Bu araştırmada “Bilimsel Araştırma Yöntemleri” konulu bir Hizmet içi eğitim (HİE) programının incelenmesi amaçlanmıştır. HİE programının incelenmesi iki boyutta ele alınmıştır. Bu boyutlardan ilki, ilgili HİE programına katılan öğretmenlerin programa yönelik görüşlerinin belirlenmesidir. İkinci boyut ise gerçekleştirilen programın, katılan öğretmenlerin bilimsel araştırma yöntemleri ile ilgili bilgi düzeylerine etkisinin araştırılmasıdır. Çalışmada kontrol grupsuz ön ve son test yarı deneysel deseni kullanılmıştır. Çalışmaya 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar dönemi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan 25’i kadın (%35.20) ve 46’sı erkek (%64.80) toplam 71 öğretmen katılmıştır. Araştırma bulgularına göre katılımcıların gerçekleştirilen HİE programına yönelik görüşlerinin oldukça olumlu olduğu; programın katılımcı başarı düzeylerini anlamlı miktarda arttırdığı görülmüştür (F(1, 69)= 106.73, p < .001). Katılımcıların HİE programına yönelik görüşleri cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık gösterirken, başarı durumlarında demografik özelliklerine göre herhangi bir farklılık görülmemiştir
The aim of this study is to investigate an in-service teacher training program focused on ‘’Scientific Research Methods”. The investigation was conducted in two dimensions. The first dimension was to determine the participant teachers’ views about the program. The second dimension was to examine the influence of the program on the academic achievement of the participant teachers on the subject of the program. The study was designed as a pretest and posttest quasi experimental design without control group. Seventy one teachers working in primary, secondary, and high schools during the 2014 and 2015 academic year, spring term participated into the study where 25 (35.20%) of the participants were female and 46 (64.80%) of them were male. Findings of the study revealed that views of the participants about the program were highly positive. Beside the program was effective on academic achievement and there was a significant increase in test scores (F(1, 69)= 106.73, p < .001). There was a significant mean difference in the views of male and female teachers whereas there was no difference among the achievement of the participants regarding demographic characteristics
Other ID | JA52GM58PV |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 13 Issue: 1 |