Research Article
BibTex RIS Cite

Post Pandemik Eğitim Sürecinde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Aile Katılımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi

Year 2022, , 910 - 935, 10.12.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1116363

Abstract

COVID-19 pandemisi tüm dünyada günlük yaşamı etkilediği gibi eğitimi-öğretim faaliyetlerini de oldukça fazla etkilemiştir. Tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de salgının olumsuz etkilerini azaltmak adına okulların kapatılması ve uzaktan eğitim yapılmasını da içeren önlemler alınmıştır. Okul öncesi eğitimde aile katılım çalışmaları oldukça önemli bir faktördür ve eğitimin devamlılığı ve kalıcılığını etkilemektedir. Bu sebeple, içinde bulunduğumuz süreçte aile katılımın uygulamalarının ortaya konulması ve ihtiyaç durumlarına çözüm üretilmesi önemlidir. Okul öncesi öğretmenlerinin post pandemik eğitim sürecinde uyguladıkları aile katılım çalışmalarını incelemeyi amaçlayan bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma Türkiye genelinde farklı illerde görev yapan 13 Okul Öncesi Öğretmeni ile yürütülmüştür. Okul öncesi öğretmenlerinin aile katılımı çalışmalarına ilişkin deneyimleri ve görüşlerinin incelenmesi için oluşturulan 17 soruluk açık uçlu anket ile veriler elde edilmiştir. Çalışma sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin post pandemik süreçte gerçekleştirdikleri aile katılım çalışmalarının pandemi öncesi döneme göre farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır. Öğretmenler okulda yapılan etkinlikleri çeşitli iletişim kanalları ile ailelere bildirdiklerini ya da çocuklara evde aileleri ile yapabilecekleri etkinlik ve ödevler verdiklerini belirtmiş ancak bunun etkili bir aile katılımı açısından yeterli olmadığı belirlenmiştir. Pandemi ile mücadelede etkili birtakım yollar ve aşının bulunmasına rağmen öğretmenlerin ve ailelerin pandemi koşullarına uyulmasına yönelik beklenti içinde oldukları belirlenmiştir.

References

  • Akkabak Yıldız, T. (2018). 5-6 yaş grubu için geliştirilen aile katılımlı farklılıklara saygı programının çocukların farklılıklara saygı düzeyine etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Marmara Üniversitesi.
  • Akoğlu, G. & Karaaslan, B.T. (2020). Covid-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103
  • Aktaş Arnas, Y. (2013). Okul öncesi eğitimde aile katılımı. Y. Aktaş Arnas (Ed.), Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı içinde (s. 53-72). Ankara: Vize Yayınları
  • Alan, Ü. (2021). Distance education during the covıd-19 pandemic in turkey: ıdentifying the needs of early childhood educators. Early Childhood Education Journal, 49, 987–994. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01197-y
  • Alon, T., Doepke, M., Olmstead-Rumsey, J., & Tertilt, M. (2020). This time it's different: The role of women's employment in a pandemic recession (No. w27660). National Bureau of Economic Research
  • Aral, N., Aysu, B. ve Kadan, G. (2020). COVID-19 sürecinde çocuklar: Gelişimsel ihtiyaçlar ve öneriler. ÇAKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 360-379. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/jiss/issue/57906/751754
  • Aral, N., & Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. KAEÜ Sağl. Bil. Derg. 2021, 1(2), 99-114. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1674207
  • Arı Arat, C., & Ogelman, H. G. (2021). Küçük çocukların COVID 19 sürecinde teknolojik araç kullanımının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 15-32
  • Arslan, İ., & Karagül, S. (2020). Küresel bir tehdit (COVID-19 salgını) ve değişime yolculuk. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 1-36
  • Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Balcı, A. & Tezel Şahin, F. (2018). Öğretmen-Aile İletişiminde WhatsApp Uygulamasının Kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 38 (2) , 749-776 . DOI: 10.17152/gefad.395223
  • Bağçeli Kahraman, P. (2012). Aile katılımı boyutu zenginleştirilmiş okul öncesi eğitim programının 5-6 yaş çocukların ilkokula hazır bulunuşluk düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış Doktora tezi] Uludağ Üniversitesi.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences (4th Ed.). Allyn and Bacon.
  • Bradbury- Jones, C. & Isham, L. (2020). The pandemic paradox: The consequences of covid-19 on domestic violence. Journal of Clinical Nursing, 29(13-14), 2047-2049. doi: 10.1111/jocn.15296
  • Catron, C., & Allen, J. (2003). Partnerships with parents. Early Chıldhood Curriculum A Creative Play Model. New Jersey Colombus: Merrill Prentice Hall Upper Saddle River.
  • Carrión-Martínez, J. J., Pinel-Martínez, C., Pérez-Esteban, M. D., & Román-Sánchez, I. M. (2021). Family and school relationship during covid-19 pandemic: a systematic review. International journal of environmental research and public health, 18(21), 11710. https://doi.org/10.3390/ijerph182111710
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3.Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakın, M.& Külekçi Akyavuz, E., (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). “Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (10), 1-17
  • Çaykuş, E. T. & Mutlu Çaykuş, T. (2020).Covid-19 Pandemi Sürecinde Çocukların Psikolojik Dayanıklılığını Güçlendirme Yolları: Ailelere, Öğretmenlere ve Ruh Sağlığı Uzmanlarına Öneriler, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 7, no. 5
  • Drane, C., Vernon, L., & O’Shea, S. (2020). The impact of ‘learning at home’ on the educational outcomes of vulnerable children in Australia during the COVID-19 pandemic. Literature Review prepared by the National Centre for Student Equity in Higher Education, Curtin University, Australia
  • Erdoğan, Ç. & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri . Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 3 (3) , 399-431 .
  • Ergüden, N., Doğan, A. & Hastaoğlu, Z. Ş. (2020). Aile katılımının okul öncesi dönem çocuklarının benlik saygısı ve sosyal duygusal uyumu üzerindeki etkileri, 8(17), 297-309. doi: 10.7816
  • Erkan, S. (2010). Aile ve aile eğitimi ile ilgili temel kavramlar. Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılımı Çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Foti, P. (2020). Research in distance learnıng in Greek kindergarten schools during the pandemic of covid-19: possibilities, dilemmas, limitations. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 5(1), 19-40
  • Ghosh, R., Dubey, M.J., Chatterjee, S. & Dubey, S. (2020). Impact of COVID-19 on children: Special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatr, 72(3), 226-235
  • Göker, M. E. & Turan, Ş. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde problemli teknoloji kullanımı. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 5, 108–114. https://doi.org/https://doi.org/10.35232/estudamhsd.767526
  • Göl Güven, M., Şeker, V., Erbil, F., Özgünlü, M., Alvan, G., & Uzunkök, B. (2020). Covid-19 pandemisinin aile yaşantısına yansımaları Rapor-2. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Günay Bilaloğlu, R. &Aktaş Arnas, Y. (2019). Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 804-823
  • Gündoğdu, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde uyguladıkları aile katılım çalışmalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1-1
  • Hornby, G. (2011). Parental involvement in childhood education: Building effective school-family partnerships. (s.76-95). New York: Springer
  • Hornby, G. & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: an explanatory model. Educational review, 63(1), 37-52
  • Hughes, C. (2020). Some implications of COVID-19 or remote learning and the future of schooling current and critical issuesin curriculum. Learning and Assessment, 36, 3-17
  • Ihmeideh, F. & Oliemat, E. (2015) The effectiveness of family involvement in early childhood programmes: perceptions of kindergarten principals and teachers. Early Child Development and Care, 185(2), 181-197. doi: 10.1080/03004430.2014.915817
  • Kanak, M., Bilbay, A., & Atış-Akyol, N. (2021, 24-26 Kasım).Okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde aile katılımına yönelik görüşlerinin incelenmesi [Sözlü bildiri]. 7. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi (IECEC-UOEK-2021), İzmir, Türkiye. Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin toplumsal etkileri, değişim ve güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 3-17
  • Kılıç, B. (2020). İzolasyon sürecinin çalışma ve iletişim biçimlerinde meydana getirdiği değişimin iletişim fakültelerinde çalışan araştırma görevlileri ekseninde incelenmesi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E Dergisi, 7, 87-106. Erişim https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1190504
  • Konca, A. S., & Çakır, T. (2021). Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim ile Okul Öncesi Eğitimden İlkokula Geçiş Hakkında Veli Görüşleri. Yaşadıkça Eğitim, 35(2), 520-545. https://doi.org/10.33308/26674874.2021352307
  • Kotaman, H. (2008). Türk ana babalarının çocuklarının eğitim öğretimlerine katılım düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 135-149. .
  • Köyceğiz, M., Ağaçdan, M., Akaydın, D., Yorgun, E. ve Tezel, Ş. F. (2016). Milli eğitim bakanlığı okul öncesi eğitim programlarında aile katılım programlarının dünü ve bu günü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (45)
  • Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescence Health, 4(5), 397-404
  • Morrison, G.S. (2006).Fundamentals of early childhood education. USA: Pearson, Merrill Prentice Hall
  • Novianti, R. & Garzia, M. (2020). Parental engagement in children's online learning during covid-19 pandemic. Journal Of Teachıng and Learnıng In Elementary Educatıon, 3(2), 117-131
  • OBADER (2013). Okul öncesi eğitim programı ile bütünleştirilmiş aile destek eğitim rehberi. Ankara .
  • Oktay, A. (2002). Yaşamın sihirli yılları: Okulöncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Orçan Kaçan, M., Ki̇mzan, İ., Güler Yıldız, T. & Çağdaş, A. (2019). Öğretmen ve ebeveynlerin aile katılımını etkileyen etmenlere yönelik görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 370-381.
  • Ömeroğlu, E., Can Yaşar, M. (2005), “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ailenin Eğitime Katılımı”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Sayı: 62
  • Özer, M. (2020). Educational policy actions by the ministry of national education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • ÖZTÜRK, A. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde bilişim teknolojileri bağımlılığı. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 195-219
  • Özdoğan, A. Ç. & Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research& Evaluation Methods (3rd Ed.). California, ABD: Sage Publications.
  • Pınar, M.& Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 Pandemic, Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2),ss. 461-486
  • Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Sage
  • Stake, R. (1995) Case Researcher Roles, the Art of Case Study Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Szumski, G., & Karwowski, M. (2017). Parents' engagement in the education of lower secondary school students with and without special educational needs—Which strategies bring expected results? Edukacja, 2(141), 63–77. https://doi. org/10.24131/3724.170204
  • TEDMEM. (2021). Türkiye’nin telafi eğitimi yol haritası (TEDMEM Analiz Dizisi 9). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Tezel Şahin, F., & Özbey, S. (2009). Okul öncesi eğitim programlarında uygulanan aile katılım çalışmalarında baba katılımının yeri ve önemi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(17), 30-39
  • Tezel Şahin, F., Akıncı Coşgun, A., & Aydın Kılıç, Z. N. (2017). Babaların Çocuklarıyla Vakit Geçirme Durumlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 37(1).
  • Turner, K., Richards, M. And Sanders, R. (2007). Randomised clinical trial of a group parent education programme for australian indigenous. Journal of Paediatries and Child Health 43, 429-437
  • Tuzcuoğlu, N., Aydın, D. ve Balaban, S. (2021). Pandemi döneminde okul öncesi dönem çocukları ve annelerinin psikososyal açıdan etkilenme durumunun anne görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-13. https://doi.org/10.29228/mutead.1
  • Tümkan, F., & Tümkan, Ş. (2020). Pandemi döneminde eğitime verilen zorunlu aranın ilkokullardaki eğitim açısından yarattığı değişimin etkilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15 (4), 1163-1184.
  • Vural, D.E. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretime etkisinin aile katılımı ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Yazıcı, T. (2015). Place of interpersonal communication in the instant messaging application: A study on college students relating to the WhatsApp applications. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1 (4), 1102-1119.

Investigation of Preschool Teachers' Views on Family Involvement in the Post-Pandemic Education Process

Year 2022, , 910 - 935, 10.12.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1116363

Abstract

The COVID-19 pandemic has affected daily life all over the world, as well as educational activities. In Turkey, as in the rest of the world, measures have been taken, including closing schools and conducting distance education, to reduce the negative effects of the pandemic. Family participation studies in pre-school education are a very important factor and affect the continuity and permanence of education. For this reason, it is important to reveal the practices of family participation in the process we are in and to find solutions to the needs. A case study, one of the qualitative research methods, was used in this study, which aims to examine the family involvement studies that preschool teachers have applied in the post-pandemic education process. The study was carried out with 13 Preschool Teachers working in different provinces throughout Turkey. Data were obtained with an open-ended questionnaire. As a result of the study, it was seen that the family participation studies carried out in the post-pandemic period have changed. The teachers stated that they informed the families about the activities at school or gave homework that they could do together at home, but it was determined that this was not sufficient for effective family ınvolvement.

References

  • Akkabak Yıldız, T. (2018). 5-6 yaş grubu için geliştirilen aile katılımlı farklılıklara saygı programının çocukların farklılıklara saygı düzeyine etkisinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Marmara Üniversitesi.
  • Akoğlu, G. & Karaaslan, B.T. (2020). Covid-19 ve izolasyon sürecinin çocuklar üzerindeki olası psikososyal etkileri. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 99-103
  • Aktaş Arnas, Y. (2013). Okul öncesi eğitimde aile katılımı. Y. Aktaş Arnas (Ed.), Aile eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı içinde (s. 53-72). Ankara: Vize Yayınları
  • Alan, Ü. (2021). Distance education during the covıd-19 pandemic in turkey: ıdentifying the needs of early childhood educators. Early Childhood Education Journal, 49, 987–994. https://doi.org/10.1007/s10643-021-01197-y
  • Alon, T., Doepke, M., Olmstead-Rumsey, J., & Tertilt, M. (2020). This time it's different: The role of women's employment in a pandemic recession (No. w27660). National Bureau of Economic Research
  • Aral, N., Aysu, B. ve Kadan, G. (2020). COVID-19 sürecinde çocuklar: Gelişimsel ihtiyaçlar ve öneriler. ÇAKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(2), 360-379. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/jiss/issue/57906/751754
  • Aral, N., & Kadan, G. (2021). Pandemi sürecinde okul öncesi öğretmenlerinin yaşadıkları problemlerin incelenmesi. KAEÜ Sağl. Bil. Derg. 2021, 1(2), 99-114. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1674207
  • Arı Arat, C., & Ogelman, H. G. (2021). Küçük çocukların COVID 19 sürecinde teknolojik araç kullanımının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(1), 15-32
  • Arslan, İ., & Karagül, S. (2020). Küresel bir tehdit (COVID-19 salgını) ve değişime yolculuk. Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 1-36
  • Atakan, H. (2010). Okulöncesi eğitiminde aile katılımı çalışmalarının öğretmen ve ebeveyn görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi] Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Balcı, A. & Tezel Şahin, F. (2018). Öğretmen-Aile İletişiminde WhatsApp Uygulamasının Kullanımı. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi , 38 (2) , 749-776 . DOI: 10.17152/gefad.395223
  • Bağçeli Kahraman, P. (2012). Aile katılımı boyutu zenginleştirilmiş okul öncesi eğitim programının 5-6 yaş çocukların ilkokula hazır bulunuşluk düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış Doktora tezi] Uludağ Üniversitesi.
  • Bayburtlu, Y.S. (2020). Covid-19 pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinde öğretmen görüşlerine göre Türkçe eğitimi. Turkish Studies, 15(4), 131-151. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44460
  • Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences (4th Ed.). Allyn and Bacon.
  • Bradbury- Jones, C. & Isham, L. (2020). The pandemic paradox: The consequences of covid-19 on domestic violence. Journal of Clinical Nursing, 29(13-14), 2047-2049. doi: 10.1111/jocn.15296
  • Catron, C., & Allen, J. (2003). Partnerships with parents. Early Chıldhood Curriculum A Creative Play Model. New Jersey Colombus: Merrill Prentice Hall Upper Saddle River.
  • Carrión-Martínez, J. J., Pinel-Martínez, C., Pérez-Esteban, M. D., & Román-Sánchez, I. M. (2021). Family and school relationship during covid-19 pandemic: a systematic review. International journal of environmental research and public health, 18(21), 11710. https://doi.org/10.3390/ijerph182111710
  • Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3.Baskı). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakın, M.& Külekçi Akyavuz, E., (2020). Covid-19 salgınının eğitime etkisi konusunda okul yöneticilerinin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 723-737. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.44140
  • Çamlıbel Çakmak, Ö. (2010). “Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (10), 1-17
  • Çaykuş, E. T. & Mutlu Çaykuş, T. (2020).Covid-19 Pandemi Sürecinde Çocukların Psikolojik Dayanıklılığını Güçlendirme Yolları: Ailelere, Öğretmenlere ve Ruh Sağlığı Uzmanlarına Öneriler, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, vol. 7, no. 5
  • Drane, C., Vernon, L., & O’Shea, S. (2020). The impact of ‘learning at home’ on the educational outcomes of vulnerable children in Australia during the COVID-19 pandemic. Literature Review prepared by the National Centre for Student Equity in Higher Education, Curtin University, Australia
  • Erdoğan, Ç. & Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri . Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi , 3 (3) , 399-431 .
  • Ergüden, N., Doğan, A. & Hastaoğlu, Z. Ş. (2020). Aile katılımının okul öncesi dönem çocuklarının benlik saygısı ve sosyal duygusal uyumu üzerindeki etkileri, 8(17), 297-309. doi: 10.7816
  • Erkan, S. (2010). Aile ve aile eğitimi ile ilgili temel kavramlar. Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılımı Çalışmaları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Foti, P. (2020). Research in distance learnıng in Greek kindergarten schools during the pandemic of covid-19: possibilities, dilemmas, limitations. European Journal of Open Education and E-learning Studies, 5(1), 19-40
  • Ghosh, R., Dubey, M.J., Chatterjee, S. & Dubey, S. (2020). Impact of COVID-19 on children: Special focus on the psychosocial aspect. Minerva Pediatr, 72(3), 226-235
  • Göker, M. E. & Turan, Ş. (2020). COVID-19 pandemisi sürecinde problemli teknoloji kullanımı. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 5, 108–114. https://doi.org/https://doi.org/10.35232/estudamhsd.767526
  • Göl Güven, M., Şeker, V., Erbil, F., Özgünlü, M., Alvan, G., & Uzunkök, B. (2020). Covid-19 pandemisinin aile yaşantısına yansımaları Rapor-2. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • Günay Bilaloğlu, R. &Aktaş Arnas, Y. (2019). Okul öncesi eğitimde aile katılımı engelleri ve süreçte karşılaşılan sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 804-823
  • Gündoğdu, S. (2021). Okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde uyguladıkları aile katılım çalışmalarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 17(35), 1-1
  • Hornby, G. (2011). Parental involvement in childhood education: Building effective school-family partnerships. (s.76-95). New York: Springer
  • Hornby, G. & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: an explanatory model. Educational review, 63(1), 37-52
  • Hughes, C. (2020). Some implications of COVID-19 or remote learning and the future of schooling current and critical issuesin curriculum. Learning and Assessment, 36, 3-17
  • Ihmeideh, F. & Oliemat, E. (2015) The effectiveness of family involvement in early childhood programmes: perceptions of kindergarten principals and teachers. Early Child Development and Care, 185(2), 181-197. doi: 10.1080/03004430.2014.915817
  • Kanak, M., Bilbay, A., & Atış-Akyol, N. (2021, 24-26 Kasım).Okul öncesi öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinde aile katılımına yönelik görüşlerinin incelenmesi [Sözlü bildiri]. 7. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi (IECEC-UOEK-2021), İzmir, Türkiye. Karataş, Z. (2020). COVID-19 Pandemisinin toplumsal etkileri, değişim ve güçlenme. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 4(1), 3-17
  • Kılıç, B. (2020). İzolasyon sürecinin çalışma ve iletişim biçimlerinde meydana getirdiği değişimin iletişim fakültelerinde çalışan araştırma görevlileri ekseninde incelenmesi. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E Dergisi, 7, 87-106. Erişim https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1190504
  • Konca, A. S., & Çakır, T. (2021). Pandemi Sürecinde Uzaktan Eğitim ile Okul Öncesi Eğitimden İlkokula Geçiş Hakkında Veli Görüşleri. Yaşadıkça Eğitim, 35(2), 520-545. https://doi.org/10.33308/26674874.2021352307
  • Kotaman, H. (2008). Türk ana babalarının çocuklarının eğitim öğretimlerine katılım düzeyleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 135-149. .
  • Köyceğiz, M., Ağaçdan, M., Akaydın, D., Yorgun, E. ve Tezel, Ş. F. (2016). Milli eğitim bakanlığı okul öncesi eğitim programlarında aile katılım programlarının dünü ve bu günü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (45)
  • Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescence Health, 4(5), 397-404
  • Morrison, G.S. (2006).Fundamentals of early childhood education. USA: Pearson, Merrill Prentice Hall
  • Novianti, R. & Garzia, M. (2020). Parental engagement in children's online learning during covid-19 pandemic. Journal Of Teachıng and Learnıng In Elementary Educatıon, 3(2), 117-131
  • OBADER (2013). Okul öncesi eğitim programı ile bütünleştirilmiş aile destek eğitim rehberi. Ankara .
  • Oktay, A. (2002). Yaşamın sihirli yılları: Okulöncesi dönem. İstanbul: Epsilon Yayınevi, İstanbul.
  • Orçan Kaçan, M., Ki̇mzan, İ., Güler Yıldız, T. & Çağdaş, A. (2019). Öğretmen ve ebeveynlerin aile katılımını etkileyen etmenlere yönelik görüşlerinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(3), 370-381.
  • Ömeroğlu, E., Can Yaşar, M. (2005), “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ailenin Eğitime Katılımı”, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Sayı: 62
  • Özer, M. (2020). Educational policy actions by the ministry of national education in the times of COVID-19. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. doi: 10.24106/kefdergi.722280
  • ÖZTÜRK, A. (2021). COVID-19 pandemi sürecinde bilişim teknolojileri bağımlılığı. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 195-219
  • Özdoğan, A. Ç. & Berkant, H. G. (2020). Covıd-19 pandemi dönemindeki uzaktan eğitime ilişkin paydaş görüşlerinin incelenmesi, Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 13-43. https://doi.org/10.37669/milliegitim.788118
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research& Evaluation Methods (3rd Ed.). California, ABD: Sage Publications.
  • Pınar, M.& Dönel Akgül, G. (2020). The opinions of secondary school students about giving science courses with distance education during the Covid-19 Pandemic, Journal of Current Researches on Social Sciences, 10(2),ss. 461-486
  • Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Sage
  • Stake, R. (1995) Case Researcher Roles, the Art of Case Study Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
  • Szumski, G., & Karwowski, M. (2017). Parents' engagement in the education of lower secondary school students with and without special educational needs—Which strategies bring expected results? Edukacja, 2(141), 63–77. https://doi. org/10.24131/3724.170204
  • TEDMEM. (2021). Türkiye’nin telafi eğitimi yol haritası (TEDMEM Analiz Dizisi 9). Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Tezel Şahin, F., & Özbey, S. (2009). Okul öncesi eğitim programlarında uygulanan aile katılım çalışmalarında baba katılımının yeri ve önemi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 17(17), 30-39
  • Tezel Şahin, F., Akıncı Coşgun, A., & Aydın Kılıç, Z. N. (2017). Babaların Çocuklarıyla Vakit Geçirme Durumlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Gazi University Journal of Gazi Educational Faculty (GUJGEF), 37(1).
  • Turner, K., Richards, M. And Sanders, R. (2007). Randomised clinical trial of a group parent education programme for australian indigenous. Journal of Paediatries and Child Health 43, 429-437
  • Tuzcuoğlu, N., Aydın, D. ve Balaban, S. (2021). Pandemi döneminde okul öncesi dönem çocukları ve annelerinin psikososyal açıdan etkilenme durumunun anne görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-13. https://doi.org/10.29228/mutead.1
  • Tümkan, F., & Tümkan, Ş. (2020). Pandemi döneminde eğitime verilen zorunlu aranın ilkokullardaki eğitim açısından yarattığı değişimin etkilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15 (4), 1163-1184.
  • Vural, D.E. (2012). Okul öncesi eğitimin ilköğretime etkisinin aile katılımı ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Yazıcı, T. (2015). Place of interpersonal communication in the instant messaging application: A study on college students relating to the WhatsApp applications. International Journal of Social Sciences and Education Research, 1 (4), 1102-1119.
There are 63 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şengül Pala 0000-0001-6383-6911

Merve Gangal 0000-0002-5462-7410

Publication Date December 10, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Pala, Ş., & Gangal, M. (2022). Post Pandemik Eğitim Sürecinde Okul Öncesi Öğretmenlerinin Aile Katılımına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 910-935. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1116363