Research Article
BibTex RIS Cite

Sinema İzleyicisinden Sinema Kullanıcısına; Seyretmenin Kısa Tarihçesi

Year 2024, Issue: 13, 25 - 32, 04.07.2024
https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1454813

Abstract

Bu çalışma, seyir kültürünün kısa tarihçesine sinema alanı özelinde yaklaşmaktadır. Öncelikle, sinema izleyicisinin sinema öncesi dönemdeki bireysel izleme pratiklerinin kitlesel izleme pratiklerine nasıl dönüştüğü açıklanmaya çalışılmıştır. Erken dönemde hareketli görüntünün deneyimlenmesini sağlayan ilk araçlar kısıtlı seyirlik tekniklere sahiptir. Sinema öncesi dönemde büyülü fener, gölge oyunları ve çeşitli oyuncaklar ile deneyimlenen harekete dair merak, sinemanın icadından sonra geniş kitlelerde kendini göstermektedir. Özellikle kitlesel seyirlik halini almaya başladığı dönemden itibaren sinemanın kültürel, ideolojik ve ticari getirileri teknolojik gelişmelerle ilerletilmiş ve sinemanın evrelerini belirlemiştir. Sinemanın eğlendirme yönü ideolojileri iletme özelliği ile birleştiğinde, iktidarların ideolojik bir aygıt olarak sinemadan faydalanmalarını ve ticari çıkar ilişkilerinin bu yapıya dahil olmalarını sağlamıştır. Endüstrileşen sinemanın yeni iletim araçları, izleyicinin farklı şekillerde konumlandırmasına sebep olmuştur. Sinemadan kitlesel seyirlerle verim alan endüstri, ilerleyen zamanda bireysel uygulamalara yönelik yeni araçlardan teknoloji dolayımı ile faydalanmıştır. İlk dönemlerdeki mekanik gelişmelerin yerini alan teknolojik ilerleme ise dijital kültürü doğurmuştur. Gelinen aşamada ise seyirciden kullanıcıya dönüşen toplum bireyleri kendine üretici bir konum yaratma eğilimindedir. Makale tarihsel sürecin, sinema seyircisini farklı şekillerde nasıl konumlandırdığını tartışmaktadır.

References

  • Abisel, N., (2007). Sessiz Sinema, De Ki Basım Yayım, Ankara.
  • Baudrillard, J., (2012).Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Benjamin, W., (1995). Pasajlar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Borden, D., (2011) Film, NTV Yayınları, İstanbul.
  • Ceram, C.W., (2007) Sinemanın Arkeolojisi, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Monaco, J., (2000) Bir Film Nasıl Okunur?, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Nowell S,G., (2008) Dünya Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınları.
  • Parkinson, D., (2015) Sinemayı Değiştiren Yüz Fikir, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Taş, O, (2017) İletişim, Medya ve Kültür, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Teksoy, R., (2005) Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
Year 2024, Issue: 13, 25 - 32, 04.07.2024
https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1454813

Abstract

References

  • Abisel, N., (2007). Sessiz Sinema, De Ki Basım Yayım, Ankara.
  • Baudrillard, J., (2012).Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Benjamin, W., (1995). Pasajlar, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
  • Borden, D., (2011) Film, NTV Yayınları, İstanbul.
  • Ceram, C.W., (2007) Sinemanın Arkeolojisi, Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Monaco, J., (2000) Bir Film Nasıl Okunur?, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
  • Nowell S,G., (2008) Dünya Sinema Tarihi, Kabalcı Yayınları.
  • Parkinson, D., (2015) Sinemayı Değiştiren Yüz Fikir, Literatür Yayınları, İstanbul.
  • Taş, O, (2017) İletişim, Medya ve Kültür, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Teksoy, R., (2005) Rekin Teksoy’un Sinema Tarihi, Oğlak Yayıncılık, İstanbul.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Ufuk Uğur 0000-0002-9751-2613

Elif Çanğa Bayer 0000-0002-3305-3016

Publication Date July 4, 2024
Submission Date March 18, 2024
Acceptance Date May 17, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 13

Cite

APA Uğur, U., & Çanğa Bayer, E. (2024). Sinema İzleyicisinden Sinema Kullanıcısına; Seyretmenin Kısa Tarihçesi. Vankulu Sosyal Araştırmalar Dergisi(13), 25-32. https://doi.org/10.55089/yyuvasad.1454813