Case Report
BibTex RIS Cite

Investigation of V-Diagram Usage in Chemical Kinetic Experiments

Year 2018, Volume: 15 Issue: 1, 444 - 467, 29.11.2018

Abstract

Explaining and understanding chemistry topics
without being supported by empirical studies is a difficulty. Therefore,
theoretical courses must be supported effectively with laboratory applications.It
was thought that it would be useful to prepare the experiment reports with the
V-diagram so that the laboratory course can be learned effectively.
Forthispurpose,a
v-diagram study was carried out and 25 studentsampled from education faculty
chemistry department that consisting of 4th grade students who succeed
Chemistry Laboratory course. These students were interviewed and the results
were evaluated and compared with the classical laboratory reports, it was
investigated whether the diagram provided a real learning environment.

References

  • Afamasaga-Fuata’i, K. (2004). Concept maps &vee diagrams as tools for learning new mathematics topics. Concept Maps: Theory, Methodology, Technology Proc. of the First Int. Conference on Concept Mapping Pamplona, Spain 2004
  • Ahlberg, M., Aamsmaa, P., Dillon, P.(2005). Education for sustainable living: Integrating theory, practice, design and development. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(2),167-186.
  • Ault, R. C.,Novak, J. D., Gowın, D.B. (1984). Constructingveemapsforclinicalinterviews on moleculeconcepts. ScienceEducation, 68 (44), 441-462.
  • Case, S. B. (2006). PathfinderScienceL.L.Chttp://stemtec.org/piconf/Proceedings/Papers/Case.doc adresinden alınmıştır.
  • Durak H. (2007). Fizikokimya Laboratuvarlarında V-diyagramı kullanımı ve uygulamaları.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi)Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Van.
  • Meriç, G. (2003). Bir Değerlendirme ve Laboratuvar Aracı Olarak V-Diyagramı’nın Tarihi, Kullanımı ve Fen Eğitimine Sağlayacağı Katkılar Üzerine Bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.1 (13), 147.
  • Nakhleh, M. B. (1994). Chemical education research in the laboratory environment: How can research uncover what students are learning? Journal of Chemical Education, 71(3), 201-205.
  • Nakiboğlu, C.,Benlikaya, R., Kalın, S. (2002). Kimya öğretmen adaylarının kimyasal kinetik ile ilgili yanlıs kavramlarının belirlenmesinde v-diyagramının kullanılması. Elde edilebilecek elektronik kaynak: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Kimya/Bildiri/t179d.pdf adresinden alınmıştır. Erişim tarihi: 2007.
  • Nakiboglu, C.,Benlikaya, R., Karakoç, Ö. (2001). Ortaögretim kimya derslerinde v-diyagramı uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Egitim.Fakültesi Dergisi, 21(1) 97-104.
  • Nakiboglu, C., Meriç, G. (2000). Genel kimya laboratuvarlarında v-diyagramı kullanımı ve uygulamaları. BAÜ Fen Bilimleri Enstitiisü Dergisi, 2 (1), 58-75.
  • Novak, J. D.,Gowin D. B. (1984). Learning how toLearn. Cambridge, England, Cambridge UniversityPress.
  • Okebukola, P. A. (1992). Attitude of teachers towards concept mapping and vee diagramming as metalearning tools in science and mathematics. Educational Research, 34(3), 201- 215.
  • Özsoy, N. (2004). Kavram haritalarının ve vee diyagramlarının fonksiyonlar ünitesinin öğretilmesinde ve öğrenilmesinde kullanılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 15-24.
  • Passmore, G. G.(1998). Using the vee diagrams to facilitate meaningful learning andmisconception. Radiologic Science and Education, 4 (1), 11-28.
  • Roehrıng, G., Luftal, A. L., Edwards, M. (2001). Versatile vee maps. The Science Teacher, 68 (1), 28-31.
  • Roth, W. M., Browen, M. (1993). The unfolding vee. Science Scope, 16 (5), 28-32.
  • Roth, W. M., Roychoudhury, A. (1993). Using vee and concept maps in collaborative setting: elementary education majors construct meaning in physical science courses. School Science and Mathematics, 93 (5), 237-244.
  • Sarıkaya, R., Selvi, M., Selvi, M., Yakısan, M. (2004). V-diyagramlarının hayvan fizyolojisi laboratuvarı konularını öğrenme basarısı üzerine etkisi. G. Ü. Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 341-347.
  • Tatar, N., Korkmaz, H., & Şaşmaz Ören, F. (2007). Effective tools as a developing scientific process skill in inquiry-based science laboratories: Vee& I diagrams. Elementary Education Online, 6(1), 76-92.

Kimyasal Kinetik Deneylerinde V-diyagramı Kullanımının İncelenmesi

Year 2018, Volume: 15 Issue: 1, 444 - 467, 29.11.2018

Abstract

Kimya konularının deneysel çalışmalarla
desteklenmeden anlatılması ve anlaşılması çok güçtür. Bu nedenle teorik
derslerin laboratuvar uygulamaları ile etkin bir şekilde desteklenmesi
gerekmektedir.Laboratuvar dersinin etkin bir şekilde öğrenilebilmesi için deney
raporlarının V-diyagramı ile hazırlanmasının faydalı olabileceği düşünülmüştür.
Bu amaçla fizikokimya laboratuvar dersinden başarıile geçmiş eğitim fakültesi
kimya bolumu 4. sınıf öğrencilerinden oluşan 25 kişilik bir örneklemev-diyagramı
çalışması yaptırılmıştır. Bu öğrencilerle mülakat yolu ile görüşmeyapılarak
sonuçlar değerlendirilmiş ve klasik laboratuvar raporlarıyla
karsılaştırıldığında diyagramınıngerçek bir öğrenme ortamı sağlayıp sağlayamadığı
incelenmiştir.

References

  • Afamasaga-Fuata’i, K. (2004). Concept maps &vee diagrams as tools for learning new mathematics topics. Concept Maps: Theory, Methodology, Technology Proc. of the First Int. Conference on Concept Mapping Pamplona, Spain 2004
  • Ahlberg, M., Aamsmaa, P., Dillon, P.(2005). Education for sustainable living: Integrating theory, practice, design and development. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(2),167-186.
  • Ault, R. C.,Novak, J. D., Gowın, D.B. (1984). Constructingveemapsforclinicalinterviews on moleculeconcepts. ScienceEducation, 68 (44), 441-462.
  • Case, S. B. (2006). PathfinderScienceL.L.Chttp://stemtec.org/piconf/Proceedings/Papers/Case.doc adresinden alınmıştır.
  • Durak H. (2007). Fizikokimya Laboratuvarlarında V-diyagramı kullanımı ve uygulamaları.(Yayınlanmamış yüksek lisans tezi)Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü. Van.
  • Meriç, G. (2003). Bir Değerlendirme ve Laboratuvar Aracı Olarak V-Diyagramı’nın Tarihi, Kullanımı ve Fen Eğitimine Sağlayacağı Katkılar Üzerine Bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.1 (13), 147.
  • Nakhleh, M. B. (1994). Chemical education research in the laboratory environment: How can research uncover what students are learning? Journal of Chemical Education, 71(3), 201-205.
  • Nakiboğlu, C.,Benlikaya, R., Kalın, S. (2002). Kimya öğretmen adaylarının kimyasal kinetik ile ilgili yanlıs kavramlarının belirlenmesinde v-diyagramının kullanılması. Elde edilebilecek elektronik kaynak: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/PDF/Kimya/Bildiri/t179d.pdf adresinden alınmıştır. Erişim tarihi: 2007.
  • Nakiboglu, C.,Benlikaya, R., Karakoç, Ö. (2001). Ortaögretim kimya derslerinde v-diyagramı uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Egitim.Fakültesi Dergisi, 21(1) 97-104.
  • Nakiboglu, C., Meriç, G. (2000). Genel kimya laboratuvarlarında v-diyagramı kullanımı ve uygulamaları. BAÜ Fen Bilimleri Enstitiisü Dergisi, 2 (1), 58-75.
  • Novak, J. D.,Gowin D. B. (1984). Learning how toLearn. Cambridge, England, Cambridge UniversityPress.
  • Okebukola, P. A. (1992). Attitude of teachers towards concept mapping and vee diagramming as metalearning tools in science and mathematics. Educational Research, 34(3), 201- 215.
  • Özsoy, N. (2004). Kavram haritalarının ve vee diyagramlarının fonksiyonlar ünitesinin öğretilmesinde ve öğrenilmesinde kullanılması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 15-24.
  • Passmore, G. G.(1998). Using the vee diagrams to facilitate meaningful learning andmisconception. Radiologic Science and Education, 4 (1), 11-28.
  • Roehrıng, G., Luftal, A. L., Edwards, M. (2001). Versatile vee maps. The Science Teacher, 68 (1), 28-31.
  • Roth, W. M., Browen, M. (1993). The unfolding vee. Science Scope, 16 (5), 28-32.
  • Roth, W. M., Roychoudhury, A. (1993). Using vee and concept maps in collaborative setting: elementary education majors construct meaning in physical science courses. School Science and Mathematics, 93 (5), 237-244.
  • Sarıkaya, R., Selvi, M., Selvi, M., Yakısan, M. (2004). V-diyagramlarının hayvan fizyolojisi laboratuvarı konularını öğrenme basarısı üzerine etkisi. G. Ü. Gazi Egitim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 341-347.
  • Tatar, N., Korkmaz, H., & Şaşmaz Ören, F. (2007). Effective tools as a developing scientific process skill in inquiry-based science laboratories: Vee& I diagrams. Elementary Education Online, 6(1), 76-92.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Halil Durak 0000-0003-3052-6751

Yaşar Genel This is me 0000-0002-0742-774X

Publication Date November 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Durak, H., & Genel, Y. (2018). Kimyasal Kinetik Deneylerinde V-diyagramı Kullanımının İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 444-467.