The aim of this study was to reveal the reasons of preference
of the students who study in Plant and Animal Production departments at Gevaş
and Başkale Vocational High Schools, Yüzüncü Yıl University and to be a light
on the plans to be made in relation to vocational education. The questionnaire
survey was conducted with the method of "under observation" on 178
(50 students from Başkale Vocational High School, 128 students from Gevaş
Vocational High School) students in 2017. According to the results, it is understood
that 24.16% of the students who participated in the survey has preferred the
program because they are interested in the related programs. 13.48% of them
have aimed the faculty departments by transit exam. After the graduation,
49.44% and 17.98% of the students have aimed "studying a faculty
department” and "establishing their own business", respectively.
Following these, 16.29% of the students have stated the aim of "working in
a governmental institution related to their profession". Among the target
variables after graduation from the school, girls generally have wanted to
study faculty departments, while boys have not had a high expectation after
graduation (p <0.05). As a result of Chi-square analysis, the relationship
between gender of the students and the reasons for preference of the program
was found statistically significant (p <0.01). According to the results, a
significant amount of the students is targeted to continue their studies in
faculty departments. This situation should be questioned in terms of training
objectives of vocational schools.
Preference Plant and animal production Job opportunities Logistic regression Compliance analysis
Bu çalışmanın
amacı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Gevaş ve Başkale Meslek Yüksekokulları Bitkisel
ve Hayvansal Üretim bölümlerinde okuyan öğrencilerin tercih nedenlerini ortaya
koymak ve mesleki eğitim ile ilgili olarak yapılacak planlamalara ışık
tutmaktır. Anket çalışması 2017 yılı içinde 178 öğrenci üzerinde (Başkale
Meslek Yüksekokulu’ndan 50 öğrenci, Gevaş Meslek Yüksekokulu’ndan 128 Öğrenci)
“gözlem altında anket” yöntemiyle yürütülmüştür. Sonuçlar incelendiğinde,
ankete katılan öğrencilerin %24.16’sı ilgili programlara “ilgi duyduğu için”,
%13.48’i ise “dikey geçişle fakülte okumak için” okuduğu programı tercih ettiği
anlaşılmaktadır. Öğrencilerin okuduğu programdan mezuniyetleri sonrasında
hedefleri arasında %49.44 ile “dikey geçişle fakülte okumak” birinci sırada yer
alırken bunu, %17.98 oranında “kendi işini kurmak” ve %16.29 oranında da
“mesleği ile ilgili bir devlet kurumunda çalışma” hedefleri izlemektedir. Okulu
bitirdikten sonraki hedef değişkenleri arasında kızlar genellikle “dikey
geçişle fakülte okumak” isterken, erkeklerde ise mezuniyet sonrası “beklentinin
yüksek olmadığı” saptanmıştır (p<0.05). Ki-kare analizi sonucunda cinsiyet
ile öğrencilerin okudukları programı tercih nedenleri arasındaki ilişki
istatistik olarak önemli bulunmuştur (p<0.01). Öğrencilerin yarıya yakınının
tercih ve hedef olarak “dikey geçiş sınavıyla fakülte okumak” şeklinde bir
düşüncelerinin olması, meslek yüksekokulları mesleki eğitim hedefleri
bakımından değerlendirilmesi gereken dikkat çekici bir bulgudur.
Subjects | Engineering |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2017 |
Acceptance Date | December 14, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 27 Issue: 4 |