BibTex RIS Kaynak Göster

GÖRSEL DESTEKLİ YAZMA ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BAŞARILARINA VE YAZMAYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ

Yıl 2017, Sayı: 30, 437 - 448, 01.04.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.734

Öz

Bu araştırmada, görsel materyallerle desteklenen yazma etkinliklerinin öğrencilerin yazma başarısına ve yazmayla ilgili görüşlerine etkisi incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, 2013-2014 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde, Adana İli Kozan İlçesi Cumhuriyet İlköğretim Okulu 8. sınıf öğrencileri üzerinde uygulanmıştır. Bu araştırmada hipotezleri test etmek amacıyla nicel yöntemlerden ön test son test kontrollü deneysel modelden yararlanılmıştır. Araştırma boyunca veri toplamak amacıyla “Yazılı Anlatım Becerisi Değerlendirme Ölçeği”, “Görsel Destekli Yazma Etkinliklerine İlişkin Öğrenci Görüşleri Anketi” ve “Görsel Destekli Yazılı Anlatım Etkinliklerinin Uygulama Sürecine Yönelik Öğrenci Görüşme Formu” kullanılmıştır. Uygulamanın yapıldığı yirmi yedişer kişilik deney ve kontrol grubu iki farklı okulun 8. sınıf öğrencilerine ön test uygulaması sonucunda belirlenmiştir. Deney ve kontrol grupları ikişer ders saati içerisinde her iki haftada bir konu olmak üzere toplam üç konu verilmiş; uygulamalar esnasında deney grubuna yazılacak konuya uygun görseller gösterilerek üzerinde beyin fırtınası yapılması sağlanmış; kontrol grubuna ise herhangi bir müdahalede bulunulmamıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular analiz edildiğinde yazının içerik, dil ve anlatım ile planlama boyutlarında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Öğrencilerin görsel destekli yazma etkinlikleri sonucunda yazılı anlatım değerlendirme ölçeği doğrultusunda almış oldukları puanlar arasında anlamlı bir fark bulunmaktadır [t(26)= 11,97, p? 0.05]. Yazılı anlatımın boyutları açısından bakıldığında da anlamlı farklılıkların bulunduğu tespit edilmiştir. Buna göre görsel destekli yazma etkinlikleri sonucunda deney ve kontrol grubu öğrencilerinin yazılı anlatımın içerik boyutundan almış oldukları puanlar arasında deney grubu lehine [t(26)= 14,86, p? 0.05]; dil ve anlatım boyutundan almış oldukları puanlar arasında deney grubu lehine [t(26)= 5,93, p? 0.05]; planlama boyutundan almış oldukları puanlar arasında yine deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmaktadır [t(26)= 9,55, p? 0.05]. Buna göre görsel destekli yazma etkinlikleri, öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini geliştirmede etkili bir uygulamadır.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle dil bilgisi öğretimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya. Akyol, H. (2014). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arıkan, A. (2009). Edebiyat öğretiminde görsel araç kullanımı: kısa öykü örneği. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1- 16.
  • Balkan, A. (2007). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde harita kullanımının derse karşı tutuma, başarıya ve hatırda tutma düzeyine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Balun, H. (2008). İlköğretim I. kademede uygulanan görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanının Türkçe öğretiminde kazanımlara ulaşmadaki etkililiği (Bingöl-Elazığ-Diyarbakır örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bozkurt, E. (2011). İlköğretim 1. sınıf Türkçe ders programı görsel okuma-görsel sunu kazanımlarının ve ilk okuma yazma öğretiminde kullanılan görsellerin etkililiğinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Erbilen, M. (2014). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımda planlama becerilerinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınevi. a.
  • Kaldırım, A. (2014). 6+1 analitik yazma ve değerlendirme modelinin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Karatosun, S. (2014). Planlı yazma ve değerlendirme modelinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Maden, A. (2013). Aktif öğrenme tekniklerinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazım ve noktalama kuralları başarısı ve derse karşı tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi 1-5. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Mürsel, G. C. (2009). Deyim ve atasözlerinin öğrenilmesinde karikatürün etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özdemir, B. (2014). Analitik yazma ve değerlendirme modelinin Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerilerine ve yazma tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özkara, Y. (2007). 6+1 analitik yazma ve değerlendirme modelinin 5. sınıf öğrencilerinin hikâye edici metin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pekaz, K. (2007). İlköğretim sekizinci sınıf yazılı anlatımlarındaki ses olayları, noktalama, imla hataları ve anlatım bozukluklarının düzeltilmesinde ipucu ve geri bildirim teknikleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Üstün, Ö. (2007). Ortaöğretim üçüncü sınıfta Türk Dili ve Edebiyatı dersinde karikatür kullanımının yazılı anlatım öğretimine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yılmaz, T. (2013). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikâyelerin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Yücel, T. (2012). 11. sınıf Dil ve Anlatım dersinin öğrencilerin yazma becerisine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi
  • Temizkan, M. & Ünlüoğlu, C. (2017). Görsel Destekli Yazma Etkinliklerinin Öğrencilerin Yazma Başarılarına ve Yazmaya Yönelik Görüşlerine Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 437-448.

THE EFFECT OF VISUAL SUPPORTED WRITING ACTIVITIES ON STUDENTS’ WRITING SUCCESS AND OPINIONS FOR WRITING

Yıl 2017, Sayı: 30, 437 - 448, 01.04.2017
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.734

Öz

In this study, aimed to examine the effect of writing activities with the support of visual materials to the students' success in writing and their thoughts about writing. The research was applied on the 8th grade students in second semester of 2013-2014 academic year at City of Adana, Kozan County, Cumhuriyet Elementary school. At the data collecting stage, the developed written expression evaluation form and the form about students' thoughts on development of writing ability is used. In this study, to test the hypothesis, a quantitative method, initial and final test controlled mixed model is used. The test and control groups with 27 subjects that the study will applied to are determined with the initial testing application to two different schools' 8th graders. During the three week application, different topic each week, two hour time is given to test and control groups for writing: visual materials about the topic shown to the test group for brainstorming and nothing done to the control group. When the findings of the research analyzed, there is significant difference in favor of test group in terms of language, expression and planning of the writing. There is a significant difference with written expression evaluation form and between the grades of the students as a result of the visual supported writing activities [t(26)= 11,97, p? 0.05]. As a result of the visual supported writing activities in terms of the contents of the written expression evaluation form there is a significant difference between the grades [t(26)= 14,86, p? 0.05]. There is a significant difference between the grades in terms of the language and expression [t(26)= 5,93, p? 0.05]. In terms of the planning there is a significant difference between the grades [t(26)= 9,55, p? 0.05]. As a result, visual supported writing activities are an effective application for the development written expression ability of the students.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2011). Karikatürlerle dil bilgisi öğretimi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya. Akyol, H. (2014). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Arıkan, A. (2009). Edebiyat öğretiminde görsel araç kullanımı: kısa öykü örneği. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 1- 16.
  • Balkan, A. (2007). İlköğretim 7. sınıf sosyal bilgiler dersinde harita kullanımının derse karşı tutuma, başarıya ve hatırda tutma düzeyine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Balun, H. (2008). İlköğretim I. kademede uygulanan görsel okuma ve görsel sunu öğrenme alanının Türkçe öğretiminde kazanımlara ulaşmadaki etkililiği (Bingöl-Elazığ-Diyarbakır örneği). (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Bozkurt, E. (2011). İlköğretim 1. sınıf Türkçe ders programı görsel okuma-görsel sunu kazanımlarının ve ilk okuma yazma öğretiminde kullanılan görsellerin etkililiğinin incelenmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Erbilen, M. (2014). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin yazılı anlatımda planlama becerilerinin değerlendirilmesi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınevi. a.
  • Kaldırım, A. (2014). 6+1 analitik yazma ve değerlendirme modelinin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • Karatosun, S. (2014). Planlı yazma ve değerlendirme modelinin ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin kompozisyon yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Hatay.
  • Maden, A. (2013). Aktif öğrenme tekniklerinin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin yazım ve noktalama kuralları başarısı ve derse karşı tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • MEB. (2005). İlköğretim Türkçe dersi 1-5. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Mürsel, G. C. (2009). Deyim ve atasözlerinin öğrenilmesinde karikatürün etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Özdemir, B. (2014). Analitik yazma ve değerlendirme modelinin Türkçe öğretmeni adaylarının yazma becerilerine ve yazma tutumlarına etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özkara, Y. (2007). 6+1 analitik yazma ve değerlendirme modelinin 5. sınıf öğrencilerinin hikâye edici metin yazma becerilerini geliştirmeye etkisi. (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pekaz, K. (2007). İlköğretim sekizinci sınıf yazılı anlatımlarındaki ses olayları, noktalama, imla hataları ve anlatım bozukluklarının düzeltilmesinde ipucu ve geri bildirim teknikleri. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Üstün, Ö. (2007). Ortaöğretim üçüncü sınıfta Türk Dili ve Edebiyatı dersinde karikatür kullanımının yazılı anlatım öğretimine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Yılmaz, T. (2013). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş bilimsel hikâyelerin öğrencilerin akademik başarıları, tutumları ve motivasyonları üzerine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Yücel, T. (2012). 11. sınıf Dil ve Anlatım dersinin öğrencilerin yazma becerisine etkisi. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi
  • Temizkan, M. & Ünlüoğlu, C. (2017). Görsel Destekli Yazma Etkinliklerinin Öğrencilerin Yazma Başarılarına ve Yazmaya Yönelik Görüşlerine Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 437-448.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Mehmet Temizkan

Cansu Ünlüoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Temizkan, M., & Ünlüoğlu, C. (2017). GÖRSEL DESTEKLİ YAZMA ETKİNLİKLERİNİN ÖĞRENCİLERİN YAZMA BAŞARILARINA VE YAZMAYA YÖNELİK GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(30), 437-448. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.734