BibTex RIS Cite

Lisansüstü Öğrencilerin Akademik Güdülenme Düzeyleri, Araştırma Kaygıları ve Tutumları ile Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki

Year 2008, Volume: 5 Issue: 2, 179 - 208, 01.06.2008

Abstract

References

  • Bard, C.C., Bieschke, K.J., Herbert, J.T., & Eberz, A.B. (2000). Predicting research interest among rehabilitation counseling students and faculty. Rehabilitation Counseling Bulletin, 44(1), 48-55.
  • Beard, J. D. and D. L. Williams. (1992). A Survey of Practitioners’ Attitudes toward Research in Technical Communication. Technical Communication. 39, 4: 571- 81, Nov.
  • Bennett, C. K. (1994). Promoting Teacher Reflection through Action Research: What Do Teachers Think? Journal of Staff Development. 15, 1: 34-38; Winter. (EJ482568).
  • Benton, S. E. and B. W. Jerrolds. (1982). Predicting Success in an Educational Research Course. Paper presented at the Annual Meeting of the Georgia Educational Research Association. (Atlanta, GA, Nov 19, 1982. (ERIC ED226020).
  • Benton, S. E. and B. W. Jerrolds. (1983a). “A Comparison of Educational Research Attidudes and Achievement”. Paper presented at the Annual Meeting of the Georgia Educational Research Association. (Athens, GA, Nov 18, 1983. (ERIC ED238928).
  • Benton, S. E. and B. W. Jerrolds. (1983b). The Relationship of Graduate Education Students’ Achievement in Educational Research to their Reading Attidudes, Attitudes toward Educational Research, GPAs, and National Teacher Examinations. Paper presented at the Annual Meeting of the American Reading Forum. (Sarasota, FL, Dec 10, 1983). (ERIC ED283929).
  • Bieschke, K. J., Bishop, R. M., & Garcia, V. L. (1996). The utility of the Research Self- Efficacy Scale. Journal of Career Assessment, 4, 59-75.
  • Bishop, R. M., & Bieschke, K. J. (1998). Applying social cognitive theory to interest in research among counseling psychology doctoral students: A path analysis. Journal of Counseling Psychology. 45, 182-188.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik Güdülenme Ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 83-98.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya Yönelik Kaygı ile Cinsiyet, Araştırma Deneyimi ve Araştırma Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim. 23, 112: 29-34.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 453-64.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Araştırma Yeterlikleri. Eğitim Yönetimi Dergisi. 18: 257-69, Bahar.
  • Büyüköztürk, Ş. (1996). Türk Yükseköğretiminde Araştırma Eğitimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. ve N. Köklü (1999). Eğitim Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerinin Araştırma Yeterlikleri Konusunda Öğretim Üyelerinin Görüşleri. Eğitim ve Bilim. 23, 112: 18-28, Nisan.
  • Casanova, U. and D. Heisinger. (1988). Classroom Teachers and Original Research: National Partners. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. (New Orleans, LA, April 5-9, 1988). (ERIC ED304748).
  • Cooke, N. L. Test, D. W., Heward, W. L., Spooner, F., and Courson, F. H. (1993, Fall). Teachers’ Opinions of Research and Instructional Analysis in the Classroom. Teacher Education and Special Education. 16(4), 319-329.
  • Çokluk Bökeoğlu, Ö. ve Yılmaz, K. (2005, Kış). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 41, 47-67.
  • Deborah A. and others (2001) “General Practice Research:Attitudes and Involvement of Queensland General Practitioners”. The Medical Journal of Australia ISSN:0025-729X www.mja.com.au (Ziyaret Tarihi: 12.09.2003).
  • Frierson, H. T., Jr. and others. (1994, November). Black Summer Research Students’ Perceptions Related to Research Mentors’ Race and Gender. Journal of College Student Development. 35(6) 475-80.
  • Gelso, C. J., Mallinckrodt, B., & Judge, A. B. (1996). Research training environment, attitudes toward research, and research self-efficacy: The revised research training environment scale. The Counseling Psychologist. 24, 304–332.
  • Green, K., and Kvidhal, R. (1990). Research methods courses and post-bachelor's education: Effects on teachers' use and opinions. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED320881)
  • Gürgan, U. ve Er, K. O. (2008). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanımına ve Araştırmaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkilerin Çeşitli Değişkenler Açısından Belirlenmesi. 17. Eğitim Bilimleri Kongresi. 1-3 Eylül 2008, Sakarya Üniversitesi.
  • Güvenç, B. (1997). Eğitim, Sistem ve Eğitim Sistemi Üzerine. Nasıl Bir Eğitim Sistemi: Güncel Uygulamalar ve Geleceğe İlişkin Öneriler. Eğitim Sempozyumu. İzmir, 10–12 Nisan 1997: 261–272.
  • Işıksoluğu, M. K. (1994). Tezler ve Danışmanlık. Eğitim ve Bilim, 18, 94: 57-62.
  • Jordan, D.J. and Roland, M. (1999).An Examination of Differences between Academics and Practitioners in Frequency of Reading Research and Attitudes toward Research. Journal of Leisure Research. March 22,1999.
  • Kahn, J.H., & Scott, N.A. (1997). Predictors of research productivity and science- related career goals among counseling psychology doctoral students. The Counseling Psychologist, 25, 38-67.
  • Karagül, T. (1996). Yükseköğretim Programları İçin Gerekli Öğrenci Yeterlikleri ve Yükseköğretime Geçiş Süreci. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (1984). Türk Üniversitelerinde Araştırma Eğitimi. Yayımlanmamış Araştırma, (TUBİTAK SAYG-E-49 Projesi).
  • Karasar, N. (1995a). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. 8. Basım. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Karasar, N. (1995b). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 7. Basım. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köklü, N. (1992). Araştırmaya Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 16, 86: 27-36.
  • Knutson, D. S. and others. (1995). Meta Research: Researching Student Researchers’ Methods. Paper presented at the Annual Meeting on Rhetoric and Composition. 14th, University Park, PA, July 12-15, 1995. (ERIC ED393100).
  • Krebs, P.J., Smither, J.W., & Hurley, R.B. (1991). Relationship of vocational personality and research training environment to the research productivity of counseling psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 22, 362-367.
  • Lazar, A. (1991). Faculty, Practitioner, and Student Attitudes toward Research. Journal of Social Work Education. 27, 1: 34-40, Winter.
  • Lei, S. A. Factors changing attitudes of graduate school students toward an introductory research methodology course. Education, June, 22 2008)
  • http://www.articlearchives.com/education-training/education-systems-institutions/ 960215-1.html (Erişim tarihi: 27.02.2009)
  • Nartgün, Z., Uluman, M., Akın, Ç., Çelik, T., Çevik, C., Şanlı, H. ve Gülözer, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Öz Yeterliklerinin İncelenmesi. 17. Eğitim Bilimleri Kongresi. 1-3 Eylül 2008, Sakarya Üniversitesi.
  • Newman, K. A. (1994). Researching Teachers in Residence: Bringing More Minority Teachers and Preservice Teachers into the Research Arena. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. New Orleans, LA, April 4-10, 1994. (ERIC ED3750854).
  • Phillips, J. C. and Russell, R. K. (1994). Research self-efficacy, the research-training envirment and the student in counseling psychology: Does the research training environment influence graduate students' attitudes toward research? The Counseling Psychologist, 14, 9-30.
  • Piburn, M. D. (1992). Teaching a Hypothesis Testing Strategy to Prospective Teachers. Journal of Science Teacher Education, 3 (2), p. 42-46.
  • Ravid, R. and M. R. Leon. (1995). Students’ Perceptions of the Research Component in Master’s level Teacher Education Programs. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. San Francisco, CA, April 18-22, 1995. (ERIC ED393840).
  • Richey, C. A., Blythe, B. J. and S. B. Berlin. (1987). Do Social Workers Evaluate their Practice? Social Work Research and Abstracts. 23: 14-20.
  • Sanders, L. (2001). Reducing.Students Anxiety in Research Methods. Focus on Teacher Education. 1(3), 3-9.
  • Saracaloğlu, A. S. (2005). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Deneyimleri İle Araştırma Başarıları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. X (4): 13-32.
  • Saracaloğlu, A. S. ve Kumral, O. (2007). Sınıf Öğretmenliği Son Sınıf Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlik Algıları, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 27-29 Nisan 2007. Eskişehir Anadolu Üniversitesi. 354-359.
  • Saracaloğlu, A. S., Kumral, O. ve Kanmaz, A. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlikleri, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeyleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu. Çanakkale, 14-16 Mayıs 2008.
  • Saracaloğlu, A. S., Karasakaloğlu, N. ve Yenice, N. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademik Güdülenme Düzeyleri, Fen ve Sosyal Bilimlere İlişkin Görüşleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 2-4 Mayıs 2008. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 594-596.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin Araştırma Kaygıları, Araştırma ve İstatistiğe Yönelik Tutumları ile Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı. 17: 187- 199.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N. ve Karasakaloğlu, N. (2007). Lisansüstü Eğitim Yapan Öğrencilerin Fen ve Sosyal Bilimlere İlişkin Görüşleri ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu. Bildiriler. 17-20 Ekim 2007. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi: 430-438.
  • Tavşancıl, T. E. (1995). Araştırmaya Yönelik Tutumlar ve Likert Tutum Ölçeği. Eğitim Bilimleri I. Ulusal Kongresi, 1169-1178, Adana: Çukurova Üniversitesi Yayınları.
  • Thompson, C. E. and Sedlacek, W. E. (1988). An Evaluation of Research Training: The Testing, Research, and Data Processing. Unit of the University Counselling Center. Maryland University, Research Report. (ERIC ED309176).
  • Trimarco, K. A. (1997). The Effects of a Graduate Learning Experience on Anxiety, Achievement, and Expectations in Research and Statistics (Report No. TM028328). Paper presented at the Annual Meeting of the Northeastern Educational Research Association. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 419 022).
  • Unrau, Y.A. and Beck, A.R. (2004). Increasing research self-efficacy among students in professional academic programs. Innovative Higher Education. 28(3), 187-204.
  • Walker, C. A. and J. B. Cousins. (1994). Influences on Teachers’ Attitudes toward Applied Educational Research. Paper presented at the Annual Meeting of the American Evaluation Association. Boston, MA, Nov, 1994. (ERIC ED378155).
  • Winans, K. S. and S. Madhavan. (1992). Some Factors Influencing Undergraduate Pharmacy Students’ Perception of and Attitudes toward Research Related Activities. American Journal of Pharmaceutical Education. 56, 1: 29-35.
  • Zhang, J. Q. (1996) Research Attitudes among Chiropractice College Students. JMPT. Vol.19, No. 7.www.jvsr.com (Ziyaret Tarihi 12.09.2003).

LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK GÜDÜLENME DÜZEYLERİ, ARAŞTIRMA KAYGILARI VE TUTUMLARI İLE ARAŞTIRMA YETERLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Year 2008, Volume: 5 Issue: 2, 179 - 208, 01.06.2008

Abstract

Bu araştırmanın amacı, lisansüstü eğitim alan öğrencilerin araştırma yeterliklerinin; akademik güdülenme düzeyleri, bilimsel araştırmaya yönelik kaygıları ve tutumları ile olan ilişkisini belirlemektir. Araştırmanın örneklemini Adnan Menderes ve Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler ve Fen Bilimleri Enstitüsü öğrencileri ile Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü öğrencileri (N=318) oluşturmaktadır. Araştırmada “Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği”, “Araştırma Yeterlikleri Ölçeği”, “Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Akademik Güdülenme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verilerine tek yönlü varyans analizi, t–testi, Scheffe ve Dunnett’s C testleri uygulanmış, Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmış, regresyon analizi yapılmıştır.Katılımcıların akademik güdülenme düzeyleri “yeterli”, araştırma kaygısı “düşük” ve araştırmaya yönelik tutumları ise “olumlu” düzeydedir. Araştırma yeterliği ile araştırmaya yönelik tutum, araştırma kaygısı, akademik güdülenme ve deneyim arasında anlamlı ilişkiler vardır. Ayrıca araştırma yeterliğini etkileyen değişkenlerin araştırmaya yönelik tutum, araştırma deneyimi ile akademik güdülenme olduğu saptanmıştır ve araştırma yeterliğindeki değişkenliğin beşte birini açıklamaktadır. Sonuç olarak lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin araştırma yeterlik düzeyinin “oldukça yeterli” olduğu söylenebilir

References

  • Bard, C.C., Bieschke, K.J., Herbert, J.T., & Eberz, A.B. (2000). Predicting research interest among rehabilitation counseling students and faculty. Rehabilitation Counseling Bulletin, 44(1), 48-55.
  • Beard, J. D. and D. L. Williams. (1992). A Survey of Practitioners’ Attitudes toward Research in Technical Communication. Technical Communication. 39, 4: 571- 81, Nov.
  • Bennett, C. K. (1994). Promoting Teacher Reflection through Action Research: What Do Teachers Think? Journal of Staff Development. 15, 1: 34-38; Winter. (EJ482568).
  • Benton, S. E. and B. W. Jerrolds. (1982). Predicting Success in an Educational Research Course. Paper presented at the Annual Meeting of the Georgia Educational Research Association. (Atlanta, GA, Nov 19, 1982. (ERIC ED226020).
  • Benton, S. E. and B. W. Jerrolds. (1983a). “A Comparison of Educational Research Attidudes and Achievement”. Paper presented at the Annual Meeting of the Georgia Educational Research Association. (Athens, GA, Nov 18, 1983. (ERIC ED238928).
  • Benton, S. E. and B. W. Jerrolds. (1983b). The Relationship of Graduate Education Students’ Achievement in Educational Research to their Reading Attidudes, Attitudes toward Educational Research, GPAs, and National Teacher Examinations. Paper presented at the Annual Meeting of the American Reading Forum. (Sarasota, FL, Dec 10, 1983). (ERIC ED283929).
  • Bieschke, K. J., Bishop, R. M., & Garcia, V. L. (1996). The utility of the Research Self- Efficacy Scale. Journal of Career Assessment, 4, 59-75.
  • Bishop, R. M., & Bieschke, K. J. (1998). Applying social cognitive theory to interest in research among counseling psychology doctoral students: A path analysis. Journal of Counseling Psychology. 45, 182-188.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik Güdülenme Ölçeği: Geliştirilmesi, geçerliği, güvenirliği. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2, 83-98.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya Yönelik Kaygı ile Cinsiyet, Araştırma Deneyimi ve Araştırma Başarısı Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim. 23, 112: 29-34.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim Yönetimi Dergisi, 3, 453-64.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Araştırma Yeterlikleri. Eğitim Yönetimi Dergisi. 18: 257-69, Bahar.
  • Büyüköztürk, Ş. (1996). Türk Yükseköğretiminde Araştırma Eğitimi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: A.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş. ve N. Köklü (1999). Eğitim Bilimleri Alanında Öğrenim Gören Lisansüstü Öğrencilerinin Araştırma Yeterlikleri Konusunda Öğretim Üyelerinin Görüşleri. Eğitim ve Bilim. 23, 112: 18-28, Nisan.
  • Casanova, U. and D. Heisinger. (1988). Classroom Teachers and Original Research: National Partners. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. (New Orleans, LA, April 5-9, 1988). (ERIC ED304748).
  • Cooke, N. L. Test, D. W., Heward, W. L., Spooner, F., and Courson, F. H. (1993, Fall). Teachers’ Opinions of Research and Instructional Analysis in the Classroom. Teacher Education and Special Education. 16(4), 319-329.
  • Çokluk Bökeoğlu, Ö. ve Yılmaz, K. (2005, Kış). Üniversite Öğrencilerinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları ile Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 41, 47-67.
  • Deborah A. and others (2001) “General Practice Research:Attitudes and Involvement of Queensland General Practitioners”. The Medical Journal of Australia ISSN:0025-729X www.mja.com.au (Ziyaret Tarihi: 12.09.2003).
  • Frierson, H. T., Jr. and others. (1994, November). Black Summer Research Students’ Perceptions Related to Research Mentors’ Race and Gender. Journal of College Student Development. 35(6) 475-80.
  • Gelso, C. J., Mallinckrodt, B., & Judge, A. B. (1996). Research training environment, attitudes toward research, and research self-efficacy: The revised research training environment scale. The Counseling Psychologist. 24, 304–332.
  • Green, K., and Kvidhal, R. (1990). Research methods courses and post-bachelor's education: Effects on teachers' use and opinions. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, Boston, MA. (ERIC Document Reproduction Service No. ED320881)
  • Gürgan, U. ve Er, K. O. (2008). Öğretmen Adaylarının İnternet Kullanımına ve Araştırmaya Yönelik Tutumları Arasındaki İlişkilerin Çeşitli Değişkenler Açısından Belirlenmesi. 17. Eğitim Bilimleri Kongresi. 1-3 Eylül 2008, Sakarya Üniversitesi.
  • Güvenç, B. (1997). Eğitim, Sistem ve Eğitim Sistemi Üzerine. Nasıl Bir Eğitim Sistemi: Güncel Uygulamalar ve Geleceğe İlişkin Öneriler. Eğitim Sempozyumu. İzmir, 10–12 Nisan 1997: 261–272.
  • Işıksoluğu, M. K. (1994). Tezler ve Danışmanlık. Eğitim ve Bilim, 18, 94: 57-62.
  • Jordan, D.J. and Roland, M. (1999).An Examination of Differences between Academics and Practitioners in Frequency of Reading Research and Attitudes toward Research. Journal of Leisure Research. March 22,1999.
  • Kahn, J.H., & Scott, N.A. (1997). Predictors of research productivity and science- related career goals among counseling psychology doctoral students. The Counseling Psychologist, 25, 38-67.
  • Karagül, T. (1996). Yükseköğretim Programları İçin Gerekli Öğrenci Yeterlikleri ve Yükseköğretime Geçiş Süreci. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Karasar, N. (1984). Türk Üniversitelerinde Araştırma Eğitimi. Yayımlanmamış Araştırma, (TUBİTAK SAYG-E-49 Projesi).
  • Karasar, N. (1995a). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. 8. Basım. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Karasar, N. (1995b). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 7. Basım. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. 15. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Köklü, N. (1992). Araştırmaya Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 16, 86: 27-36.
  • Knutson, D. S. and others. (1995). Meta Research: Researching Student Researchers’ Methods. Paper presented at the Annual Meeting on Rhetoric and Composition. 14th, University Park, PA, July 12-15, 1995. (ERIC ED393100).
  • Krebs, P.J., Smither, J.W., & Hurley, R.B. (1991). Relationship of vocational personality and research training environment to the research productivity of counseling psychologists. Professional Psychology: Research and Practice, 22, 362-367.
  • Lazar, A. (1991). Faculty, Practitioner, and Student Attitudes toward Research. Journal of Social Work Education. 27, 1: 34-40, Winter.
  • Lei, S. A. Factors changing attitudes of graduate school students toward an introductory research methodology course. Education, June, 22 2008)
  • http://www.articlearchives.com/education-training/education-systems-institutions/ 960215-1.html (Erişim tarihi: 27.02.2009)
  • Nartgün, Z., Uluman, M., Akın, Ç., Çelik, T., Çevik, C., Şanlı, H. ve Gülözer, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Bilimsel Araştırma Öz Yeterliklerinin İncelenmesi. 17. Eğitim Bilimleri Kongresi. 1-3 Eylül 2008, Sakarya Üniversitesi.
  • Newman, K. A. (1994). Researching Teachers in Residence: Bringing More Minority Teachers and Preservice Teachers into the Research Arena. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. New Orleans, LA, April 4-10, 1994. (ERIC ED3750854).
  • Phillips, J. C. and Russell, R. K. (1994). Research self-efficacy, the research-training envirment and the student in counseling psychology: Does the research training environment influence graduate students' attitudes toward research? The Counseling Psychologist, 14, 9-30.
  • Piburn, M. D. (1992). Teaching a Hypothesis Testing Strategy to Prospective Teachers. Journal of Science Teacher Education, 3 (2), p. 42-46.
  • Ravid, R. and M. R. Leon. (1995). Students’ Perceptions of the Research Component in Master’s level Teacher Education Programs. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. San Francisco, CA, April 18-22, 1995. (ERIC ED393840).
  • Richey, C. A., Blythe, B. J. and S. B. Berlin. (1987). Do Social Workers Evaluate their Practice? Social Work Research and Abstracts. 23: 14-20.
  • Sanders, L. (2001). Reducing.Students Anxiety in Research Methods. Focus on Teacher Education. 1(3), 3-9.
  • Saracaloğlu, A. S. (2005). Beden Eğitimi Öğretmeni Adaylarının Araştırmaya Yönelik Tutumları ve Deneyimleri İle Araştırma Başarıları Arasındaki İlişki. Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. X (4): 13-32.
  • Saracaloğlu, A. S. ve Kumral, O. (2007). Sınıf Öğretmenliği Son Sınıf Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlik Algıları, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 27-29 Nisan 2007. Eskişehir Anadolu Üniversitesi. 354-359.
  • Saracaloğlu, A. S., Kumral, O. ve Kanmaz, A. (2008). Ortaöğretim Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlikleri, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeyleri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Sempozyumu. Çanakkale, 14-16 Mayıs 2008.
  • Saracaloğlu, A. S., Karasakaloğlu, N. ve Yenice, N. (2008). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Akademik Güdülenme Düzeyleri, Fen ve Sosyal Bilimlere İlişkin Görüşleri ile Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu. 2-4 Mayıs 2008. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 594-596.
  • Saracaloğlu, A. S., Varol, S. R. ve Ercan, İ. E. (2005). Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin Araştırma Kaygıları, Araştırma ve İstatistiğe Yönelik Tutumları ile Araştırma Yeterlikleri Arasındaki İlişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi. Özel Sayı. 17: 187- 199.
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N. ve Karasakaloğlu, N. (2007). Lisansüstü Eğitim Yapan Öğrencilerin Fen ve Sosyal Bilimlere İlişkin Görüşleri ve Akademik Güdülenme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu. Bildiriler. 17-20 Ekim 2007. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi: 430-438.
  • Tavşancıl, T. E. (1995). Araştırmaya Yönelik Tutumlar ve Likert Tutum Ölçeği. Eğitim Bilimleri I. Ulusal Kongresi, 1169-1178, Adana: Çukurova Üniversitesi Yayınları.
  • Thompson, C. E. and Sedlacek, W. E. (1988). An Evaluation of Research Training: The Testing, Research, and Data Processing. Unit of the University Counselling Center. Maryland University, Research Report. (ERIC ED309176).
  • Trimarco, K. A. (1997). The Effects of a Graduate Learning Experience on Anxiety, Achievement, and Expectations in Research and Statistics (Report No. TM028328). Paper presented at the Annual Meeting of the Northeastern Educational Research Association. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 419 022).
  • Unrau, Y.A. and Beck, A.R. (2004). Increasing research self-efficacy among students in professional academic programs. Innovative Higher Education. 28(3), 187-204.
  • Walker, C. A. and J. B. Cousins. (1994). Influences on Teachers’ Attitudes toward Applied Educational Research. Paper presented at the Annual Meeting of the American Evaluation Association. Boston, MA, Nov, 1994. (ERIC ED378155).
  • Winans, K. S. and S. Madhavan. (1992). Some Factors Influencing Undergraduate Pharmacy Students’ Perception of and Attitudes toward Research Related Activities. American Journal of Pharmaceutical Education. 56, 1: 29-35.
  • Zhang, J. Q. (1996) Research Attitudes among Chiropractice College Students. JMPT. Vol.19, No. 7.www.jvsr.com (Ziyaret Tarihi 12.09.2003).
There are 57 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Prof. Dr. Asuman Seda Saracaloğlu This is me

Publication Date June 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Saracaloğlu, P. D. A. S. (2008). LİSANSÜSTÜ ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK GÜDÜLENME DÜZEYLERİ, ARAŞTIRMA KAYGILARI VE TUTUMLARI İLE ARAŞTIRMA YETERLİKLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208.