This research aims to examine the impact of silent books on the language development of preschool children. The study was conducted using a quasi-experimental design, specifically a pre-test, post-test, follow-up test matched control group design. The study group consisted of 58 children attending public kindergartens in Van province during the 2023-2024 academic year. Four classes from one kindergarten were assigned to the experimental group, while four classes from another kindergarten formed the control group. The LITMUS Turkish Sentence Repetition Test, which conducted validity and reliability testing by Kaçar Kütükçü (2021), was used as the data collection instrument. In addition to descriptive statistics, inferential analyses were conducted, including independent samples t-tests for pairwise comparisons, paired samples t-tests for within-group comparisons, and one-way analysis of variance (ANOVA) for multiple pairede group comparisons. The findings indicate that the experimental group, supported by the use of silent book, demonstrated significantly better results in the LITMUS Test post-test compared to the control group without any intervention. Similarly, there was a significant difference in favor of the post-test results compared to the pre-test results within the experimental group. These results suggest that the use of silent books in the educational environment contributes to children's language development.
Bu araştırmada sessiz kitapların okul öncesi dönem çocuklarının dil gelişimine etkisini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırma, yarı deneysel desen türlerinden ön-test, son-test, kalıcılık testi eşleştirilmiş kontrol gruplu desen uygulanarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Van ili İpekyolu ilçesinde iki ayrı resmi bağımsız anaokuluna devam eden 58 çocuk oluşturmaktadır. Seçkisiz bir şekilde belirlenen anaokullarından birindeki dört sınıf deney, diğer anaokulundaki dört sınıf ise kontrol grubunu oluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak Kaçar Kütükçü (2021) tarafından geçerlilik ve güvenirlik çalışması yapılmış olan LITMUS Türkçe Cümle Tekrarı Testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerin yanında fark analizleri yapılmıştır. İkili grupların karşılaştırılmasında bağımsız örneklemler t testi, bağımlı örneklemler t testi ve çoklu grupların karşılaştırılmasında ise bağımlı örneklemler tek yönlü varyans analizi ANOVA testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, eğitim ortamının sessiz kitaplar kullanılarak desteklendiği deney grubunun LİTMUS Testi son test sonuçları, herhangi bir müdahalenin bulunmadığı kontrol grubuna göre deney grubunun lehine anlamlı derecede farklılık göstermektedir. Benzer şekilde deney grubu LİTMUS Testi ön test sonuçları ile son test sonuçları arasında da son test lehine anlamlı bir farklılık bulunmaktadır. Bulgular, sessiz kitapların eğitim ortamında kullanımının çocukların dil gelişimine katkı sağladığını ortaya koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Early Childhood Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 12, 2024 |
Publication Date | August 16, 2024 |
Submission Date | May 1, 2024 |
Acceptance Date | July 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 2 |