In this study, effect of the use of Orff Approach in the teaching of geometrical
objects in 8th grade mathematics on the students‟ academic achievements was researched.
The study was made in Ankara-Çankaya in 2013- 2014 academic year. An empirical method
with pretest, posttest control group was used in this study. In experimental group and in
control group there were 24 (12 of whom were girls, 12 of whom were boys) students. In
experimental group the lessons were carried out by the instruction method based on Orff
Approach. Achievement test prepared by the researcher was used to obtain data. The
achievement test was applied on the control group and experimental group two times, one of
which as pretest before the application and the other of which as posttest after the application.
Data obtained were analyzed through the Mann-Whitney U Test and Wilcoxon Signed-Rank
Test. In consequence, a reliable difference between the experimental group who received
teaching with the method based on Orff Approach and the control group who received
teaching with the traditional method was found in favor of the control group (p<0.05). It was
observed that the use of Orff Approach in mathematics teaching increased students‟
participation in the class and thus with a more enjoyable lesson it also increased students‟
academic achievements.
Bu araştırma; 8. sınıflarda matematik dersi geometrik cisimler öğretiminde Orff
Yaklaşımı kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisini incelemek amacıyla
yapılmıştır. Çalışma 2013–2014 eğitim-öğretim yılı Ankara ili Çankaya ilçesindeki bir
ortaokulda yapılmıştır. Araştırmada ön-test, son-test kontrol gruplu deneysel yöntem
uygulanmıştır. Araştırmanın deney grubunda 24 (12 kız - 12 erkek), kontrol grubunda ise 24
(12 kız - 12 erkek) öğrenci bulunmaktadır. Deney grubunda Orff Yaklaşımına dayalı öğretim
yöntemi, kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı
olarak araştırmacı tarafından hazırlanan başarı testi kullanılmıştır. Başarı testi deney ve
kontrol grubuna uygulama öncesinde (ön-test), uygulama sonrasında (son-test) olarak toplam
iki kez kullanılmıştır. Elde edilen veriler Mann-Whitney U testi ve Wilcoxon işaretli sıralar
testi ile analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda, Orff Yaklaşımına dayalı öğretim
yönteminin kullanıldığı deney grubu ile geleneksel öğretim yönteminin kullanıldığı kontrol
grubunun akademik başarılarında deney grubu lehine manidar düzeyde farklılık bulunmuştur
(p<0.05). Matematik öğretiminde Orff Yaklaşımı kullanımının öğrencilerin derse birebir
katılımı ve dersin daha eğlenceli hale gelmesiyle birlikte, akademik başarılarının arttığı
gözlenmiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |