The purpose of this study is to determine the compliance of theses written in the field of writing education with the principles of academic text writing. Within the framework of this purpose, it has been tried to determine whether the language and expressions, titles, summaries, keywords, problem situations, theoretical frameworks, method, findings, conclusion and discussion sections, suggestions and citation system of the theses written in the field of writing education comply with the principles of academic text writing. The study was conducted according to the "basic qualitative research" design, one of the qualitative research methods. The study material of the research consists of a total of 67 postgraduate theses written in the field of writing education, 43 of which are master's theses and 24 are doctoral theses. In the study, data were collected based on document review. The Form for Evaluating the Compliance of Theses with Academic Writing Principles, developed by the researchers, was used to collect the data. The data obtained was analyzed by descriptive analysis, presented and interpreted in tables under themes with numbers (N) and percentages (%). It was determined that the compliance levels of the doctoral theses examined in the study with academic text writing principles were higher than the compliance levels of master's theses. It has been observed that the researchers are competent in preparing the language and expression, title, abstract, keywords, problem statement, theoretical framework, findings, recommendations and citation systems of both master's and doctoral theses, and that they wrote these sections largely in accordance with the principles of academic text writing. On the other hand, it was determined that while they wrote the method and discussion-conclusion sections appropriately according to most of the academic text writing principles, they were not written appropriately enough according to some principles. At the end of the study, various suggestions are given.
Bu çalışmanın amacı, yazma eğitimi alanında yazılan tezlerin akademik metin yazma ilkelerine uygunluğunu belirlemektir. Bu amaç çerçevesinde yazma eğitimi alanında yazılan tezlerin dil ve anlatım, başlık, özet ve anahtar kelimelerinin; giriş, kuramsal çerçeve, yöntem, bulgular, tartışma ve sonuç bölümlerinin; öneriler ve alıntı sistemlerinin akademik metin yazma ilkelerine uygun olup olmadıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma nitel araştırma türlerinden biri olan “temel nitel araştırma” desenine göre yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma materyalini yazma eğitimi alanında yazılan 43’ü yüksek lisans, 24’ü doktora tezi olmak üzere toplam 67 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Çalışmada veriler doküman incelemesine göre toplanmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen Tezlerin Akademik Yazma İlkelerine Uygunluğunu Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analizle çözümlenmiş, temalar altında, tablolar halinde sayı (N) ve yüzdeliklerle (%) sunulmuş ve yorumlanmıştır. Çalışmada incelenen doktora tezlerinin akademik metin yazma ilkelerine uygunluk düzeylerinin, yüksek lisans tezlerinin uygunluk düzeylerinden yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmacıların hem yüksek lisans hem de doktora tezlerinin başlık, özet ve anahtar kelimelerini; giriş, kuramsal çerçeve, bulgular bölümlerini; öneriler ve alıntı sistemlerini yazmada yetkin oldukları ve bunları büyük oranda akademik metin yazma ilkelerine uygun yazdıkları görülmüştür. Söz konusu tezlerin dil ve anlatım açısından da uygun oldukları belirlenmiştir. Buna karşın yöntem ve tartışma ve sonuç bölümlerini akademik metin yazma ilkelerine göre yeterince uygun yazmadıkları tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda çeşitli önerilere yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Turkish Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 22, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | January 11, 2024 |
Acceptance Date | December 12, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 3 |