Research Article
BibTex RIS Cite

Kesme Çiçeklerin Önemi ve Tokat Kentinde Tüketicilerin Tercihlerinin Belirlenmesi

Year 2020, The Journal of Agricultural Faculty of Ege University Special Issue 2020, 119 - 129, 31.12.2020
https://doi.org/10.20289/zfdergi.836022

Abstract

Amaç: Kesme çiçek istihdam olanakları sağlaması dekoratif, kolay taşınabilen bakım gerektirmemesinden dolayı Türkiye’de tüketim potansiyeline sahiptir. Tokat kentinde kesme çiçek ürünlerine yönelik tüketim eğilimleri, desenleri ve satın alma davranışlarını saptamaktır. Kesme çiçeklerin tüketimi ve tercih yöneliminin belirlenmesi ile kesme çiçek alanında bilimsel altlık oluşturulacağı düşünülmektedir.
Materyal-Metot: Araştırmanın materyalini Mart-Aralık 2019 tarihleri arasında Tokat kentindeki kesme çiçek bitkileri tüketicilerinden elde edilen veriler oluşturmaktadır. Tüketicilerin kesme çiçek ürünlerine olan eğilimleri ve satın alma davranışlarını ele alan bu çalışma, yüz yüze yapılan anket çalışması yoluyla elde edilen veriler ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada tüketiciye 5’li Likert ölçeğinde yöneltilen ifadelerin faktör analizi, ifadelerin güçlülüğü incelenmiştir.
Bulgular: Yaş ortalaması olarak bakıldığında en çok tüketici grubu, %43,8 oranı ile 31-45 yaş aralığındaki tüketici grubudur. Bekar bireyler evli bireylere oranla ve şehir merkezinde yaşayan bireyler ilçelerde yaşayanlara oranla daha fazla kesme çiçek tüketimi gerçekleştirmektedir. Kesme çiçeği en fazla tüketen yaş gurubu %43,8 oranı ile 31-45 yaş aralığındakiler iken 60 yaş ve üzerinde bu oranın %11 lere düştüğü görülmektedir.
Sonuç: Kesme çiçek satışı yapanlar, kesme çiçek talebini artırmak amacıyla vazo ömrü, sertifikasyon gibi özelliklere dikkat çekerek çiçek reklamları verebilir. Pazarlama kampanyaları, tazelik garantilerinin yanı sıra çiçeklerin vazo ömrünü uzatacak ürünler ve diğer önlemler vurgulanarak yapıldığında, tüketici tercihlerini olumlu etkileyeceği bir gerçektir.

References

  • Akça, S.B. ve Yazıcı, K. 2017. Çaycuma (Zonguldak) Kentinin Kentsel Açık-Yesil Alan Yeterliligi Ve Gelistirme Olanakları. VI. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 1, 318-326.
  • Akça, Ş., Yazi̇ci̇, K. ve Karaelmas, D. 2019. Zonguldak İli Kesme Çiçek Perakendecilerinin Analizi . Bartın Orman Fakültesi Dergisi , 21 (3) , 580-588 . DOI: 10.24011/barofd.541447.
  • Ampuero, O. and Vila, N. 2006. Consumer perceptions of product packaging”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 23 No. 2, pp. 100-112.
  • Aydınşakir, K., Sayın, B., Çelikyurt, M.A. ve Karagüzel, Ö. 2014. Antalya İli Kesme Çiçek Perakendeciliğinin Analizi. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 27(2): 75-82.3.
  • Behe, B.K., Nelson, R.G., Barton, S., Hall, C., Safley, C.D. and Turner, S. 1999. Consumer preferences for geranium flower color, leaf variegation, and price”, HortScience, Vol. 34 No. 4, pp. 740-742.
  • Birişçi, T. ve Gülgün, B. 2004. Preservation Of Ornamental Plant Materials With Glycerine. Bangladesh Journal Of Botany, 2(33), 115–119.
  • Birlik, B., Gülgün, B. ve Birişçi, T. 1998. Lilium Hollandicum Hibritlerinden Bolero Belcanto Ve Casablanca Çeşitlerinde Fotoperiyodların Gelişme Süresi Ve Kalite Faktörleri Üzerine Etkileri. Presented at the 1.Ulusal Süs Bitkileri Kongresi .
  • Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft (BMEL) 2017. “Profit situation Horticulture and viticulture 2017 (In German: Ertragslage Garten- und Weinbau 2017)”, Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft, Referat 123 Ökonomische Analysen, Wirtschaftsbeobachtung, Statistik, Bonn.
  • Dennis, J.H., Behe, B.K., Walden, R. ve Lineberger, R.D. 2003. Diamonds are forever… but how long do Valentine’s Day roses last? SNA Res. Conf. 48 540 542
  • Doldur, H. 2008. Kesme çiçek üretimi ve ticareti, İstanbul Üni. Edebiyat fakültesi Coğrafya Dergisi,26-45. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/231219.
  • Gülgün, B., Hatipoğlu, A., Birişçi, T. ve Türkyılmaz, B. 1995. Bazı Önemli Kesme Çiçeklerde Kullanılan Kimyasalların Vazoda Yaşam Süresi Üzerine Etkileri. ” Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 32(1), 175–182.
  • Gülgün, B. ve Yazici, K. 2016. Üretimden Pazarlamaya Türkiye'de Süs Bitkileri, Türktob 19 (1), 64-69
  • Gursan, K. 2002. Türkiye Süs Bitkileri Sektörünün Genel Durumu. II. Ulusal Süs Bitkileri Kongresi. 22-24 Ekim 2002. Narenciye ve Seracılık Araştırma Enstitüsü, s: I. Antalya.
  • Hoffmann, R. 2000. “Country of origin—a consumer perception perspective of fresh meat”, British Food Journal, Vol. 102 No. 3, pp. 211-229.
  • Jowkar, M.M., Farshadfar, Z., Rahmaniyan, A.R. ve Iran, I.R.2007. Predicting cut flower consumers’ taste and preference for consumers’ preference based selection in Shiraz, I.R. Iran Acta Hort. 747 (ISHS)
  • Karagül, Ş. ve Yazici, K. 2016. Kesme Çiçek Yetiştirciliğinde 1 MCP Dozu Uygulamalarının Vazo Ömrüne Etkisi. Presented at the VI Süs Bitkileri Kongresi, Antalya
  • King, R. 2007. Floral designing. Global Media, Delhi, India. Research Reviews in Agriculture,Forestry and Aquaculture Sciences
  • Kılıç, T., Pekkırbızlı Zemestanı, T.,Yazici, K. ve Temizel, S. 2019. Chapter 2: Analysis Of The Current Situation of Ornamental Plant Retailers İn The Province of Yozgat (TurkeyYayın Yeri:Gece Akademi, Basım sayısı:1, ISBN:978-605-7631-60-2,
  • Özkök, F., Mecan ŞO, Yıldırım H.M., Korkmaz, H., Sünnetçioğlu, S. ve Ayhan, Ç. 2019. Determınatıon Of Economıcal Value Of Ida Mountaıns’ Tourısm By The Travel Cost Method Electronic Journal Of Social Sciences ISSN:1304-0278 Kış -2019 Cilt:18 Sayı:69 (412-424)
  • Rihn, A.L., Yue, C., Hall, C. ve Behe, B.K. 2014. Consumer preferences for longevity information and guarantees on cut flower arrangements, HortScience, Vol. 49 No. 6, pp. 769-778.
  • Rombach, M,. Widmar, N., Byrd, E. ve Bitsch, V. 2018. Understanding preferences of German flower consumers: the desire for sustained beauty International Journal of Retail &Distribution Management Vol. 46 No. 6, 2018 pp. 560-576.
  • Rihn, A.L., Yue, C., Behe, B.K. ve Hall, C. 2011. Generations X and Y attitudes toward fresh flowers as gifts: Implications for the floral industry HortScience 46 736 743.
  • Schiffman, L.G. ve Kanuk, L.L. 2007. Consumer behavior. 9th Ed. Pearson Education Inc., Upper Saddle River, NJ.
  • Smith, C.N. 1968. A study of consumer opinions and practices about flowers and flowering plants. Florida Ag. Exp. Station J. Series. p. 368–375
  • Society of American Florists 2005. Consumer buying trends. 3 June 2013. <http://www.aboutflowers.com/about-the-flower-industry/consumer-trends.html>
  • Society of American Florists 2013. Flower industry overview. 3 June 2013. http://www.aboutflowers.com/about-the-flower-industry/industry-overview.html
  • Süsbir, 2020. Süs Bitkileri Sektör Raporu 2020, http://www.susbir.org.tr/index.php/raporlar
  • Titiz, S., Çakıroğlu, N., Birişçi, T. ve Çakmak, S. 2000. Süs Bitkileri Üretim Ve Ticaretindeki Gelişmeler. Presented At The V. Türkiye Ziraat Mühendisliği Teknik Kongresi, Ankara.
  • Yazi̇ci̇, K. 2020. İç Mekan Süs Bitkilerinin Önemi ve Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesi Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 22 (3) , 1-1 . DOI: 10.24011/barofd.743195
  • Yue, C., Rihn, A.L., Behe, B.K. ve Hall, C. 2009. Consumer preference for flowers as gifts: Age segments, substitutes, and perceived risk. American Floral Endowment. 11 Dec. 2011.
  • Yue, C., Dennis, J.H., Behe, B.K., Hall, C., Campbell, B.L. ve Lopez, R.G. 2011. Investigating consumer preference for organic, local, or sustainable plants, HortScience, Vol. 46 No. 4, pp. 610-615
  • Yue, C.ve Hall, C. 2010. Traditional or specialty cut flowers? Estimating US consumers’ choice of cut flowers at noncalendar occasions, HortScience, Vol. 45 No. 3, pp. 382 386. Yue, C. ve Behe, B.K. 2008. Estimating US consumers’ choice of floral retail outlets, HortScience, Vol. 43 No. 3, pp. 764-769.
  • Yue, C. Ve Behe, B. 2010. Consumers’ preference for cut-flower color on calendar and non-calendar occasions, HortScience, Vol. 45 No. 1, pp. 78-82.
  • Yue, C. ve Hall, C. 2010. Traditional or specialty cut flowers? Estimating US consumers’ choice of cut flowers at noncalendar occasions, HortScience, Vol. 45 No. 3, pp. 382-386.

The Importance of Cut Flowers and Determining Consumers’ Preferences in Tokat City

Year 2020, The Journal of Agricultural Faculty of Ege University Special Issue 2020, 119 - 129, 31.12.2020
https://doi.org/10.20289/zfdergi.836022

Abstract

Objective: The fact is that Turkey has the potential consumption of cut flowers since it is a decorative, easily transportable, providing employment opportunities and maintenance-free. The main purpose was to determine the consumption trends, patterns and purchasing behaviors of cut flower products in Tokat city. It was thought that a scientific base could be created in the field of cut flowers by determining the consumption and preference of cut flowers.
Material –Method: The material of the study consists of data obtained from cut flower consumers between March-December 2019. The material of the study consisted of data obtained from cut flower consumers in Tokat This study, which addresses the tendencies and purchasing behaviors of consumers towards cut flower products, was carried out with the data obtained through face-to-face surveys. In the study, the factor analysis of the statements directed to the consumer on a 5-point Likert scale and the strength of the expressions were examined.
Results: Considering the average age, the most consumer group was the consumer group between the ages of 31-45 with 43.8%. Single individuals consumed more cut flowers than married individuals and those living in the city center than those living in the districts. While the most of age group consuming the cut flower was between the ages of 31-45 with a rate of 43.8%, it was seen that this rate falls to 11% at the age of 60 and over.
Conclusion: In order to increase the demand for cut flowers, flower seller could place flower advertisements by drawing attention to features such as vase life and certification. It is a fact that when marketing campaigns are carried out by emphasizing freshness guarantees as well as products and other measures that will extend the vase life of flowers, it will positively affect consumer choices.

References

  • Akça, S.B. ve Yazıcı, K. 2017. Çaycuma (Zonguldak) Kentinin Kentsel Açık-Yesil Alan Yeterliligi Ve Gelistirme Olanakları. VI. Uluslararası Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, 1, 318-326.
  • Akça, Ş., Yazi̇ci̇, K. ve Karaelmas, D. 2019. Zonguldak İli Kesme Çiçek Perakendecilerinin Analizi . Bartın Orman Fakültesi Dergisi , 21 (3) , 580-588 . DOI: 10.24011/barofd.541447.
  • Ampuero, O. and Vila, N. 2006. Consumer perceptions of product packaging”, Journal of Consumer Marketing, Vol. 23 No. 2, pp. 100-112.
  • Aydınşakir, K., Sayın, B., Çelikyurt, M.A. ve Karagüzel, Ö. 2014. Antalya İli Kesme Çiçek Perakendeciliğinin Analizi. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 27(2): 75-82.3.
  • Behe, B.K., Nelson, R.G., Barton, S., Hall, C., Safley, C.D. and Turner, S. 1999. Consumer preferences for geranium flower color, leaf variegation, and price”, HortScience, Vol. 34 No. 4, pp. 740-742.
  • Birişçi, T. ve Gülgün, B. 2004. Preservation Of Ornamental Plant Materials With Glycerine. Bangladesh Journal Of Botany, 2(33), 115–119.
  • Birlik, B., Gülgün, B. ve Birişçi, T. 1998. Lilium Hollandicum Hibritlerinden Bolero Belcanto Ve Casablanca Çeşitlerinde Fotoperiyodların Gelişme Süresi Ve Kalite Faktörleri Üzerine Etkileri. Presented at the 1.Ulusal Süs Bitkileri Kongresi .
  • Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft (BMEL) 2017. “Profit situation Horticulture and viticulture 2017 (In German: Ertragslage Garten- und Weinbau 2017)”, Bundesministerium für Ernährung und Landwirtschaft, Referat 123 Ökonomische Analysen, Wirtschaftsbeobachtung, Statistik, Bonn.
  • Dennis, J.H., Behe, B.K., Walden, R. ve Lineberger, R.D. 2003. Diamonds are forever… but how long do Valentine’s Day roses last? SNA Res. Conf. 48 540 542
  • Doldur, H. 2008. Kesme çiçek üretimi ve ticareti, İstanbul Üni. Edebiyat fakültesi Coğrafya Dergisi,26-45. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/231219.
  • Gülgün, B., Hatipoğlu, A., Birişçi, T. ve Türkyılmaz, B. 1995. Bazı Önemli Kesme Çiçeklerde Kullanılan Kimyasalların Vazoda Yaşam Süresi Üzerine Etkileri. ” Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 32(1), 175–182.
  • Gülgün, B. ve Yazici, K. 2016. Üretimden Pazarlamaya Türkiye'de Süs Bitkileri, Türktob 19 (1), 64-69
  • Gursan, K. 2002. Türkiye Süs Bitkileri Sektörünün Genel Durumu. II. Ulusal Süs Bitkileri Kongresi. 22-24 Ekim 2002. Narenciye ve Seracılık Araştırma Enstitüsü, s: I. Antalya.
  • Hoffmann, R. 2000. “Country of origin—a consumer perception perspective of fresh meat”, British Food Journal, Vol. 102 No. 3, pp. 211-229.
  • Jowkar, M.M., Farshadfar, Z., Rahmaniyan, A.R. ve Iran, I.R.2007. Predicting cut flower consumers’ taste and preference for consumers’ preference based selection in Shiraz, I.R. Iran Acta Hort. 747 (ISHS)
  • Karagül, Ş. ve Yazici, K. 2016. Kesme Çiçek Yetiştirciliğinde 1 MCP Dozu Uygulamalarının Vazo Ömrüne Etkisi. Presented at the VI Süs Bitkileri Kongresi, Antalya
  • King, R. 2007. Floral designing. Global Media, Delhi, India. Research Reviews in Agriculture,Forestry and Aquaculture Sciences
  • Kılıç, T., Pekkırbızlı Zemestanı, T.,Yazici, K. ve Temizel, S. 2019. Chapter 2: Analysis Of The Current Situation of Ornamental Plant Retailers İn The Province of Yozgat (TurkeyYayın Yeri:Gece Akademi, Basım sayısı:1, ISBN:978-605-7631-60-2,
  • Özkök, F., Mecan ŞO, Yıldırım H.M., Korkmaz, H., Sünnetçioğlu, S. ve Ayhan, Ç. 2019. Determınatıon Of Economıcal Value Of Ida Mountaıns’ Tourısm By The Travel Cost Method Electronic Journal Of Social Sciences ISSN:1304-0278 Kış -2019 Cilt:18 Sayı:69 (412-424)
  • Rihn, A.L., Yue, C., Hall, C. ve Behe, B.K. 2014. Consumer preferences for longevity information and guarantees on cut flower arrangements, HortScience, Vol. 49 No. 6, pp. 769-778.
  • Rombach, M,. Widmar, N., Byrd, E. ve Bitsch, V. 2018. Understanding preferences of German flower consumers: the desire for sustained beauty International Journal of Retail &Distribution Management Vol. 46 No. 6, 2018 pp. 560-576.
  • Rihn, A.L., Yue, C., Behe, B.K. ve Hall, C. 2011. Generations X and Y attitudes toward fresh flowers as gifts: Implications for the floral industry HortScience 46 736 743.
  • Schiffman, L.G. ve Kanuk, L.L. 2007. Consumer behavior. 9th Ed. Pearson Education Inc., Upper Saddle River, NJ.
  • Smith, C.N. 1968. A study of consumer opinions and practices about flowers and flowering plants. Florida Ag. Exp. Station J. Series. p. 368–375
  • Society of American Florists 2005. Consumer buying trends. 3 June 2013. <http://www.aboutflowers.com/about-the-flower-industry/consumer-trends.html>
  • Society of American Florists 2013. Flower industry overview. 3 June 2013. http://www.aboutflowers.com/about-the-flower-industry/industry-overview.html
  • Süsbir, 2020. Süs Bitkileri Sektör Raporu 2020, http://www.susbir.org.tr/index.php/raporlar
  • Titiz, S., Çakıroğlu, N., Birişçi, T. ve Çakmak, S. 2000. Süs Bitkileri Üretim Ve Ticaretindeki Gelişmeler. Presented At The V. Türkiye Ziraat Mühendisliği Teknik Kongresi, Ankara.
  • Yazi̇ci̇, K. 2020. İç Mekan Süs Bitkilerinin Önemi ve Tüketici Eğilimlerinin Belirlenmesi Bartın Orman Fakültesi Dergisi, 22 (3) , 1-1 . DOI: 10.24011/barofd.743195
  • Yue, C., Rihn, A.L., Behe, B.K. ve Hall, C. 2009. Consumer preference for flowers as gifts: Age segments, substitutes, and perceived risk. American Floral Endowment. 11 Dec. 2011.
  • Yue, C., Dennis, J.H., Behe, B.K., Hall, C., Campbell, B.L. ve Lopez, R.G. 2011. Investigating consumer preference for organic, local, or sustainable plants, HortScience, Vol. 46 No. 4, pp. 610-615
  • Yue, C.ve Hall, C. 2010. Traditional or specialty cut flowers? Estimating US consumers’ choice of cut flowers at noncalendar occasions, HortScience, Vol. 45 No. 3, pp. 382 386. Yue, C. ve Behe, B.K. 2008. Estimating US consumers’ choice of floral retail outlets, HortScience, Vol. 43 No. 3, pp. 764-769.
  • Yue, C. Ve Behe, B. 2010. Consumers’ preference for cut-flower color on calendar and non-calendar occasions, HortScience, Vol. 45 No. 1, pp. 78-82.
  • Yue, C. ve Hall, C. 2010. Traditional or specialty cut flowers? Estimating US consumers’ choice of cut flowers at noncalendar occasions, HortScience, Vol. 45 No. 3, pp. 382-386.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Articles
Authors

Kübra Yazici 0000-0002-6046-1648

Bahriye Gülgün 0000-0002-7071-8486

Publication Date December 31, 2020
Submission Date December 4, 2020
Acceptance Date December 11, 2020
Published in Issue Year 2020 The Journal of Agricultural Faculty of Ege University Special Issue 2020

Cite

APA Yazici, K., & Gülgün, B. (2020). Kesme Çiçeklerin Önemi ve Tokat Kentinde Tüketicilerin Tercihlerinin Belirlenmesi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi119-129. https://doi.org/10.20289/zfdergi.836022

      27559           trdizin ile ilgili görsel sonucu                 27560                    Clarivate Analysis ile ilgili görsel sonucu            CABI logo                      NAL Catalog (AGRICOLA), ile ilgili görsel sonucu             EBSCO Information Services 

                                                       Creative Commons Lisansı This website is licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License.