to determine how doctoral students and the faculty members make sense of academic identity, to examine how doctoral students’ academic identity is formed, to analyze the academic identity construction of doctoral students by associating them with the views and practices of faculty members on creating academic identity. It was carried out through a case study, one of the qualitative research methods. The study group was determined by maximum variation sampling, one of the purposive sampling methods, and consisted of 17 faculty members and 34 doctoral students in a public university in Türkiye. The data was collected using interviews, observation and analyzed using content analysis. The results showed that academic identity is multidimensional, including academic (role), social and individual, and each dimension affects the construction of the academic identity of the doctoral student; the past experiences of the doctoral students affect the construction of academic identity, the economic and spiritual support provided by the family paves the way for the construction of a positive academic identity; the quality of the social environment in which doctoral students grew up and the cultural capital characteristics helped to solve the problems they encountered. It is important for the doctoral student to feel a sense of belonging to the academic community and that congresses, symposiums or scientific events contribute the most to their belonging to this community.
Academic Identity Doctoral Education Academic Identıty Construction Social Capital Cultural Capital
Bu çalışmanın amacı doktora öğrencileri ve öğretim üyelerinin akademik kimliği nasıl anlamlandırdıklarını belirlemek, doktora öğrencilerinin akademik kimliklerinin nasıl oluştuğunu incelemek, öğrencilerin akademik kimlik oluşumunu öğretim üyelerinin akademik kimlik oluşturma konusundaki görüş ve uygulamalarıyla ilişkilendirerek çözümlemektir. Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden durum çalışmasında tasarlanmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenen çalışma grubu, Türkiye’de bulunan bir devlet üniversitesinde görev yapan 17 öğretim üyesi ve öğrenimini sürdüren 34 doktora öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler görüşme ve gözlem yoluyla toplanmış ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçlar, akademik kimliğin akademik (rol), sosyal ve bireysel olmak üzere çok boyutlu bir kimlik türü olduğunu ve her bir boyutun doktora öğrencisinin akademik kimlik oluşumunu etkilediğini; doktora öğrencilerinin geçmiş deneyimlerinin akademik kimlik oluşumunu etkilediğini, ailenin sağladığı ekonomik ve manevi desteğin olumlu bir akademik kimlik oluşumuna olumlu katkı sundıuğunu; doktora öğrencilerinin yetiştikleri sosyal çevrenin niteliğinin ve kültürel sermaye özelliklerinin karşılaştıkları sorunların çözümüne yardımcı olduğunu göstermiştir. Doktora öğrencisinin akademik topluluğa aidiyet hissetmesinin önemli olduğu ve bu aidiyetin sağlanmasında en çok kongre, sempozyum ya da bilimsel etkinliklerin katkı sağladığı belirtilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Higher Education Systems |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 3 |