BibTex RIS Cite

Study of Attitudes Scale Development Aimed at Scoring Rubrics For Primary School Teachers (pp.76-88)

Year 2009, Volume: 6 Issue: 2, 76 - 88, 01.06.2009

Abstract

References

  • Baysal, A. C. (1981). Sosyal ve örgütsel psikolojide tutumlar. İstanbul: İ.Ü. İşletme Fakültesi.
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1)
  • Callison, D. (2000). Rubrics. School Library Media Activities Monthly, 17 (2).
  • Çepni, S. (2007). Performansların değerlendirilmesi, E. Karip (Ed.) Ölçme ve Değerlendirme (193-239), Ankara: PegamA Yayıncılık.
  • Erlandson, C. (2004). Rubrics: When? Why? How?. Saskatoon, SK:Saskatchean Professional Development Unit. [Online]: Retrieved on 25 December 2009, at URL: http://www.sasked.gov.sk.ca/branches/aar/afl/docs/assessment_support/rubrics.pdf .
  • Dochy, F. (2001). A New assessment era: different needs. New Challenges, Research Dialogue in Learning and Instruction, 2, 11-20.
  • Goodrich, A. H. (2005). Teaching with rubrics: the good, the bad and the ugly. Current Issues in Education, 4 (4).
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2006). Yeni insan ve insanlar (10.baskı). İstanbul.: Evrim Yayıncılık.
  • Krajcik J., Czerniak, C. & Berger, C.(1999). Teaching children science. A Project-Based Approach. USA: The Mcgraw-Hill Companies.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C., D. & Karakaya, İ. (2008). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Likert, R. (1932). A Techniques for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 140 (5-53)
  • Marzano, R. J., Pickering, D., & McTighe, J. (1993). Assessing student outcomes. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development, 1(5), 37-43.
  • Mehrens, W. A. (1992). Using performance assessment for accountability purposes. Educational
  • Measurement. 11, (4) 3-9.
  • Moskal, B. M. (2000). Scoring rubrics: what, when, how? Practical Assessment, Research and Evaluation http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=3. Retrieved on 20 August 2006, at URL:
  • Mumme, J. (1991). Portfolio assessment in mathematics. Santa Barbara: California Mathematics Project, University of California.
  • Romberg, T. A. (1993). How one comes to know models and theories of the learning of mathematics. In M. Niss (Ed). Investigations into assessment in mathematics education, (97-111). Netherlands: Kluver Academic Publishers.
  • Tabachnick, B. G. & Fidel, L. S. (2001). Using multivariate statistics, Fourth Edition. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Llikert tipi ölçek geliştirme klavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Shepard, L. A. (1989). Why we need better assessment?. Educational Leadership, 46 (7).
  • Shepard, L. A. 2000. The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4 -14.
  • Ören, Ş. F. (2005). Fen eğitiminde portfolyo ve rubrik değerlendirme üzerine bir çalışma, XIV. Eğitim Bilimleri Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Denizli.
  • Popham, J. W. (2000). Modern educational measurement. Needham: Allyn & Bacon.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Wehlage, G. G., Nevmann, F. M. & Secade, W. G. (1996). Standards for authentic achievement and pedagogy, In F. M. (Ed.), Restructuring school for intellectual qualitiy, 21-48. San Francisco, CA: Jossey- Bass.

Öğretmenlerin Dereceli Puanlama Anahtarlarına İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması (ss. 76-88)

Year 2009, Volume: 6 Issue: 2, 76 - 88, 01.06.2009

Abstract

Bu çalışma, ilköğretim öğretmenlerinin Dereceli Puanlama Anahtarlarına (DPA) yönelik tutumlarını ölçmek üzere kullanılacak geçerli ve güvenilir bir araç geliştirmek amacıyla yapılmıştır. 43 maddeden oluşan ölçeğin taslak formu Ankara ili merkez ilçelerinde bulunan çeşitli ilköğretim okullarında görev yapan 342 öğretmene uygulanmıştır. Ölçeğin geçerliğine ilişkin kanıt elde edebilmek için döndürülmüş temel bileşenler analizi kullanılmıştır. Bu analiz sonucunda 39 maddeden oluşan ölçeğin tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu bulunmuştur. Madde geçerliğine kanıt olarak madde test korelasyonları hesaplanmıştır. Madde test korelasyonları 0.32 ile 0.74 arasında değer almıştır. Ölçeğin güvenirliğine kanıt sağlamak amacıyla Cronbach Alfa güvenirliği hesaplanmış ve 0.95 olarak bulunmuştur

References

  • Baysal, A. C. (1981). Sosyal ve örgütsel psikolojide tutumlar. İstanbul: İ.Ü. İşletme Fakültesi.
  • Birgin, O. (2008). Alternatif bir değerlendirme yöntemi olarak portfolyo değerlendirme uygulamasına ilişkin öğrenci görüşleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1)
  • Callison, D. (2000). Rubrics. School Library Media Activities Monthly, 17 (2).
  • Çepni, S. (2007). Performansların değerlendirilmesi, E. Karip (Ed.) Ölçme ve Değerlendirme (193-239), Ankara: PegamA Yayıncılık.
  • Erlandson, C. (2004). Rubrics: When? Why? How?. Saskatoon, SK:Saskatchean Professional Development Unit. [Online]: Retrieved on 25 December 2009, at URL: http://www.sasked.gov.sk.ca/branches/aar/afl/docs/assessment_support/rubrics.pdf .
  • Dochy, F. (2001). A New assessment era: different needs. New Challenges, Research Dialogue in Learning and Instruction, 2, 11-20.
  • Goodrich, A. H. (2005). Teaching with rubrics: the good, the bad and the ugly. Current Issues in Education, 4 (4).
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (2006). Yeni insan ve insanlar (10.baskı). İstanbul.: Evrim Yayıncılık.
  • Krajcik J., Czerniak, C. & Berger, C.(1999). Teaching children science. A Project-Based Approach. USA: The Mcgraw-Hill Companies.
  • Kutlu, Ö., Doğan, C., D. & Karakaya, İ. (2008). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Likert, R. (1932). A Techniques for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 140 (5-53)
  • Marzano, R. J., Pickering, D., & McTighe, J. (1993). Assessing student outcomes. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development, 1(5), 37-43.
  • Mehrens, W. A. (1992). Using performance assessment for accountability purposes. Educational
  • Measurement. 11, (4) 3-9.
  • Moskal, B. M. (2000). Scoring rubrics: what, when, how? Practical Assessment, Research and Evaluation http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=3. Retrieved on 20 August 2006, at URL:
  • Mumme, J. (1991). Portfolio assessment in mathematics. Santa Barbara: California Mathematics Project, University of California.
  • Romberg, T. A. (1993). How one comes to know models and theories of the learning of mathematics. In M. Niss (Ed). Investigations into assessment in mathematics education, (97-111). Netherlands: Kluver Academic Publishers.
  • Tabachnick, B. G. & Fidel, L. S. (2001). Using multivariate statistics, Fourth Edition. Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Llikert tipi ölçek geliştirme klavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Shepard, L. A. (1989). Why we need better assessment?. Educational Leadership, 46 (7).
  • Shepard, L. A. 2000. The role of assessment in a learning culture. Educational Researcher, 29 (7), 4 -14.
  • Ören, Ş. F. (2005). Fen eğitiminde portfolyo ve rubrik değerlendirme üzerine bir çalışma, XIV. Eğitim Bilimleri Sempozyumu’nda sunulmuş bildiri, Denizli.
  • Popham, J. W. (2000). Modern educational measurement. Needham: Allyn & Bacon.
  • Tavşancıl, E. (2005). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Wehlage, G. G., Nevmann, F. M. & Secade, W. G. (1996). Standards for authentic achievement and pedagogy, In F. M. (Ed.), Restructuring school for intellectual qualitiy, 21-48. San Francisco, CA: Jossey- Bass.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Yrd.doç.dr. Ömer Kutlu This is me

Araş.gör. Özen Yıldırım This is me

Araş.gör. Safiye Bilican This is me

Publication Date June 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Kutlu, Y. Ö., Yıldırım, A. Ö., & Bilican, A. S. (2009). Öğretmenlerin Dereceli Puanlama Anahtarlarına İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması (ss. 76-88). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 76-88.