Bu araştırmanın amacı, liderlik eğitimine
katılan okul müdürlerinin liderlik davranışlarını demografik değişkenlere göre incelemektir.
Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın evreni Ankara ilindeki resmi
okullarda görev yapan 2586 okul müdüründen, örneklemi ise ölçüt örnekleme
yöntemi ile seçilen 252 okul müdüründen oluşmaktadır. Araştırmada katılımcılara
‘Kişisel Bilgi Formu’ ve ‘Liderlik Davranışları Betimleme Ölçeği’ uygulanmıştır.
Verilerin analizi parametrik testlerden t-testi ve tek yönlü varyans analizi
(ANOVA) ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları, liderlik
davranışlarının cinsiyete göre farklılaştığını, erkek okul müdürlerinin iş
odaklı liderlik davranışlarını; kadın okul müdürlerinin ise kişi odaklı
liderlik davranışlarını daha sık sergilediğini ortaya koymuştur. Ayrıca
lisansüstü eğitim mezunu okul müdürlerinin kişi odaklı liderlik davranışlarını
sergileme düzeyinin, lisans mezunu okul müdürlerinden daha yüksek olarak tespit
edilmiştir. Okul müdürlerinin iş odaklı ve kişi odaklı liderlik davranışlarının
yaş ve kıdem değişkenlerine göre farklılaştığı görülmektedir. İş odaklı
liderlik davranışlarında 25-35 yaş ve 1-10 yıl kıdem aralığı ortalaması, 56 ve
üzeri yaş ve 31-40 yıl kıdem aralığı ortalamasından; kişi odaklı liderlik davranışlarında
56 ve üzeri yaş ve 31-40 yıl kıdem aralığı ortalamasının, 25-35 yaş ve 1-10 yıl kıdem aralığı
ortalamasından yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmanın sonunda kişi odaklı
liderlik davranışlarının sergilenme düzeyini ve liderlik eğitimlerinin
etkililiğini arttırmaya yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |