This study, it was aimed to examine the opinions of special education vocational school teachers on vocational training in special education. The research was conducted based on a qualitative research method. The semi-structured interview form prepared by the researcher was used as the data collection tool. The participants of the study consist of 15 teachers working in special education vocational schools affiliated with the Istanbul Provincial Directorate of National Education. The findings obtained from the research were analyzed using descriptive analysis. As a result of the research, students with special needs can work in many business areas; It was stated that vocational lessons, independent living lessons, and vocational ethics lessons are skills that make it easier to have a job, besides, they have sufficient professional skills when they graduate. It has been concluded that arrangements should be made in EKPSS regarding employment, increase the variety of workshops, and cooperate with the private sector and state institutions. Besides, families should have realistic expectations about their children and teacher-parent cooperation should be provided; It was stated that teachers had expectations from the school administration in the form of material support and opening workshops suitable for employment areas. Teachers working in special education vocational schools should develop themselves in the field of special education and to know the student; It was stated that there are expectations from the ministry in the form of expanding the area of employment and improving physical conditions
Special education Special education vocational schools Student with special needs Vocational training Employment
Bu araştırmada özel eğitim meslek okulu öğretmenlerinin özel eğitimde mesleki eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, nitel araştırma yöntemine dayalı görüşme tekniği kullanılarak yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcıları, İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı özel eğitim meslek okullarında görev yapan 15 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmadan elde edilen bulgular betimsel analiz kullanılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda özel gereksinimi olan öğrencilerin birçok iş alanında çalışabileceği; meslek dersleri, bağımsız yaşam dersleri ve meslek ahlakı derslerinin iş sahibi olmayı kolaylaştıracak beceriler olduğu, bunun yanında mezun olduklarında yeterli düzeyde mesleki beceriye sahip oldukları ifade edilmiştir. İstihdam ile ilgili EKPSS’ de düzenlemeler yapılması, atölye çeşitliliğinin arttırılması, özel sektör ve devlet kurumlarıyla iş birliği sağlanması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin ailelerden çocuklarıyla ilgili gerçekçi beklentiler içinde olmaları ve öğretmen-veli iş birliğinin sağlanması; okul idaresinden materyal desteği ve istihdam alanlarına uygun atölyeler açılması şeklinde beklentileri olduğu belirtilmiştir. Özel eğitim meslek okulunda görev yapan öğretmenlerin, birlikte görev yaptığı meslektaşlarından özel eğitim alanında kendilerini geliştirmeleri ve öğrenciyi tanımaları; Milli Eğitim Bakanlığı’ndan ise istihdam alanının genişletilmesi ve fiziki şartların iyileştirilmesi şeklinde beklentilerinin olduğu ifade edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Special Education and Disability (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 22, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | February 16, 2024 |
Acceptance Date | September 1, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 21 Issue: 3 |