The purpose of this study is to
identify and classify the studies investigating the concept of self-efficacy in
National Science and Mathematics Education Conferences (NSMEC) that have been
held since 2000. Self-efficacy is placed in social cognitive theory and defined
as the beliefs people have about their skills to organize and execute the
courses of action required to attain given goals. Self-efficacy is related to
both ordinary people’s competence judgements in daily activities and students’
achievements in academic settings. Moreover, self-efficacy perceptions are not
limited to students in academic settings. Both in service and pre-service
teachers are also included in self-efficacy research. The sample of this study consists of the
abstracts of 163 poster and oral presentations in the abstracts book of
National Science and Mathematics Education Conferences. The method of the study
is qualitative and the research design is content analysis. The abstracts are
analyzed based on the pre-defined criteria of sample, research method and
design, data analysis, and field of self-efficacy. The data were analyzed using
descriptive statistics (frequency tables and percentages). Findings revealed
that number of self-efficacy studies increased recently. Preservice teachers in
general were the most preferred sample and preservice science teachers were the
leading group. Quantitative research was found as the most frequently used
research methodology. Self-efficacy in science learning and science teaching
was the most frequently studied field in self-efficacy research.
Bu çalışmanın amacı, 2000
yılından itibaren gerçekleştirilen Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi
Kongrelerinde (UFBMEK) öz yeterlik kavramını inceleyen çalışmaları belirlemek
ve sınıflamaktır. Öz yeterlik, sosyal bilişsel kuram çerçevesinde bireyin bir
işi yapabilmesi için sahip olunması gereken yetenekler ile ilgili kendisi
hakkındaki yargısıdır. Bu kavram, bireylerin günlük yaşantılarında
karşılaştıkları işlerle ilgili olduğu kadar öğrencilerin öğrenme ortamlarında
akademik başarılarını etkileyen önemli bir psikolojik ve güdüsel etkendir. Eğitim
ortamlarında öğrencilerle sınırlı kalmayan öz yeterlik, hizmet içi ve
hizmet öncesi öğretmenleri de kapsamaktadır. Bu çalışmanın kapsamını 2000-2016 yılları arasında
gerçekleştirilen Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongrelerinde
sunulan 163 sözlü
bildiri ve poster özeti oluşturmaktadır. Çalışmanın deseni nitel araştırma
yöntemlerinden içerik analizi olarak belirlenmiştir. Bildiri ve posterler
örneklem, araştırma yöntem ve deseni, veri analizinin nasıl yapıldığı ve öz
yeterlik kavramının hangi alanda ölçüldüğü gibi çeşitli ölçütlere göre analiz
edilip sonuçlar frekans tabloları ve yüzdelikler ile sunulmuştur. Araştırma
sonucunda, öz yeterliğin son yıllarda daha çok çalışıldığı görülmüştür.
Araştırmacıların örneklem tercihleri genellikle öğretmen adayları olup fen
bilimleri öğretmen adayları ilk sırada gelmektedir. Nicel araştırma ve analiz
yöntemleri baskın şekilde kullanılmakta olup en çok öz yeterlik araştırması fen
bilimleri öğretimi ve fen bilimleri öğrenme alanlarında yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |