Bu araştırmanın amacı özel eğitim alanında
çalışan öğretmenlerin özel eğitimde yardımcı teknolojilerin kullanımına ilişkin
görüş ve düşüncelerini belirlemektir. Bu araştırma tarama modelinde betimsel
bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu özel eğitim alanında çalışan 211 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Chmiliar (2007)
tarafından geliştirilen anket kullanılmıştır. Veri analiz sürecinde frekans,
yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplamalarına yer verilmiştir. Araştırmanın
verileri yaş, cinsiyet, mevcut görev, öğretim kademesi, mesleki kıdem, eğitime
alma durumu, bilgi ve beceri düzeyi, memnuniyet, yardımcı teknoloji kullanma
sıklığı, bütçe durumu, yardımcı teknolojiye erişebilen öğrenci sayısı, yardımcı
teknoloji kullanımına engel oluşturan faktörler ve destek stratejileri açısından
analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenleri özel eğitimde yardımcı
teknolojilerin kullanımı konusunda en çok engelleyen faktörlerin
araç-gereçlerin maliyeti ve karmaşıklığı, okullarda öğrenciler için yeterli
yardımcı teknoloji araç-gereçlerinin bulunmaması ve yardımcı teknolojilerle
ilgili bilgi eksikliği olduğu belirlenmiştir. Yardımcı teknolojilerin
kullanımına ilişkin en önemli destek stratejileriyle ilgili faktörlerin ise araç-gereçlerin
sağlanmasıyla ilgili bütçe desteği, yardımcı teknolojilerle ilgili eğitim
desteği ve araç-gereçlerin kullanımında teknik desteğe erişim olduğu
belirlenmiştir.
This research is a descriptive study aiming to determine at what level assistive technologies are utilized in the special education field, to identify the barriers to use of assistive technologies, and to support strategies based on opinions and thoughts of teachers working on this field. The population of this research was constituted by teachers working in public and private education institutions operating in 2017-2018 academic year affiliated to the city of Hakkâri in Turkey. In this research, a survey developed by Linda Chmiliar of Athabasca University in 2007 was used as the data collection tool. The study included 211 teachers from different age groups, gender and students with special needs at different levels of instruction. As a result of the research, it was determined that the most restricting factors in the use of assistive technologies in special education were the cost of the equipment, lack of sufficient assistive technology tools for the students and lack of knowledge about the assistive technologies. Factors related to the most important support strategies related to the use of assistive technologies were identified as budget support for providing tools and equipment, educational support for assistive technologies and technical support for the use of equipment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 1 |