Öz: Bu çalışmanın amacı, okul
öncesi eğitim kurumlarında ve ilkokul kademesinde görev yapan rehber
öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinin karşılaştırılmasıdır. Tarama modelinde
planlanan bu çalışmanın katılımcılarını, okul öncesi eğitim kurumlarında görev
yapan 72 ve ilkokul kademesinde görev yapan 143 rehber öğretmen olmak üzere
toplamda 215 rehber öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kişisel
Bilgi Formu ve Maslach Tükenmişlik Envanteri kullanılmıştır. Veriler, bağımsız
örneklemler için t testi ve bağımsız gruplar için iki yönlü ANOVA kullanılarak
analiz edilmiştir. Analizler sonucunda, rehber öğretmenlerin mesleki
tükenmişliklerinin hizmet verdikleri eğitim kademesine (okul öncesi-ilkokul)
göre Duygusal Tükenme alt ölçeğinde anlamlı bir farklılık gösterdiği
belirlenirken, Duyarsızlaşma ve Kişisel Başarı alt ölçeklerinde anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Diğer bir ifadeyle, ilkokullarda görev yapan rehber
öğretmenlerin mesleki tükenmişlikleri Duygusal Tükenme alt ölçeğinde okul
öncesi eğitim kurumlarında görev yapan rehber öğretmenlerin mesleki tükenmişliklerinden
daha yüksektir. Bununla birlikte, cinsiyet, yaş ve medeni durum değişkenlerinin
rehber öğretmenlerin Duygusal Tükenme, Duyarsızlaşma ve Kişisel Başarı alt
ölçeklerine ilişkin tükenmişlik düzeyleri üzerindeki etkisinin anlamsız olduğu
bulunmuştur. Rehber öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinde
cinsiyetleri, yaşları, medeni durumları ve hizmet verdikleri eğitim kademesinin
(okul öncesi-ilkokul) ortak etkisine bağlı olarak ise anlamlı bir farklılık
bulunmamıştır.
Abstract: The aim of this study is to compare school counselors’
experiences of burnout across two types of working environment. The sample for
this survey-based research comprised 215 counselors, 72 working in preschool
institutions and 143 in primary schools. Data were collected using a
Demographic Information Form designed by the researchers and Maslach Burnout
Inventory, and analyzed through independent samples t-tests and two-way ANOVAs.
Data analysis established that there was a statistically significant difference
in the respondents’ Emotional Exhaustion sub-scales, according to the
educational level of the children they worked with. Specifically, those
counselors working in primary schools were more susceptible to burnout than
those working in preschools there were no statistically significant differences
in burnout level associated with the respondents’ gender, age, or marital
status in any of the sub-scales (i.e., Emotional Exhaustion, Depersonalization
and Personal Accomplishment); nor was there any statistically significant
interaction effect of school type with the counselors’ gender, age or marital
status.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | April 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 14 Issue: 1 |