The purpose of the study is to reveal the validity and reliability measures of doctoral theses that were carried out with the argumentation method and made available between 2017-2022. In addition, examining and comparing the validity and reliability measures taken in quantitative, qualitative and mixed-method studies is among the aims of the study. The data set of this study, which was conducted with the systematic review method, consists of doctoral dissertations in the field of education in Türkiye and published in Council of Higher Education Thesis Centre. Forty-eight doctoral theses were analysed throughout the study. Among these, theses that did not have a title on validity and reliability, were determined to be the same and were not conducted in the field of education were eliminated. In addition, a pilot study was conducted with 3 theses that were determined to be in English in order to foresee the negative situations that may arise during the coding process and to take precautions. Therefore, 27 studies were analysed within the scope of the research. The data obtained were summarised according to the themes determined in the previous studies and analysed according to the descriptive analysis method. As a result, it was found that the measures used as validity in some theses were given under the title of reliability in some theses. Therefore, it can be said that there is no consensus in the literature for validity and reliability measures and a consistent classification is not made.
Validity Reliability Credibility Transferability Consistency Verifiability Systematic Review
-
Araştırmanın amacı, 2017-2022 yılları arasında argümantasyon yöntemiyle gerçekleştirilmiş ve erişime açılmış doktora tezlerinin geçerlik ve güvenirlik önlemlerini ortaya çıkarmaktır. Ayrıca nicel, nitel ve karma yöntemli araştırmalarda alınan geçerlik ile güvenirlik önlemlerinin incelenerek karşılaştırılması araştırmanın amaçları arasında yer almaktadır. Sistematik inceleme yöntemiyle gerçekleştirilen bu araştırmanın veri setini, Türkiye’de eğitim alanında yapılmış ve Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’nde yayımlanmış doktora tezleri oluşturmaktadır. Çalışma sürecinde 48 doktora tezi incelenmiştir. Bunlardan geçerlik ve güvenirlik üzerine bir başlığı bulunmayan, aynı olduğu belirlenen ve eğitim alanında yapılmayan tezler elenmiştir. Ayrıca kodlama sürecinde çıkabilecek olumsuz durumları önceden görebilmek ve önlem alabilmek adına İngilizce olduğu belirlenen 3 tez ile pilot uygulama yapılmıştır. Dolayısıyla araştırma kapsamında 27 çalışma analiz edilmiştir. Elde edilen veriler, önceden yapılan çalışmalarda belirlenen temalara göre özetlenmiş ve betimsel analiz yöntemine göre çözümlenmiştir. Sonuç olarak incelenen bazı tezlerde geçerlik olarak kullanılan önlemlerin, bazı tezlerde güvenirlik başlığı altında verildiği saptanmıştır. Bu nedenle geçerlik ve güvenirlik önlemleri için alan yazınında fikir birliğine varılmadığı ve tutarlı bir sınıflamanın yapılmadığı söylenebilir.
Geçerlik Güvenirlik İnandırıcılık Aktarılabilirlik Tutarlık Doğrulanabilirlik Sistematik İnceleme
-
-
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Literature Review |
Authors | |
Project Number | - |
Publication Date | August 7, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 15 Issue: 2 |