The aim of research is to reveal the primary school 3rd grade students perceptions of efficient teacher and to determine what kind of a teacher they would prefer. In this research, interview forms consisting of 4 questions were used and applied to 35 students studying in Kamile Gürkan Primary School, Isparta. First, data was transformed from cyber form into written form by the researcher, then analyzed by using descriptive analysis which is one of the techniques of qualitative research. To ensure the reliability of the research, 3 different experts’ ideas were taken into consideration. By detecting the amount of consensus and dissidence in comparisons, the reliability of research was calculated and the result is %92. At the end of the research; according to the answers given by the students to reveal the perception of efficient teacher, it is understood that speaking of an efficient teacher of primary school, personal features are much more important than professional talents
Çalışmanın amacı, ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin etkili öğretmen hakkındaki algılarını ortaya çıkarmak ve nasıl bir öğretmen tipi istediklerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada dört sorudan oluşan görüşme formu kullanılmış ve Isparta il merkezine bağlı Kamile Gürkan İlkokulunda öğrenim görmekte olan 35 öğrenciye uygulanmıştır. Veriler, araştırmacı tarafından önce bilgisayar ortamında yazılı hale getirilmiş sonra da nitel araştırma tekniklerden betimsel analiz kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak amacıyla 3 uzman görüşüne başvurulmuştur. Karşılaştırmalarda görüş birliği ve görüş ayrılığı sayıları tespit edilerek araştırmanın güvenirliği hesaplanmış ve %92 bulunmuştur. Araştırma sonucunda; öğrencilerin etkili öğretmen algısını ortaya çıkarmak amacıyla görüşme formundaki sorulara verdiği cevaplara göre, ilkokul çocukları için etkili bir öğretmende, mesleki becerilerden daha çok kişisel özelliklerin önemli olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar kelimeler: Öğretmen etkililiği, ilkokul, öğrenci, öğrenci algıları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 11 Issue: 1 |