Research Article
BibTex RIS Cite

Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi

Year 2020, Volume: 17 Issue: 1, 351 - 373, 25.12.2020
https://doi.org/10.33711/yyuefd.692949

Abstract

Bu araştırmanın amacı resmi ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan okul yöneticilerin teknoloji liderliği rollerini öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Öğretmenlerin görüşleri öğretmenlerin cinsiyet, branş, hizmet yılı, teknoloji ile ilgili eğitim alma durumu, çalıştıkları okul türü, öğretmenlerin okuldaki teknolojik imkânları yeterli bulma düzeylerine, lisansüstü eğitim alıp-almama durumuna göre incelenmiştir. Araştırmada karşılaştırmalı genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim- öğretim yılında Van ilinde Tuşba, İpekyolu, Edremit ve Erciş ilçelerindeki 16 ilköğretim ve 21 ortaöğretim okulunda görev yapmakta olan 452 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada Sincar (2009) tarafından geliştirilen 5’li likert tipi “Okul Yöneticisinin Teknoloji Liderliği Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; öğretmenler okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini sergileme düzeylerini “orta” seviyede bulmuştur. Öğretmenlerin yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri cinsiyete, hizmet yılına, teknoloji ile ilgili eğitim alma durumuna, lisansüstü eğitim alma durumuna, branşa göre farklılaşmamıştır. Öğretmenlerin yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri okul türüne, okuldaki teknolojik imkânı yeterli bulma düzeyine göre farklılaşmıştır.

References

  • Arslan, S. (2016). Eğitimde teknoloji entegrasyonunu etkileyen faktörlerdeki değişimin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun. Uysal Balaban, N. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rolleri ile bilgisayar kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Baş, E.D. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rolleriyle okul iklimi arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Maltepe Üniversitesi, İstanbul. Creighton, T. (2003). The principal as technology leader. California: Corwin. Engür, A. (2014). Teknoloji öğretmenlerinin okul müdürlerinin teknolojik liderlik becerileri hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Akdeniz Üniversitesi, Antalya. Hayytov, D. (2013). Eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algıları ile öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Gazi Üniversitesi, Ankara. Irmak, M. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin, yöneticilerinin “teknoloji liderliği” düzeylerine ilişkin algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. (9. Baskı). Ankara: Nobel. Küplü, N. (2012). Devlet ilköğretim ve özel ilköğretim okullarının teknoloji yeterlilikleri ve bu okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin bilgi teknolojileri okuryazarlık düzeylerinin karma metot yöntemiyle değerlendirilmesi (Çanakkale İli Örneği) Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Ölçek, G. (2014). İlköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin teknoloji liderliği düzeylerine ilişkin okul müdürü ve öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Uşak Üniversitesi, Uşak. Öztaş, A. (2013). Resmi ortaöğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Marmara Üniversitesi, İstanbul. Sincar, M. (2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İliskin Bir İnceleme (Gaziantep İli Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İnönü Üniversitesi, Malatya. Sincar, M. ve Aslan, B.(2011). İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 571 – 595. Sincar, M. (2013). Challenges School Principals Facing in the Context of Technology Leadership. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 1273-1284. Tahaoğlu, F. ve Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), 274-298. Tunçer, P. (2011). Örgütsel değişim ve liderlik. Sayıştay Dergisi, 80, 57-83.
Year 2020, Volume: 17 Issue: 1, 351 - 373, 25.12.2020
https://doi.org/10.33711/yyuefd.692949

Abstract

References

  • Arslan, S. (2016). Eğitimde teknoloji entegrasyonunu etkileyen faktörlerdeki değişimin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun. Uysal Balaban, N. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rolleri ile bilgisayar kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Baş, E.D. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rolleriyle okul iklimi arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Maltepe Üniversitesi, İstanbul. Creighton, T. (2003). The principal as technology leader. California: Corwin. Engür, A. (2014). Teknoloji öğretmenlerinin okul müdürlerinin teknolojik liderlik becerileri hakkındaki görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Akdeniz Üniversitesi, Antalya. Hayytov, D. (2013). Eğitim yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algıları ile öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumları arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Gazi Üniversitesi, Ankara. Irmak, M. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin, yöneticilerinin “teknoloji liderliği” düzeylerine ilişkin algıları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. (9. Baskı). Ankara: Nobel. Küplü, N. (2012). Devlet ilköğretim ve özel ilköğretim okullarının teknoloji yeterlilikleri ve bu okullarda görev yapan sınıf öğretmenlerinin bilgi teknolojileri okuryazarlık düzeylerinin karma metot yöntemiyle değerlendirilmesi (Çanakkale İli Örneği) Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Pamukkale Üniversitesi, Denizli. Ölçek, G. (2014). İlköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin teknoloji liderliği düzeylerine ilişkin okul müdürü ve öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Uşak Üniversitesi, Uşak. Öztaş, A. (2013). Resmi ortaöğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin öğretmen görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Marmara Üniversitesi, İstanbul. Sincar, M. (2009). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerine İliskin Bir İnceleme (Gaziantep İli Örneği). Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü İnönü Üniversitesi, Malatya. Sincar, M. ve Aslan, B.(2011). İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 571 – 595. Sincar, M. (2013). Challenges School Principals Facing in the Context of Technology Leadership. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(2), 1273-1284. Tahaoğlu, F. ve Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15(58), 274-298. Tunçer, P. (2011). Örgütsel değişim ve liderlik. Sayıştay Dergisi, 80, 57-83.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Levent Deniz 0000-0002-5786-215X

Seher Teke This is me 0000-0002-5972-4279

Publication Date December 25, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Deniz, L., & Teke, S. (2020). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Rollerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 351-373. https://doi.org/10.33711/yyuefd.692949