Bu
araştırmanın amacı okulların sahip olduğu sosyal sermayeye ilişkin öğretmen
görüşlerini belirlemektir. Çalışma nicel ve nitel yöntemin bir arada
kullanıldığı karma yöntem ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu Giresun
ili merkez ilçe ile Şebinkarahisar ilçesinde bulunan toplam 28 okulda görev
yapan 196 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma grubu ise örneklemden 7 okul seçkisiz
yöntemle belirlenerek her birinden ikişer öğretmen olmak üzere toplam 14
öğretmen alınarak oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak Ersözlü (2008)
tarafından geliştirilen sosyal sermaye ölçeği ile yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Nicel veriler üzerinden ortalama ve standart sapma
hesaplanmıştır. Ölçek puanlarının bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp
farklılaşmadığı bağımsız t testi ve ANOVA ile test edilmiştir. Nitel
veriler ise içerik analiziyle çözümlenmiştir. Çalışma bulguları, okulların sahip olduğu sosyal sermayeye
ilişkin öğretmen görüşlerinin katılmıyorum düzeyinde olduğunu göstermiştir. Ayrıca okulların sahip olduğu sosyal sermayeye dair
öğretmen görüşlerinin cinsiyet, kıdem, branş, görev yeri değişkenine göre
anlamlı bir farklılık göstermediği; okul türüne göre anlamlı bir farklılık gösterdiği
ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşme sonuçlarına göre okulların sahip oldukları sosyal sermaye
bağlamında paylaşılan değerlerin çoğunu insan ilişkileri oluşturmakta ve etkinliklerin
çoğu okul dışında gerçekleşmektedir.
The aim of this study is to determine the teachers’
views related to the social capital that belongs to their schools. This study
was conducted by a mixed method type consisting combination of both qualitative
and quantitative methods. 196 teachers from 28 different schools in
Sebinkarahisar, one of the districts in Giresun, were involved in this study.
The study group was designed of 14 teachers, two from each, 7 randomly chosen
schools. Data was collected using social capital scale developed by Ersözlü
(2008) and a semi-structured interview form created by the researchers.
Quantitative data were analyzed by statistical methods and qualitative data
were analyzed by the descriptive analysis. Findings were revealed from the
blending data obtained from both of qualitative and quantitative methods The
results show that the teachers’ opinion about social capital of their schools
are the level of ‘disagree’. Also, teachers’ views on social capital are not
different in terms of ‘gender’ ‘seniority’, ‘branch’ and ‘work place’
variables. However, the views of teachers on social capital are different in
terms of ‘school type’ variable. According to the results of the interviews,
held with teachers, it has been revealed that
most of the values in the context of social capital belonging to schools,
are formed with human relations, besides, most of activities are held outside
the schools.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |