The Indian Sufi Muhammad Ghawth Gawāliyārī is one of the leading representatives of Sufism in the Indian subcontinent in the sixteenth century and is especially known for his influence on the Shattāriyya sect and the depth of his Sufi thoughts. Ghawth lived during the reign of the Bābureans and stood out as an important spiritual guide in the political and cultural movements of the period. He emphasized the importance of self-training in his Sufi education and progressed on this path by undergoing an intense process of asceticism at an early age. During his long years of seclusion, he disciplined his soul by staying away from worldly elements and reached spiritual maturity. Muhammad Ghawth trained many disciples and sent them to different geographies, especially to various regions of India, on a mission of guidance. Thus, he undertook the mission of promoting the principles of the Shattāriyya order in a wide area and spreading Sufi culture among the local people. He also composed works to convey his own Sufi thoughts and teachings; these works were adopted by later generations as the basic sources of the Ghawthiyya branch of the Shattāriyya order. These works not only increased the sect’s influence but also made Ghawth’ spiritual legacy lasting and spread in a wide circle. Muhammad Ghawth attributed an important role to the concepts of love and love-affection in Sufi thought, emphasizing that divine love plays an important role in the process of purifying the soul and approaching God. According to him, love and love-affection are indispensable levels that deepen the inner journey of human beings and are indispensable on the path of integration with the Truth. In this study, Muhammad Ghawth will be introduced and his understanding of love and love-love in Sufi thought will be analyzed based on his works. In particular, the role of divine love in purifying the human soul and integrating it with the Truth and the function of love in spiritual development will be discussed and it will be revealed how love is positioned as a means of spiritual transformation in Ghawth’ thought.
Hintli sûfî Muhammed Gavs Gevâliyârî, XVI. yüzyıl Hint alt kıtasında tasavvufun önde gelen temsilcilerinden olup, özellikle Şettâriyye tarikatındaki etkisi ve tasavvufî düşüncelerindeki derinliğiyle tanınır. Gavs, Bâbürlüler döneminde yaşamış, dönemin siyasi ve kültürel hareketlilikleri içinde önemli bir mânevî rehber olarak öne çıkmıştır. O, tasavvufi eğitiminde nefs terbiyesinin önemine vurgu yapmış, erken yaşlarda yoğun bir riyâzet sürecine girerek bu yolda ilerlemiştir. Uzun yıllar süren inziva döneminde dünyevî unsurlardan uzak kalarak nefsini terbiye etmiş ve mânevî olgunluğa erişmiştir. Muhammed Gavs, birçok mürid yetiştirmiş ve onları başta Hindistan’ın çeşitli bölgeleri olmak üzere farklı coğrafyalara irşad göreviyle göndermiştir. Böylece, Şettâriyye tarikatının prensiplerini geniş bir alanda tanıtma ve tasavvuf kültürünü yerel halklar arasında yayma misyonunu üstlenmiştir. Ayrıca, kendi tasavvufî düşüncelerini ve öğretilerini aktarmak için eserler telif etmiş; bu eserler, Şettâriyye tarikatının Gavsiyye kolunun temel kaynakları olarak sonraki kuşaklar tarafından benimsenmiştir. Bu çalışmalar hem tarikatın etkisini artırmış hem de Gavs’ın mânevî mirasını kalıcı kılarak geniş bir çevrede yayılmasını sağlamıştır. Muhammed Gavs, tasavvuf düşüncesinde aşk ve muhabbet kavramlarına önemli bir rol atfetmiş; ilâhî aşkın, kulun nefsini arındırma ve Allah’a yaklaşma sürecinde önemli bir yer tuttuğunu vurgulamıştır. Ona göre aşk ve muhabbet, insanın içsel yolculuğunu derinleştiren, Hak’la bütünleşme yolunda vazgeçilmez mertebelerdir. Bu bağlamda gerçekleştirilecek çalışmada, Muhammed Gavs tanıtılacak ve tasavvufî düşüncesindeki aşk ve muhabbet anlayışını ele aldığı eserlerine dayanarak incelenecektir. Özellikle, ilâhî aşkın insan nefsini arındırıcı ve Hak’la bütünleştirici rolü ile muhabbetin mânevî gelişimdeki işlevi ele alınarak Gavs’ın düşüncesinde aşkın nasıl mânevî bir dönüşüm aracı olarak konumlandığı ortaya konulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sufism |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Publication Date | March 18, 2025 |
Submission Date | November 6, 2024 |
Acceptance Date | January 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 67 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).