Research Article
BibTex RIS Cite

İzmir, Çanakkale ve Balıkesir İllerinde Keçi Sütü ve Ürünleri Tüketiminin Analizi Üzerine Bir Araştırma

Year 2017, , 385 - 395, 27.12.2017
https://doi.org/10.20289/zfdergi.386274

Abstract






Bu çalışmanın
amacı; İzmir, Çanakkale ve Balıkesir illerinin kentsel alanındaki hane
halklarının keçi sütü ve ürünleri tüketim yapısını analiz etmektir. Araştırmada
oransal örnekleme ile kent merkezlerinde yaşayan 500 hane halkından anketle
veriler derlenmiştir. Keçi sütü ve ürünleri tüketimini etkileyen faktörlerin
analizinde lojistik regresyon (logit model) kullanılmıştır. 95 hane halkının
keçi sütü, 166 hane halkının keçi peyniri, 50 hane halkının ise keçi yoğurdu
tükettiği saptanmıştır. Yıllık ortalama kişi başına tüketim; keçi sütü için
2.98 kg, keçi peyniri için 5.86 kg, keçi yoğurdu için ise 2.16 kg olarak
hesaplanmıştır. Logit model sonuçları, ürüne ilişkin bilginin hem keçi peyniri,
hem de keçi sütü tüketiminde önemli bir faktör olduğunu göstermektedir. Hane
halkları keçi sütü ve ürünlerinin önemi ve  yararları konusunda bilgilendirilmeli, ürünlerin
kalite standartları konusunda bilinçlendirilmeli, ambalajlı ve markalı ürünleri
seçmeleri konusunda yönlendirilmelidir.





 

References

  • Alpar, R. 2011. Çok Değişkenli İstatistiksel Teknikler, 3. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara. Anonim. 2014. Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), Hayvancılık Özel İhtisas Komisyonu Raporu, T.C. Kalkınma Bakanlığı, Ankara.
  • Artukoğlu, M.M. ve A. Olgun, 2008. Cooperation tendencies and alternative milk marketing channels of dairy producers in Turkey: a case of Menemen, Agricultural Economics, 54(1): 32-37.
  • Çelik, Y., B. Karlı, A. Bilgiç ve Ş. Çelik. 2005. Şanlıurfa ili kentsel alanda tüketicilerin süt tüketim düzeyleri ve süt tüketim alışkanlıkları, Tarım Ekonomisi Dergisi, 11(1): 5- 12
  • Çivi, H., Gürler, A.Z, Esengün, K., Karkacıer, O. 1993. Tokat İl Merkezinde Yaşayan Hane Halklarının Süt Tüketim Durumu Üzerine Bir Araştırma, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 10(1): 97-107.
  • Coşkun, H., ve E. Öndül. 2004. Keçi sütü ve insan beslenmesindeki önemi, Gıda Dergisi, 29(6): 411-418.
  • Gujarati, N.D. 1995. Basic Econometrics (Third Edition), McGrraw-Hill., USA.
  • Kenanoğlu Bektaş, Z., B. Miran, Ö. Karahan Uysal, C. Günden ve M. Cankurt. 2010. Dondurulmuş gıda ürünlerine yönelik tüketici tercihleri: İzmir ili örneği, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 47 (3): 211-221.
  • Mclean-Meyinsse, P.E. and M.D. Cavalier. 2004. An empirical investigation of factors influencing consumption or interest in consuming goat cheese and goat milk, Journal of Food Products Marketing, 10(3):45-60.
  • Ngoulma, J. 2015. Consumers’ Willingness to Pay for Dairy Products: What the Studies Say? A Meta-Analysis, Munich Personal RePEc Archive, MPRA Paper No. 65250, Germany.
  • Newbold, P. 1995. Statistics for Business and Economics. New Jersey: Prentice-Hall. Ocak, S. ve O. Güney. 2008. Keçi sütü ürünleri, insan sağlığı açısından önemi ve pazarlama olanakları, Hasad Hayvancılık Dergisi, 278:22-25.
  • Ocak, S. ve H. Önder. 2014. Süt ürünlerinde tüketici tercihini etkileyen faktörler ve gıda güvenliği bilinci, Hayvansal Üretim, 55(2):9-15.
  • Ozawa, T., K. Mukuda, M. Fujita and J. Nishitani. 2009. Goat milk acceptance and promotion methods in Japan: the questionnaire survey to middle class households, Animal Science Journal, 80(2):212-219.
  • Ozawa, T., R. Takada, J. Nishitani, M. Fujita, H.T. Blair. 2010. A comparative analysis of acceptance by Japanese fand price of goat milk from different sources, Animal Science Journal, 81(2):271-275.
  • Parkalay, O., D. Bostan Budak, H. Yılmaz ve E. Dağıstan. 2010. Tüketicilerin alternatif hayvansal ürünlere ödeme gönüllülüğü: keçi sütü ve peyniri örneği. Ulusal Keçicilik Kongresi, 24-26 Haziran, 2010, Çanakkale, s.411-415.
  • Santoso, S. I., Setiadi, A., Kisworo, A. N., Nuswantara, L. K. 2012. Analysis Various Factors that Influence the Purchasing Behavior of Goat Milk in Bogor Regency, Indonesia, International Journal of Engineering & Technology, 12(5):124-131.
  • Savran, F., D. Aktük, I. Dellal, F. Tatlıdil, G. Dellal ve E. Pehlivan. 2011. Türkiye’de seçilmiş bazı illerde keçi sütü ve ürünleri tüketimine etkili faktörler, Kafkas Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi Dergisi, 17(2):251-256.
  • Szigeti, O. 2005. Marketing strategy and consumer behaviour in case of goat milk products, PhD Thesis, Universty of Kaposvar, Faculty of Economic Sciences, Department of Marketing and Quality Management, Hungary.
  • TÜİK. 2014. Adrese Dayalı Nüfus Sayımı Sonuçları-2013, Ankara.
  • Tümer, E.İ. ve S.A. Ünal. 2015. Kahramanmaraş ili kent merkezinde keçi peyniri tüketimini etkileyen faktörlerin analizi. 2. Tarım ve Gıda Kongresi, 28-30 Nisan, 2015, Nevşehir.

A Research on Analysis of Goat Milk and Products Consumption in Izmir, Canakkale and Balıkesir Provinces

Year 2017, , 385 - 395, 27.12.2017
https://doi.org/10.20289/zfdergi.386274

Abstract

The
main purpose of this study is to analyze
goat milk and products consumption structure of households in urban part of
Izmir, Canakkale and Balikesir Provinces. Data has been collected from 500
households residing in the city centers through proportional sampling. Logistic
regression (logit model) was used for the analysis of factors which affect
consumption of goat milk and products. It was determined that 95 households
consume goat milk, 166 households consume goat cheese and 50 households consume
goat yogurt. Annual mean consumption per person was calculated to be 2.98 kg
for goat milk, 5.86 kg for goat cheese and 2.16 kg for goat yogurt,
respectively. Results of logit model show that knowledge of the product is an
important factor in consumption of both goat cheese and goat milk. Consumers
should be informed on the importance and benefits of goat milk and products, their
awareness should be raised in regard to quality standards of products and they
should be guided into opting for packaged and branded products.

References

  • Alpar, R. 2011. Çok Değişkenli İstatistiksel Teknikler, 3. Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara. Anonim. 2014. Onuncu Kalkınma Planı (2014-2018), Hayvancılık Özel İhtisas Komisyonu Raporu, T.C. Kalkınma Bakanlığı, Ankara.
  • Artukoğlu, M.M. ve A. Olgun, 2008. Cooperation tendencies and alternative milk marketing channels of dairy producers in Turkey: a case of Menemen, Agricultural Economics, 54(1): 32-37.
  • Çelik, Y., B. Karlı, A. Bilgiç ve Ş. Çelik. 2005. Şanlıurfa ili kentsel alanda tüketicilerin süt tüketim düzeyleri ve süt tüketim alışkanlıkları, Tarım Ekonomisi Dergisi, 11(1): 5- 12
  • Çivi, H., Gürler, A.Z, Esengün, K., Karkacıer, O. 1993. Tokat İl Merkezinde Yaşayan Hane Halklarının Süt Tüketim Durumu Üzerine Bir Araştırma, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 10(1): 97-107.
  • Coşkun, H., ve E. Öndül. 2004. Keçi sütü ve insan beslenmesindeki önemi, Gıda Dergisi, 29(6): 411-418.
  • Gujarati, N.D. 1995. Basic Econometrics (Third Edition), McGrraw-Hill., USA.
  • Kenanoğlu Bektaş, Z., B. Miran, Ö. Karahan Uysal, C. Günden ve M. Cankurt. 2010. Dondurulmuş gıda ürünlerine yönelik tüketici tercihleri: İzmir ili örneği, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 47 (3): 211-221.
  • Mclean-Meyinsse, P.E. and M.D. Cavalier. 2004. An empirical investigation of factors influencing consumption or interest in consuming goat cheese and goat milk, Journal of Food Products Marketing, 10(3):45-60.
  • Ngoulma, J. 2015. Consumers’ Willingness to Pay for Dairy Products: What the Studies Say? A Meta-Analysis, Munich Personal RePEc Archive, MPRA Paper No. 65250, Germany.
  • Newbold, P. 1995. Statistics for Business and Economics. New Jersey: Prentice-Hall. Ocak, S. ve O. Güney. 2008. Keçi sütü ürünleri, insan sağlığı açısından önemi ve pazarlama olanakları, Hasad Hayvancılık Dergisi, 278:22-25.
  • Ocak, S. ve H. Önder. 2014. Süt ürünlerinde tüketici tercihini etkileyen faktörler ve gıda güvenliği bilinci, Hayvansal Üretim, 55(2):9-15.
  • Ozawa, T., K. Mukuda, M. Fujita and J. Nishitani. 2009. Goat milk acceptance and promotion methods in Japan: the questionnaire survey to middle class households, Animal Science Journal, 80(2):212-219.
  • Ozawa, T., R. Takada, J. Nishitani, M. Fujita, H.T. Blair. 2010. A comparative analysis of acceptance by Japanese fand price of goat milk from different sources, Animal Science Journal, 81(2):271-275.
  • Parkalay, O., D. Bostan Budak, H. Yılmaz ve E. Dağıstan. 2010. Tüketicilerin alternatif hayvansal ürünlere ödeme gönüllülüğü: keçi sütü ve peyniri örneği. Ulusal Keçicilik Kongresi, 24-26 Haziran, 2010, Çanakkale, s.411-415.
  • Santoso, S. I., Setiadi, A., Kisworo, A. N., Nuswantara, L. K. 2012. Analysis Various Factors that Influence the Purchasing Behavior of Goat Milk in Bogor Regency, Indonesia, International Journal of Engineering & Technology, 12(5):124-131.
  • Savran, F., D. Aktük, I. Dellal, F. Tatlıdil, G. Dellal ve E. Pehlivan. 2011. Türkiye’de seçilmiş bazı illerde keçi sütü ve ürünleri tüketimine etkili faktörler, Kafkas Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi Dergisi, 17(2):251-256.
  • Szigeti, O. 2005. Marketing strategy and consumer behaviour in case of goat milk products, PhD Thesis, Universty of Kaposvar, Faculty of Economic Sciences, Department of Marketing and Quality Management, Hungary.
  • TÜİK. 2014. Adrese Dayalı Nüfus Sayımı Sonuçları-2013, Ankara.
  • Tümer, E.İ. ve S.A. Ünal. 2015. Kahramanmaraş ili kent merkezinde keçi peyniri tüketimini etkileyen faktörlerin analizi. 2. Tarım ve Gıda Kongresi, 28-30 Nisan, 2015, Nevşehir.
There are 19 citations in total.

Details

Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Sait Engindeniz

Duygu Aktürk This is me

A. Ferhan Savran This is me

Nedim Koşum This is me

Turgay Taşkın This is me

Harun Kesenkaş This is me

Mukadderat Gökmen This is me

Ayşe Uzmay This is me

Gökhan Çınar This is me

Publication Date December 27, 2017
Submission Date March 16, 2017
Acceptance Date April 18, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Engindeniz, S., Aktürk, D., Savran, A. F., Koşum, N., et al. (2017). A Research on Analysis of Goat Milk and Products Consumption in Izmir, Canakkale and Balıkesir Provinces. Journal of Agriculture Faculty of Ege University, 54(4), 385-395. https://doi.org/10.20289/zfdergi.386274

      27559           trdizin ile ilgili görsel sonucu                 27560                    Clarivate Analysis ile ilgili görsel sonucu            CABI logo                      NAL Catalog (AGRICOLA), ile ilgili görsel sonucu             EBSCO Information Services 

                                                       Creative Commons Lisansı This website is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.