Research Article
BibTex RIS Cite

Okulların Sahip Oldukları Sosyal Sermayeye İlişkin Öğretmen Görüşleri

Year 2017, Volume: 14 Issue: 1, 102 - 122, 15.01.2017

Abstract

Bu
araştırmanın amacı okulların sahip olduğu sosyal sermayeye ilişkin öğretmen
görüşlerini belirlemektir. Çalışma nicel ve nitel yöntemin bir arada
kullanıldığı karma yöntem ile yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu Giresun
ili merkez ilçe ile Şebinkarahisar ilçesinde bulunan toplam 28 okulda görev
yapan 196 öğretmen oluşturmuştur. Çalışma grubu ise örneklemden 7 okul seçkisiz
yöntemle belirlenerek her birinden ikişer öğretmen olmak üzere toplam 14
öğretmen alınarak oluşturulmuştur. Veri toplama aracı olarak Ersözlü (2008)
tarafından geliştirilen sosyal sermaye ölçeği ile yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Nicel veriler üzerinden ortalama ve standart sapma
hesaplanmıştır. Ölçek puanlarının bağımsız değişkenlere göre farklılaşıp
farklılaşmadığı bağımsız t testi ve ANOVA ile test edilmiştir.   Nitel
veriler ise içerik analiziyle çözümlenmiştir. Çalışma bulguları, okulların sahip olduğu sosyal sermayeye
ilişkin öğretmen görüşlerinin katılmıyorum düzeyinde olduğunu göstermiştir. Ayrıca okulların sahip olduğu sosyal sermayeye dair
öğretmen görüşlerinin cinsiyet, kıdem, branş, görev yeri değişkenine göre
anlamlı bir farklılık göstermediği; okul türüne göre anlamlı bir farklılık gösterdiği
ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşme sonuçlarına göre okulların sahip oldukları sosyal sermaye
bağlamında paylaşılan değerlerin çoğunu insan ilişkileri oluşturmakta ve etkinliklerin
çoğu okul dışında gerçekleşmektedir.

References

  • Allik, J., & Realo, A. (2004). Individualism-collectivism and social capital. Journal of Cross-Cultural Psychology, 35(1), 29-49.
  • Bourdieu, P. (1986). The Forms of capital. In John G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education. New York: Greenwood.
  • Coleman, J. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociolog, 94(1), 95-120.
  • Cooper, R., Sawaf, A. (1997). Liderlikte duygusal zeka. (Çev: Z. B. Ayman-B. Sancar). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çankaya İ. H. ve Çanakçı H. (2011). Sosyal sermaye ve motivasyon arasındaki ilişkiye yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 191, 127-132.
  • Çelik, V. (2002). Okul kültürü ve yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ersözlü, A. (2008). Sosyal sermayenin ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin iş doyumuna etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Green, J. C., Krayder, H., & Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.). Research methods in the social sciences (pp.275-282). London: Sage.
  • Güngör, G. (2011). İlköğretim okullarının öğretmen görüşlerine göre sosyal sermaye düzeyleri ve dezavantajlılıkları ile ilgili değişkenler arasındaki ilişki (Mersin İli Mezitli İlçesi Örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • İnce, M. ve Gül, H. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma örgütsel bağlılık. Ankara: İleri Giden Ofset.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kowch, E. G. (2004). Appreciating assets: educational technology leadership and the generation of social capital. Association for Educational Communications and Technology, 27, 503- 512.
  • Miles, M. B., and M. Huberman. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. (2d Edition). Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Neale, M. and Northcraft G. (1991). Factors influenciang organizational commibnent, motivation and work behaviour. New pork: McGraw HilL.
  • Newton, K. (2001). Trust, social capital, civil society and democracy. International Political Science Review, 22 (2), 201-214.
  • Orr, M. (1999). Black social capital: The politics of school reform in Baltimore. Kansas: University Press of Kansas.
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M. ve Baysal, N. (2012). Sosyal ağ sitelerinin eğitsel ortamlardaki işlevselliği. E-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 496-506.
  • Palgi, M., & Moore, G. (2004). Social Capital: Mentors and Contacts. Current Sociology, 52 (3), 459-480.
  • Putnam, R. (1993). Making democracy work: civic tradition in modern Italy. Princeton: Princeton University Press.
  • Şahin, C. ve Ada, Ş. (2013). İlköğretim ile ortaöğretim okullarında sosyal sermayenin kullanılma düzeyinin okul yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (23), 131-153.
  • Töremen, F. (2002). Okullarda sosyal sermaye: kavramsal bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8 (32), 568-585.
  • Töremen, F. (2004, Kasım). İlköğretim Kullarının Sahip Oldukları Sosyal Sermaye Konusunda Öğretmen Görüşleri (Elazığ İli Örneği). Sözel bildiri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Malatya.
  • Woolcock, M., & Narayan, D. (2000). Social capital: implications for development theory, research and policy. World Bank Research Observer, 15 (2), 225-249.

The Views of Teachers About Social Capital of The Schools

Year 2017, Volume: 14 Issue: 1, 102 - 122, 15.01.2017

Abstract

The aim of this study is to determine the teachers’
views related to the social capital that belongs to their schools. This study
was conducted by a mixed method type consisting combination of both qualitative
and quantitative methods. 196 teachers from 28 different schools in
Sebinkarahisar, one of the districts in Giresun, were involved in this study.
The study group was designed of 14 teachers, two from each, 7 randomly chosen
schools. Data was collected using social capital scale developed by Ersözlü
(2008) and a semi-structured interview form created by the researchers.
Quantitative data were analyzed by statistical methods and qualitative data
were analyzed by the descriptive analysis. Findings were revealed from the
blending data obtained from both of qualitative and quantitative methods The
results show that the teachers’ opinion about social capital of their schools
are the level of ‘disagree’. Also, teachers’ views on social capital are not
different in terms of ‘gender’ ‘seniority’, ‘branch’ and ‘work place’
variables. However, the views of teachers on social capital are different in
terms of ‘school type’ variable. According to the results of the interviews,
held with teachers, it has been revealed that 
most of the values in the context of social capital belonging to schools,
are formed with human relations, besides, most of activities are held outside
the schools.

References

  • Allik, J., & Realo, A. (2004). Individualism-collectivism and social capital. Journal of Cross-Cultural Psychology, 35(1), 29-49.
  • Bourdieu, P. (1986). The Forms of capital. In John G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education. New York: Greenwood.
  • Coleman, J. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociolog, 94(1), 95-120.
  • Cooper, R., Sawaf, A. (1997). Liderlikte duygusal zeka. (Çev: Z. B. Ayman-B. Sancar). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çankaya İ. H. ve Çanakçı H. (2011). Sosyal sermaye ve motivasyon arasındaki ilişkiye yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 191, 127-132.
  • Çelik, V. (2002). Okul kültürü ve yönetimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ersözlü, A. (2008). Sosyal sermayenin ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin iş doyumuna etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Green, J. C., Krayder, H., & Mayer, E. (2005). Combining qualitative and quantitative methods in social inquiry. In B. Somekh & C. Lewin (Eds.). Research methods in the social sciences (pp.275-282). London: Sage.
  • Güngör, G. (2011). İlköğretim okullarının öğretmen görüşlerine göre sosyal sermaye düzeyleri ve dezavantajlılıkları ile ilgili değişkenler arasındaki ilişki (Mersin İli Mezitli İlçesi Örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi, Mersin.
  • İnce, M. ve Gül, H. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma örgütsel bağlılık. Ankara: İleri Giden Ofset.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kowch, E. G. (2004). Appreciating assets: educational technology leadership and the generation of social capital. Association for Educational Communications and Technology, 27, 503- 512.
  • Miles, M. B., and M. Huberman. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of new methods. (2d Edition). Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Neale, M. and Northcraft G. (1991). Factors influenciang organizational commibnent, motivation and work behaviour. New pork: McGraw HilL.
  • Newton, K. (2001). Trust, social capital, civil society and democracy. International Political Science Review, 22 (2), 201-214.
  • Orr, M. (1999). Black social capital: The politics of school reform in Baltimore. Kansas: University Press of Kansas.
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Sünkür, M. ve Baysal, N. (2012). Sosyal ağ sitelerinin eğitsel ortamlardaki işlevselliği. E-Journal of New World Sciences Academy, 7 (2), 496-506.
  • Palgi, M., & Moore, G. (2004). Social Capital: Mentors and Contacts. Current Sociology, 52 (3), 459-480.
  • Putnam, R. (1993). Making democracy work: civic tradition in modern Italy. Princeton: Princeton University Press.
  • Şahin, C. ve Ada, Ş. (2013). İlköğretim ile ortaöğretim okullarında sosyal sermayenin kullanılma düzeyinin okul yöneticilerinin görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10 (23), 131-153.
  • Töremen, F. (2002). Okullarda sosyal sermaye: kavramsal bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8 (32), 568-585.
  • Töremen, F. (2004, Kasım). İlköğretim Kullarının Sahip Oldukları Sosyal Sermaye Konusunda Öğretmen Görüşleri (Elazığ İli Örneği). Sözel bildiri, XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Malatya.
  • Woolcock, M., & Narayan, D. (2000). Social capital: implications for development theory, research and policy. World Bank Research Observer, 15 (2), 225-249.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Fatma Köybaşı This is me

Celal Teyyar Ugurlu

Ayşad Gonca Güner This is me

Publication Date January 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 14 Issue: 1

Cite

APA Köybaşı, F., Ugurlu, C. T., & Güner, A. G. (2017). Okulların Sahip Oldukları Sosyal Sermayeye İlişkin Öğretmen Görüşleri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 102-122.