Social studies teachers, who aim to provide primary and secondary school students with knowledge, skills and values for daily life, should have effective communication skills and student recognition competencies. In this context, it is important to examine the level of the skills and competencies of social studies teachers and whether they are correlational. Based on this importance, in this research, social studies teachers’ student recognition competence and effective communication skill levels were examined. It was also examined whether there is a correlation between the aforementioned competence and skill levels. Correlational research model was used in the research. The sample group, which was formed by maximum diversity sampling, included 242 social studies teachers working in different regions of Turkey. The data were collected with the student recognition competence scale of teachers and effective communication skills scale. Spearman correlation coefficient, descriptive analysis, Mann Whitney U and Kruskal Wallis tests were used to analyze the data. It was determined that social studies teachers had high levels of student recognition competence and effective communication skills. It was also determined that there was a significant correlation between teachers' student recognition competences and effective communication skills levels. Various suggestions were developed based on the results.
Social studies teachers student recognition competency effective communication skill correlation
İlkokul ve ortaokul düzeyindeki öğrencilere günlük yaşama yönelik bilgi, beceri ve değerler kazandırmayı amaçlayan sosyal bilgiler öğretmenlerinin iletişim becerisi ve öğrenciyi tanıma yeterliliklerinin yüksek olması gerekir. Bu kapsamda sosyal bilgiler öğretmenlerinin söz konusu beceri ve yeterliliklerinin hangi düzeyde olduğunun ve ilişkili olup olmadığının irdelenmesi önemlidir. Bu önemden hareketle gerçekleştirilen bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğrenciyi tanıma yeterlilikleri ile etkili iletişim becerisi düzeyleri ve söz konusu yeterlilik ve becerileri arasında ilişki olup olmadığı irdelenmiştir. Araştırmada nicel ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Maksimum çeşitlilik örneklemesi ile oluşturulan örneklem grubunda Türkiye’nin farklı coğrafi bölgelerinde görev yapan ve aynı zamanda farklı demografik niteliklere sahip olan 242 sosyal bilgiler öğretmenleri yer almaktadır. Araştırmanın verileri öğretmenlerin öğrencileri tanıma yeterliliği ölçeği ve etkili iletişim becerileri ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde Spearman korelasyon katsayısı, betimsel analiz, Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğrenciyi tanıma yeterliliği düzeyleri ile etkili iletişim becerisi düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öte yandan araştırmada öğretmenlerin öğrenciyi tanıma yeterliliği düzeyleri ile etkili iletişim becerisi düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Ulaşılan sonuçlara bağlı olarak çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | April 20, 2024 |
Publication Date | April 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 1 |