In the study,
popular technology concepts and materials were prepared to appeal to more
audiences and to make them more perceptible in order to better understand the
concepts through 72 films containing with virtual programs. The material is
designed as concepts and concept clusters integrated with internet and DVD that
will appeal to audiences visually, audibly, spontaneously and temporally. In
the first phase of the study, a film containing 72 technology concepts related
to the subject was identified from 1000 scientific film archives, both on the
internet and in the Biology Education material development room. These concepts
are classified in two groups as antique technology and modern technology.
Furthermore, in the collection of data in the Ferit Melen Library of Yüzüncü
Yıl University, 30 websites and 55 scientific articles were scanned and used
for English translated articles, pictures and films about study topic. The
films used for the study were cut with Ulead Media program in the virtual
environment and converted from .mpg format to .flv file with Adobe Macromedia
Flash Encoder. The files with the .flv extension are edited with Macromedia
Flash 8 and put in a .swf file with different font colors and under the film
frame to indicate the concept, the definition of the concept, the duration and
what concepts are cut together. With the help of the Dreamweaver 8 Web Editor program,
the web page of the concept was created and arranged in alphabetical order. A
set of concepts describing the concepts of selected and selected films about
popular technological concepts was made using the ConceptDraw Office PRO
program. At the end of these stages, a visual, auditory and descriptive course
material was prepared describing 849 popular technology concepts and concept
clusters.
Bu çalışmanın
amacı, popüler teknoloji kavramlarını içeren 72 tane film ve belgeselden elde
edilen kavramların daha iyi öğrenilmesi ve verimli bir şekilde algılanabilir
hale getirilmesi için sanal programlarla daha fazla duyuya hitap edecek şekilde
materyal hazırlamaktır. Materyal, görsel, işitsel, yazımsal ve zamansal olarak
daha çok duyuya hitap edecek, internet ve çok amaçlı disk (Digital Versatile
Disc, (DVD)) entegreli kavramlar ve kavram kümeleri olarak ta tasarlanmıştır. Çalışmanın
ilk aşamasında hem internet ortamında hem de Biyoloji Eğitimi materyal
geliştirme odasında kayıtlı 1000 tane bilimsel film arşivinden 72 tane
teknoloji kavramlarını içeren film tespit edilmiştir. Bu kavramlar antik
teknoloji ve günümüz teknolojisi olarak iki grupta sınıflandırılmıştır. Ayrıca Yüzüncü
Yıl Üniversitesi Ferit Melen Kütüphanesinde toplu veri taramada, araştırma
konusu ile ilgili İngilizceden çevrilen makaleler, resimler, filmler için 30
adet web sitesi ve 55 adet bilim teknik makalesi taranarak kullanılmıştır. Çalışma
için kullanılan filmler sanal ortamda Ulead Media programı ile kesilmiş olup
Adobe Macromedia Flash Encoder ile .mpg formatından.flv dosyasına çevrilmiştir.
Flv uzantılı dosyalar Macromedia Flash 8’le düzenlenerek ilgili kavramın
tanımı, süresi ve hangi kavramlarla birlikte kesildiğini belirten kavram
kümesine farklı fonda yazı renkleri ile film çerçevesinin altına yapıştırılarak
.swf olarak hazırlanmıştır. Dreamweaver 8 Web Editörü programı yardımı ile
kavrama ait internet sayfası oluşturulmuş ve alfabetik sıraya göre düzenlenmiştir.
Popüler teknolojik kavramlar ile ilgili seçilip izlenen filmlerin kavramlarını
belirten bir kavram kümesi ConceptDraw Office PRO programı kullanılarak
yapılmıştır. Tüm bu aşamaların sonunda 849 adet popüler teknoloji kavramı ve
kavram kümelerini anlatan görsel, işitsel ve tanımlayıcı bir ders materyali
hazırlanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |