Bu araştırmanın amacı müzik öğretmeni adaylarının çalgı öz yeterlik durumlarının ne düzeyde olduğunu ve çalgı öz yeterlik durumlarının bireysel çalgı not ortalaması, solo performans sayısı, sınıf, yaş gibi çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek; buna ek olarak müzik öğretmeni adaylarının bazı demografik özellikleri ile çalgı öz yeterlik ölçeği arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören öğrenciler (N=107) oluşturmaktadır. Araştırmanın amacı doğrultusunda öğrencilerin çalgı öz yeterlik düzeyleri Şeker (2016), tarafından geliştirilen Çalgı Performansına İlişkin Öz Yeterlik Ölçeği ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formundan elde edilmiştir. Çalışmanın veri toplama aracı olan Çalgı Performansına İlişkin Öz Yeterlik Ölçeği’nden elde edilen verilere uygulanan güvenilirlik analizi sonucunda, 19 maddelik ölçeğin Cronbach’s (1951) alpha katsayısının mükemmel olarak tabi edilen aralıkta (α = ,931) olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonucunda, müzik öğretmeni adaylarının çalgı öz yeterlik ölçeğinden aldıkları madde puanlarının ortalaması on üzerinden 7,67 olarak görülmektedir. Müzik öğretmeni adaylarının öz- yeterlik ölçeğinden aldıkları puan ortalamaları incelendiğinde erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha yüksek puan aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın en önemli sonuçlarından bir diğeri ise çalgı öz yeterlik ölçeği ile bireysel çalgı not ortalaması ve solo performans arasında p<,01 düzeyinde pozitif yönde anlamlı bir ilişkiler olduğunun tespit edilmiş olmasıdır.
The aim of this research is to determine the level of instrumental self-efficacy of music teacher candidates and to determine whether their instrumental self-efficacy status differ according to different variables (individual instrument grade point average, number of solo performances, class, age) and also to investigate the relationship between some demographic characteristics of the music teacher candidates and the instrumental self-efficacy scale. The study group of the research consists of students of the Music Education Department of the Faculty of Education at Muğla Sıtkı Koçman University Education Faculty (N=107). In line with the purpose of the study, instrumental self-efficacy levels of the students were obtained by the "Instrumental Performance Self-Efficacy Scale" developed by Şeker (2016) and "Personal Information Form" prepared by the researchers. As a result of the reliability analysis applied to the data obtained from the "Instrumental Performance Self-Efficacy Scale" as the data collection tool of the study, it was found that the Cronbach's (1951) alpha coefficient of the 19-item scale was in the range accepted as excellent (α = ,931). According to the findings of the study, the average score of the item scores of the music teacher candidates on the instrumental self-efficacy scale was found to be above the average with 7.67. When the average scores of music teacher candidates on the self-efficacy scale were examined, it was concluded that male students scored higher than female students. One of the most important results of the study is that there is a significant positive relationship between instrument self-efficacy scale and individual instrument grade point average and solo performance at p <01 level.
Instrumental Self-Efficacy Instrument Self Efficacy Self-Efficacy Instrumental Education Music Education
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 16 Issue: 1 |