Araştırmanın amacı, cinsiyet, yaş, eğitim durumu ve gelir durumu gibi demografik faktörlerin dijital iyi oluş, dijital tatmin, güvenli ve sorumlu davranışlar ile dijital refah üzerindeki etkilerini incelemektir. Çalışma kapsamında, Türkiye genelinde X kuşağı içerisinde yer alan 671 katılımcıya çevrimiçi bir anket uygulanarak veri toplanmıştır. Araştırma hipotezleri t-test ve ANOVA analizleri test edilmiştir. Demografik değişkenler kapsamında, dijital iyi oluş, dijital tatmin, güvenli ve sorumlu davranış ve dijital refah arasındaki farklar incelenmiştir. Bu bağlamda, dijital iyi oluş bireylerin dijital teknolojilerle sağlıklı bir ilişki kurma düzeyini, dijital tatmin dijital ortamdan elde edilen kişisel memnuniyeti, güvenli ve sorumlu davranış bireylerin dijital dünyada etik ve bilinçli hareket etme eğilimini, dijital refah ise dijitalleşmenin bireyin genel yaşam kalitesi üzerindeki etkisini ifade etmektedir. Çalışma da X kuşağının tercih edilmesinin nedeni dijitalleşen toplum içerisinde adapte olabilme ve kendilerine yer edinebilmelerinin saptanması amaçlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, gelir durumu ile dijital tatmin arasında anlamlı bir fark bulunmuş, düşük gelir grubunun dijital tatmin puanları, daha yüksek gelir grubuna göre daha yüksek olmuştur. Diğer yandan, dijital iyi oluş, güvenli ve sorumlu davranış ile dijital refah puanlarında, gelir, eğitim durumu ve cinsiyet grupları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Yaş grupları arasında ise dijital iyi oluş, dijital tatmin ve güvenli davranış puanlarında anlamlı farklar görülmüştür. Ayrıca, dijital tatmin puanları cinsiyete göre anlamlı bir fark göstermiş, kadınlar aleyhine erkekler lehine fark gözlemlenmiştir.
Dijital iyi oluş dijital stres sosyal medya etkileşimi demografik faktörler sosyal destek algısı X kuşağı Tüketici davranışları dijital tatmin
The objective of this study is to examine the impact of demographic factors, including gender, age, education level, and income, on digital well-being, digital satisfaction, safe and responsible behaviors, and digital welfare. The data was gathered through the administration of an online survey to a sample of 671 individuals in the Generation X demographic residing in Turkey. The research hypotheses were evaluated using t-tests and ANOVA analyses. Differences in digital well-being, digital satisfaction, safe and responsible behaviors, and digital welfare were analyzed in relation to demographic variables. In this context, digital well-being refers to the extent to which individuals establish a healthy relationship with digital technologies, digital satisfaction represents the personal contentment derived from the digital environment, safe and responsible behavior indicates the tendency of individuals to act ethically and consciously in the digital world, and digital welfare reflects the impact of digitalization on an individual's overall quality of life. The objective of this study is to ascertain the rationale behind the preference of Generation X to adapt and establish a niche for them in the digitalizing society. The findings indicated a significant difference between income and digital satisfaction, with lower-income groups reporting higher digital satisfaction scores compared to their higher-income counterparts. Conversely, no significant differences were observed in digital well-being, safe and responsible behaviors, and digital welfare scores across income, education, and gender groups. Notable differences were identified in digital well-being, digital satsatisfaction scores was found by gender, with men scoring higher than women
Digital well-being digital stress social media interaction demographic factors social support Generation X Consumer behavior digital satisfaction
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication Studies, Communication Technology and Digital Media Studies, Social Media Studies |
Journal Section | Issue |
Authors | |
Early Pub Date | October 2, 2025 |
Publication Date | October 1, 2025 |
Submission Date | December 30, 2024 |
Acceptance Date | August 25, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 69 |
Journal of Yüzüncü Yıl University Graduate School of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).