Çalışmanın amacı Ege Bölgesinde tarımsal yayım ve inovasyon sürecindeki etkinlikleri, illere göre inovatif
kültürel değerlerin varlık düzeylerini ortaya koymak ve inovatif değerleri
etkileyen faktörleri belirlemektedir. Ege Bölgesi’ndeki sekiz ilde kamu, bayi, özel firma, kooperatif ve
ziraat odalarında görevli 966 yayımcı/danışmanla
anket yoluyla veriler derlenmiştir. Veriler yüzdeler, ortalamalar, parametrik
(T testi, Varyans analizi) ve parametrik olmayan testler (Kruskal Wallis; Ki
kare), faktör ve regresyon analizleri ile yorumlanmıştır. Yayımcıların ortalama yaşları
38 ve mesleki deneyimleri 11 yıl olup, %26,5’i kadındır. İş ortamından
memnuniyet arzulanan düzeyde değildir. Yayım etkinliklerinin mesaideki payı
(%26,4) düşüktür. Bölgede bir yayımcı 25 köye, 1559 çiftçiye, 784.000 dekar
araziye, 7,5 farklı ürüne hizmet vermekte ve ayda 9,8 günü çiftçi ziyaretlerine
harcamaktadır. Son beş yılda çiftçilere aktarılan yenilik/öneri sayısı 8,2
olup, benimseyen çiftçilerin oranı %56,2’dir. Meyve ve sebze ile çalışılanlar
daha yenilikçidir. Bölgede öncelikli hedef, ürün kalitesini iyileştirmektir. İnovasyon
sürecinde yaşamsal olan işbirliği ve ekip kültürü yayım örgütlerinde yeterince
içselleşmemiştir. İnovatif illerde diğer aktörlerle ilişkiler daha güçlüdür. İnovatifliği
düşük grup daha bürokratik çalışmakta, yukarıdan aşağıya bilgi akışını tercih
etmekte olup, piyasa bilgisine sahip olma eğilimi zayıftır. Sonuç: Örgüt içi
iletişim ve ekip çalışması, inisiyatif kullanma, farklı aktörlerle işbirliği,
çiftçiden düzenli bilgi akışı, hizmet içi eğitim, bilgi kaynakları çeşitliliği,
düşük bürokratik iş yükü yayımda inovasyon becerilerini artırmaktadır. Sonuçlarının
ölçülebilmesi ve değerlendirilmesi için yayım çalışmaları proje bazlı ve hedef
odaklı yürütülmelidir.
TÜBİTAK
112O208
112O208
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | 112O208 |
Publication Date | June 30, 2020 |
Submission Date | September 16, 2019 |
Acceptance Date | October 22, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 57 Issue: 2 |