Amaç: Bu çalışmanın amacı hem radyal hem de diyagonal traktör lastiklerinin rijit yüzey üzerindeki yük taşıma kapasitesi modellerini geliştirmektir.
Materyal ve Yöntem: Radyal ve diyagonal lastikler için yük taşıma kapasitesi modellerini geliştirmek amacıyla iki lastik yapısal değişkeni (kesit genişliği ve toplam çap), şişirme basıncı ve ilerleme hızı dikkate alınmıştır. Lastiklerin rijit ve toprak yüzeylerdeki yük taşıma kapasiteleri için literatürde geliştirilen modeller sınırlı veriler üzerine inşa edilmiştir ve bunun sonucunda baskın değişken ve diğer değişkenlerin katkısı hala bilinmemektedir. Bu çalışma oldukça geniş aralıktaki traktör lastiği boyutlarıyla (genişlik ve çap) gerçekleştirilmiştir. Çalışmada geliştirilen yük taşıma kapasitesi modelleri, literatürdeki teorik modeller ve deneysel ölçüm değerleriyle doğrulanmıştır.
Araştırma Bulguları: Çalışma sonucunda uygun matematiksel modellerin doğrusal olmayan (üstel) formda ve belirleme katsayısının 0.95 'den büyük olduğu görülmüştür.
Sonuç: Geliştirilmiş modeller, literatürde yayınlanmış verilerle doğrulanmıştır ve modellerden elde edilen tahminlerin ölçülen değerlerle iyi bir uyum içinde olduğu belirlenmiştir.
Diyagonal lastikler şişirme basıncı modelleme model seçimi radyal lastikler lastik genişliği
Objective: The objective of this study was to develop the load-carrying capacity models of tractor tires on the rigid surface for both, radial and bias tires.
Material and Methods: In order to develop functions, two tire constructional variables (section width and overall diameter), inflation pressure, and forward speed for the load-carrying capacity model were considered. The models developed in the literature for the load-carrying capacity of tires on rigid and soil surfaces were built on some limited data and as a result of this, the predominant variable and contribution of other variables still remain unknown. This study has the widest range of tractor tire sizes (width and diameter). The load-carrying capacity models developed in this study were verified with the theoretical models and experimental measurement values in the literature.
Results: As a result of the study, it was found that the appropriate mathematical models were in non-linear (power) form and the coefficient of determination of the models was greater than 0.95.
Conclusion: The models were verified against published data in the literature and found that the predictions from the models are in good agreement with the measured values.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Agricultural Engineering, Agricultural Machine Systems, Agricultural Machines |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 18, 2023 |
Publication Date | July 5, 2023 |
Submission Date | April 7, 2023 |
Acceptance Date | June 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |