Research Article
BibTex RIS Cite

Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mobil Teknolojilerin Laboratuvar Ortamında Kullanılmasına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi

Year 2021, Volume: 18 Issue: 1, 982 - 1008, 15.07.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.957382

Abstract

Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar ortamlarında mobil teknolojileri kullanmasına yönelik görüşlerinin değerlendirilmesidir. Araştırmada yöntem olarak özel durum çalışması seçilmiştir. Araştırmanın örneklemini uygulamaya katılan 32 öğretmen adayı içerisinden basit rastgele örneklem yöntemine göre ve gönüllülük esasına göre seçilen 10 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu bağlamda Genel Fizik Laboratuvarı II dersi kapsamında mobil teknolojik aletlerin tanıtılmasına, kullanılmasına ve veri alınmasına yönelik 4 haftalık hizmet içi eğitim verilerek yapılandırmacı kuramın 5E modeline uygun olarak geliştirilen 6 farklı etkinlik hazırlanarak uygulanmıştır. Uygulamalar sonunda veri toplama aracı olarak geliştirilen yarı yapılandırılmış mülakat formu ile veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler betimsel ve içerik analizinden faydalanılarak tablolar halinde sergilenmiştir. Araştırmanın sonunda, mobil teknolojik aletlerin laboratuvar ortamında kullanılmasının zamandan tasarruf sağlaması ve daha güvenli veriler sunması gibi avantajları, öğrencileri hazırcılığa teşvik etmesi ve kurulumunun zaman alması gibi dezavantajların olduğu görülmüştür. Ayrıca mobil teknolojik aletlerin taşınabilir olmasından dolayı laboratuvar dışı ortamlarda deneylerin yapılabilmesi ve diğer laboratuvar dersleri içinde etkinliklerin geliştirilmesi önerilerinde bulunulmuştur.

References

  • Açıslı, S. ve Turgut, Ü. (2011). The examination of the ınfluence of the materials generated in compliance with 5E learning model on physics laboratory applications. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 562-593.
  • Ambrose, B.S. (2004). Investigating student understanding in intermediate mechanics: Identifying the need for a tutorial approach to instruction. American Journal of Physics, 72(4), 453–459.
  • Avcı, Ü., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S.S. (2010). Türkiye’de planlı kalkınma ve teknoloji politikaları. Akademik bilişim’10 XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. 10-12 Şubat 2010. Muğla Üniversitesi. (465-473).
  • Aydın, M. Artun, H., Okur, M. ve Ürey, M. (2012). Bilgisayar destekli dijital deney araçlarının öğretmen adaylarının kavramları anlamaları üzerindeki etkisi: Sürtünmeli eğik düzlem deneyi örneği. Bayburt Üniversite Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 68-90.
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M. H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Ayvacı, H.Ş. Özsevgeç, T. ve Aydın, M. (2004). Data logger cihazının ohm kanunu üzerindeki pilot uygulaması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 108-114.
  • Ayvacı, H.Ş. ve Küçük, M. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin fen bilgisi laboratuarlarının kullanımı üzerindeki etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 165, 1–9.
  • Ayvacı, H. Ş., & Yıldız, M. (2013). 5E modeline uygun olarak tasarlanan laboratuvar materyaliyle gerçekleştirilen öğretim sürecinin etkililiğinin değerlendirilmesi: Işığın kırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-20.
  • Bakırcı, H., ve Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367-389.
  • Bal, E. (2012). 5E Modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının fizik laboratuvarı dersinde fen bilgisi öğretmen adaylarının tutum ve başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Borghi, L., De Ambrosis, A., Lunati, E. & Mascheretti, P. (2001). In service teacher education: An attempt to link reflection on physics subjects with teaching practice. Physics Education, 36(4), 299–305.
  • Çepni, S. ve Ayvacı, H.Ş. (2006). Laboratuvar destekli fen öğretimi yaklaşımları. Çepni, S. (Ed.) Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji uygulamaları (190-217). Ankara: PegemA.
  • Çepni, S. (2018). Introduction to research and project studies. Press (Eight Print), PegemA Publishing: Ankara. Ekiz, D. (2020). Scientific research methods. (6thEdition), Ankara: Anı Publishing.
  • Güneş, H., Şener, N., Germi Topal, N. ve Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20,1-11.
  • Okur, M. (2014). Mobil teknolojilerin laboratuvar ortamlarında kullanılmasına yönelik rehber materyallerin geliştirilmesi ve etkililiğinin değerlendirilmesi: Genel fizik laboratuarı-II örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Özdener, N. (2005). Deneysel öğretim yöntemlerinde benzetişim (simulation) kullanımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 93-98.
  • Pinto´, R., Ferna´ndez C., Oro, J. ve Aliberas, J. (2004). Educational approach for CBL. Subwork Packadge 1.3. European project: Integrating knowledge for the use of informatics tools in science education (IKUITSE), (Contract No. HPSE-CT-2002-60055).
  • Russell D.W., Lucas K. B. & McRobbie, C. J. (2004). Role of the microcomputer-based laboratory display in supporting the construction of new understanding in thermal physics. Journal of Research in Science Teaching, 41(2), 165–185.
  • Seyhan Güngör, H ve Okur, M. (2020). Fen bilimleri laboratuarlarında mobil teknoloji desteğinin önemi hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1242-1271.
  • Sönmez, E., Dilber, R., Karaman, İ. ve Şimşek, D. (2005). Fizik laboratuvarında kullanılan deney malzemeleri üzerine bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (11), 590-604.
  • Tanel, Z. ve Önder, F. (2010). Elektronik laboratuvarında bilgisayar simülasyonları kullanımının öğrenci başarısına etkisi: Diyot deneyleri örneği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 101-110.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publications.
Year 2021, Volume: 18 Issue: 1, 982 - 1008, 15.07.2021
https://doi.org/10.33711/yyuefd.957382

Abstract

References

  • Açıslı, S. ve Turgut, Ü. (2011). The examination of the ınfluence of the materials generated in compliance with 5E learning model on physics laboratory applications. International Online Journal of Educational Sciences, 3(2), 562-593.
  • Ambrose, B.S. (2004). Investigating student understanding in intermediate mechanics: Identifying the need for a tutorial approach to instruction. American Journal of Physics, 72(4), 453–459.
  • Avcı, Ü., Kurtoğlu, M. ve Seferoğlu, S.S. (2010). Türkiye’de planlı kalkınma ve teknoloji politikaları. Akademik bilişim’10 XII. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri. 10-12 Şubat 2010. Muğla Üniversitesi. (465-473).
  • Aydın, M. Artun, H., Okur, M. ve Ürey, M. (2012). Bilgisayar destekli dijital deney araçlarının öğretmen adaylarının kavramları anlamaları üzerindeki etkisi: Sürtünmeli eğik düzlem deneyi örneği. Bayburt Üniversite Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 68-90.
  • Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M. H. (2014). Fatih projesinin uygulama sürecinde ortaya çıkan sorunların idareciler öğretmenler ve öğrenciler tarafından değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
  • Ayvacı, H.Ş. Özsevgeç, T. ve Aydın, M. (2004). Data logger cihazının ohm kanunu üzerindeki pilot uygulaması. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 108-114.
  • Ayvacı, H.Ş. ve Küçük, M. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin fen bilgisi laboratuarlarının kullanımı üzerindeki etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 165, 1–9.
  • Ayvacı, H. Ş., & Yıldız, M. (2013). 5E modeline uygun olarak tasarlanan laboratuvar materyaliyle gerçekleştirilen öğretim sürecinin etkililiğinin değerlendirilmesi: Işığın kırılması. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 1-20.
  • Bakırcı, H., ve Kutlu, E. (2018). Fen bilimleri öğretmenlerinin FeTeMM yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 9(2), 367-389.
  • Bal, E. (2012). 5E Modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının fizik laboratuvarı dersinde fen bilgisi öğretmen adaylarının tutum ve başarılarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kastamonu Üniversitesi, Kastamonu.
  • Borghi, L., De Ambrosis, A., Lunati, E. & Mascheretti, P. (2001). In service teacher education: An attempt to link reflection on physics subjects with teaching practice. Physics Education, 36(4), 299–305.
  • Çepni, S. ve Ayvacı, H.Ş. (2006). Laboratuvar destekli fen öğretimi yaklaşımları. Çepni, S. (Ed.) Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji uygulamaları (190-217). Ankara: PegemA.
  • Çepni, S. (2018). Introduction to research and project studies. Press (Eight Print), PegemA Publishing: Ankara. Ekiz, D. (2020). Scientific research methods. (6thEdition), Ankara: Anı Publishing.
  • Güneş, H., Şener, N., Germi Topal, N. ve Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20,1-11.
  • Okur, M. (2014). Mobil teknolojilerin laboratuvar ortamlarında kullanılmasına yönelik rehber materyallerin geliştirilmesi ve etkililiğinin değerlendirilmesi: Genel fizik laboratuarı-II örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Özdener, N. (2005). Deneysel öğretim yöntemlerinde benzetişim (simulation) kullanımı. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4(4), 93-98.
  • Pinto´, R., Ferna´ndez C., Oro, J. ve Aliberas, J. (2004). Educational approach for CBL. Subwork Packadge 1.3. European project: Integrating knowledge for the use of informatics tools in science education (IKUITSE), (Contract No. HPSE-CT-2002-60055).
  • Russell D.W., Lucas K. B. & McRobbie, C. J. (2004). Role of the microcomputer-based laboratory display in supporting the construction of new understanding in thermal physics. Journal of Research in Science Teaching, 41(2), 165–185.
  • Seyhan Güngör, H ve Okur, M. (2020). Fen bilimleri laboratuarlarında mobil teknoloji desteğinin önemi hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1242-1271.
  • Sönmez, E., Dilber, R., Karaman, İ. ve Şimşek, D. (2005). Fizik laboratuvarında kullanılan deney malzemeleri üzerine bir çalışma. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (11), 590-604.
  • Tanel, Z. ve Önder, F. (2010). Elektronik laboratuvarında bilgisayar simülasyonları kullanımının öğrenci başarısına etkisi: Diyot deneyleri örneği. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 101-110.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Qualitative research methods in the social sciences. Ankara: Seçkin Publications.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Okur This is me

Publication Date July 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA Okur, M. (2021). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Mobil Teknolojilerin Laboratuvar Ortamında Kullanılmasına Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 982-1008. https://doi.org/10.33711/yyuefd.957382