After its emergence in the late 19th century, cinema gradually reached wider audiences, enabling the academic exploration of its cultural, historical, and theoretical dimensions. Turkish cinema stands out as a notable field with its rich history, cultural heritage, and aesthetic features. However, researchers focusing on this area face significant challenges, particularly in accessing archival resources and contemporary productions. These access issues limit the scope of academic production, complicate film historiography, and negatively impact educational processes. The central problem of this study is to investigate the challenges faced by academics working in the field of Turkish cinema when accessing films and to examine how these challenges affect academic studies, film historiography, and educational processes. Within this framework, the primary aim of the study is to conduct a detailed analysis of the problems encountered in the process of accessing films. Its secondary aim is to explore how these challenges influence the academic productivity of film scholars and the cinematic culture in Turkey. As part of the research, in-depth interviews were conducted with ten film academicians working in different provinces of Turkey, and the data obtained were evaluated. The findings highlight the need to strengthen digital archives and make film festivals more accessible to address access issues. As no similar study has been identified in this area, the research aims to fill a significant gap in the literature.
Sinema sanatının 19. yüzyılın sonlarındaki doğuşunun ardından, zaman içinde geniş kitlelere ulaşması, kültürel, tarihsel ve teorik boyutlarının akademik olarak incelenmesini mümkün kılmıştır. Türk Sineması, zengin tarihçesi, kültürel mirası ve estetik özellikleriyle dikkat çeken bir alan olarak öne çıkmaktadır. Ancak bu alan üzerine çalışmalar yürüten akademisyenler, özellikle arşivsel kaynaklara ve güncel yapımlara erişimde ciddi zorluklarla karşılaşmaktadır. Erişim sorunları, akademik üretimin kapsamını sınırlamakta, sinema tarih yazımını güçleştirmekte ve eğitim-öğretim süreçlerine olumsuz etkiler yapmaktadır. Bu çalışmanın temel problemi ise, Türk Sineması alanında çalışan akademisyenlerin filmlere erişimde karşılaştıkları zorlukların neler olduğunu ve bu zorlukların akademik çalışmalara, sinema tarihine ve eğitim süreçlerine etkilerini incelemektir. Bu çerçevede çalışmanın birincil amacı, filmlere erişim sürecinde karşılaşılan sorunların detaylı bir analizini yapmaktır. İkincil amacı ise, bu sorunların sinema akademisyenlerinin üretimine ve Türkiye'deki sinema kültürüne olan etkilerini araştırmaktır. Araştırma kapsamında, Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan on sinema akademisyeni ile derinlemesine görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Bulgular, erişim sorunlarının çözümü için dijital arşivlerin güçlendirilmesi ve film festivallerinin daha erişilebilir kılınması gerektiğini göstermektedir. Bu alanda yapılmış bir çalışmaya rastlanılmamış olması nedeniyle çalışma, literatürde önemli bir boşluğu doldurmayı hedeflemektedir.
Film Çalışmaları Bağımsız Sinema İzleyici Çalışmaları Film Festivalleri Sözlü Tarih Çalışmaları
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Etik Komisyonundan 02.05.2024-264002 tarih ve sayılı yazı ile etik kurul izni alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Early Pub Date | October 2, 2025 |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | December 10, 2024 |
Acceptance Date | July 2, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 69 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).