The purpose of the current study is to determine teachers' perceptions towards the pull-out classes for gifted students. The research has been designed according to Phenomenology a qualitive research pattern; and has been identified using criterion sampling –a purposive sampling method. The participants were 76 primary school teachers who attended in service training seminar that was held by Ministry of National Education General Directorate of Special Education and Guidance Services about Training of Trainers Course for Pull-Out Classes. The data was collected through semi-structured interview form which aims to determine teachers’ perceptions towards “pull-out classes term” by means of metaphors, drawing-writing and focus group discussion techniques. In the direction of these results of the study, the teachers regard that the pull-out classrooms which could be described as spaces where students are able to discover their abilities, provide them with appropriate training opportunities in accordance with their needs, scientific, creative and inquisitive thinking styles.
Bu çalışmanın amacı, özel yetenekli
öğrencilere yönelik destek eğitim odalarına ilişkin öğretmen görüşlerini
belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninin kullanıldığı
bu araştırmanın örneklemini Türkiye’nin farklı şehirlerinden Milli Eğitim
Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından
“Destek Eğitim Odası Eğitici Eğitimi” üzerine düzenlenen hizmet içi eğitimine
katılan toplam 76 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak;
öğretmenlerin “Destek Eğitim Odaları” kavramına ilişkin algılarını metaforlarla
belirlemek amacıyla yarı yapılandırılmış form, çizme-yazma tekniği ve odak grup
görüşmesi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmenlerin
destek eğitim odalarının öğrencilerin yeteneklerini ortaya çıkarıp onlara
ihtiyaçları doğrultusunda uygun eğitim fırsatının sağlandığı ve bilimsel,
yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme becerilerinin kazandığı bir mekan olarak
algıladıkları tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |