BibTex RIS Cite

Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği

Year 2016, Issue: 29, 334 - 341, 01.12.2016
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.757

Abstract

Çalışmamızın amacı, Batman ili ve ilçelerindeki Anadolu liseleri ile ilgili öğretmen ve alt yapı yeterliliğini tespit etmektir. Bundan yola çıkarak bu çalışmada öncelikli olarak Batman ili ve ilçelerindeki Anadolu liselerinde görev yapan kadrolu ve sözleşmeli öğretmenlerin sayı olarak yeterliliği ayrıca eğitim ortamlarının yabancı dil eğitimi açısından uygunluğu tartışılmıştır. Anadolu liselerinde görev yapan müdürlere uyguladığımız anketten elde ettiğimiz verileri nitel araştırma yöntemlerinden biri olan ve araştırılan konu ile ilgili ayrıntılı bilgi toplayıp elde edilen bilgileri yorumlama üzerine dayanan betimsel araştırma modeline göre analiz ettik. Çalışmamızın sonucunda Batman ilindeki Anadolu liselerinin büyük bir kısmında kadrolu Almanca öğretmeni sıkıntısı yaşandığını, yöneticilerin kadrolu Almanca öğretmen açığını sözleşmeli öğretmenlerle kapatmaktan imtina ettiklerini ve dil eğitiminin temel faktörlerinden biri olan dil derslikleri veya dil laboratuvarının hiçbir okulda olmadığını gözlemledik.

References

  • Akıllılar, T. (2013). İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğreniminde Üstbilişsel Farkındalık. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, S. 275-285.
  • Arak, H. (2010). Almanca Öğreniminde ve Öğretiminde Köprü Dil İngilizceden Olumlu Transfer Örnekleri.TheJournal of International Social Research. Volume 3 / 10, s. 50-60.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. 3. baskı. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., Uysal, Ş., Aydoğdu-Özoğlu, E., & Özer, F. (2014). Türkiye’de öğretmen istihdamı politikalarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(4), 397-420.
  • Bal, H. (2016). Nitel araştırma Yöntem ve Teknikleri. (Uygulamalı-Örnekli). Sentez Yayıncılık. Bursa.
  • Balcı, T. (1993). Türkiye’de Pek Uygulanmayan Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri Üzerine. Öğretmen Dünyası, Nr. 158, s. 7-11.
  • Bayrak, A. (2013). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar ve İnternetin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Journal Of EducationalSciences International, 3(1).
  • Bayyurt, Y. (2012). 4+ 4+ 4 Eğitim Sisteminde Erken Yaşta Yabancı Dil Eğitimi. In 1st Hacettepe UniversityForeign Language Education Workshop, s. 97-107.
  • Çetintaş, B. & Genç, A. (2001). Eğitim Reformu Sonrası Anadolu Liselerinde Yabancı Dil Öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, S. 51-56.
  • Dellal, N. A. & Çınar, S. (2011). Yabancı Dil Eğitiminde İletişimsel Yararcı Yaklaşım, Öğretmen Rolleri, Davranışları ve Sınıf İçi İletişim. Dil Dergisi, Sayı: 154, s. 21-36.
  • Demiryay, N. & Balcı, U. (2014): Öğretmenler İçin Alan Bilgisi (ÖABT) Almanca Sınavına Yönelik Almanca Öğretmenliği Lisans Eğitiminin Yeterlilik Sorunu. Diyalog. 2014/2: 70-82.
  • Gündüz, B. (2008). Öğretmenlerin Sözleşmeli İstihdamı ve Durumlarına İlişkin Sözleşmeli Öğretmenlerin Görüşleri, The Journal of SAU Education Faculty, 16, s. 40-60.
  • Işık, H. (2006). Öğrenme Ortamlarının Fiziksel Düzeni, İçinde: Mehmet Şişman, ve Selahattin Turan, Teori ve Uygulamada Sınıf Yönetimi, Öğreti Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Karadeniz, Y. & Demir, S. B. (2010). Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 55-77.
  • Kırmızı, B. (2010). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Almanca Dersinin Öğretimine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 29, Sayfa 197 -210.
  • Kırmızı, B. (2012). Almanca Derslerinde Altı Şapkalı Drama Tekniğinin Öğrencilerin Başarısına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 10, s. 265-290.
  • Koçak, M. (2014). “Toko-Demo” Adlı Almanca Ders Kitabında Ülke Bilgisi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,3(9). S.29-41.
  • Korkmazer, G. & Yaprak, İ. H. (2014). Almanca Öğretmen Adaylarının Temel Dil Beceri Ve Alanlarına Yönelik İnternet Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Analiz. Electronic Turkish Studies, 9(6).s. 731-744.
  • Maden, S. S. & Aykut, G. (2016). Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tarafından Hazırlanan, Uygulanan ve Değerlendirilen Almanca Yabancı Dil Sınavlarında Yer Alan Bağlaçlara İlişkin Bir Araştırma. Diyalog 2016/1: 55-72.
  • MEB (2010). “Genel Liselerin Anadolu Liselerine Dönüştürülmesi” ile ilgili Genelge. ogm.meb.gov.tr/belgeler/genelge_2010_30.pdf (Erişim:14.02.2016). MEB (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm (Erişim Tarihi: 16.02.2016).
  • Mirici, İ. H. (2000). European Language Portfolio: A toolfor a common language education policy in Europe. Journal of InterdisciplinaryEducation, 6 (1): 161-166.
  • Nartgün, S. Ş. (2008). Aday Öğretmenlerin Gözüyle Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Atama Esasları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, (2), 47-58.
  • Özbay, M.(2005). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özdemir, A. E. (2006). Türkiye’de İngilizce Öğreniminin Yaygınlaşmasının Nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (1), Haziran 2006, 28-35.
  • Özsoy, C. E. (2015). Mesleki Eğitim - İstihdam İlişkisi: Türkiye’de Mesleki Eğitimin Kalite ve KantitesiÜzerine Düşünceler. Electronic Journal of VocationalColleges- Aralık 2015 4. UMYOS Özel Sayısı, s. 173-181.
  • Telc (2013). Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi - Öğrenim, Öğretim Ve Değerlendirme. telcGmbH, Frankfurt/Main.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Genişletilmiş 9. Baskı. Seçkin Yayınları. Ankara.
  • Yücel, M. S.&Göçerler, H.& Demir, M. (2015). Interkulturelles Lernendurch den Whiteboardeinsatz als Zusatzmaterial. Humanıtas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 229-242.
  • Balcı, U. (2016) Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 346-355.

German Education as a Second Foreign Language in Anatolian High Schools: The Case of Batman

Year 2016, Issue: 29, 334 - 341, 01.12.2016
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.757

Abstract

The aim of the study is to determine the sufficiency of teachers and infrastructure related to the Anatolian high schools in Batman city center and its districts (Batman). Thus, the number of permanent and contracted teachers working in Anatolian high schools in Batman and the appropriateness of their educational environments with regard to foreign language education were primarily discussed in this study. We analyzed the data, obtained from the questionnaire which were applied to the Anatolian high school principals, via descriptive research model that is one of the qualitative research methods based on the interpretation of the information obtained by gathering detailed information on the research subject. As a result of the study, we observed that a large part of the Anatolian high schools had a problem with the staff teaching German, and the principals avoid to fill the deficiency of German teachers with contracted teachers. In addition to these findings, language classrooms or language laboratories were not in any school

References

  • Akıllılar, T. (2013). İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğreniminde Üstbilişsel Farkındalık. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, S. 275-285.
  • Arak, H. (2010). Almanca Öğreniminde ve Öğretiminde Köprü Dil İngilizceden Olumlu Transfer Örnekleri.TheJournal of International Social Research. Volume 3 / 10, s. 50-60.
  • Arıkan, R. (2013). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. 3. baskı. Nobel Yayınları. Ankara.
  • Aydın, A., Sarıer, Y., Uysal, Ş., Aydoğdu-Özoğlu, E., & Özer, F. (2014). Türkiye’de öğretmen istihdamı politikalarının değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 20(4), 397-420.
  • Bal, H. (2016). Nitel araştırma Yöntem ve Teknikleri. (Uygulamalı-Örnekli). Sentez Yayıncılık. Bursa.
  • Balcı, T. (1993). Türkiye’de Pek Uygulanmayan Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri Üzerine. Öğretmen Dünyası, Nr. 158, s. 7-11.
  • Bayrak, A. (2013). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Yabancı Dil Eğitiminde Bilgisayar ve İnternetin Kullanımına İlişkin Görüşleri. Anadolu Journal Of EducationalSciences International, 3(1).
  • Bayyurt, Y. (2012). 4+ 4+ 4 Eğitim Sisteminde Erken Yaşta Yabancı Dil Eğitimi. In 1st Hacettepe UniversityForeign Language Education Workshop, s. 97-107.
  • Çetintaş, B. & Genç, A. (2001). Eğitim Reformu Sonrası Anadolu Liselerinde Yabancı Dil Öğretimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, S. 51-56.
  • Dellal, N. A. & Çınar, S. (2011). Yabancı Dil Eğitiminde İletişimsel Yararcı Yaklaşım, Öğretmen Rolleri, Davranışları ve Sınıf İçi İletişim. Dil Dergisi, Sayı: 154, s. 21-36.
  • Demiryay, N. & Balcı, U. (2014): Öğretmenler İçin Alan Bilgisi (ÖABT) Almanca Sınavına Yönelik Almanca Öğretmenliği Lisans Eğitiminin Yeterlilik Sorunu. Diyalog. 2014/2: 70-82.
  • Gündüz, B. (2008). Öğretmenlerin Sözleşmeli İstihdamı ve Durumlarına İlişkin Sözleşmeli Öğretmenlerin Görüşleri, The Journal of SAU Education Faculty, 16, s. 40-60.
  • Işık, H. (2006). Öğrenme Ortamlarının Fiziksel Düzeni, İçinde: Mehmet Şişman, ve Selahattin Turan, Teori ve Uygulamada Sınıf Yönetimi, Öğreti Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Karadeniz, Y. & Demir, S. B. (2010). Sözleşmeli öğretmenlik uygulamasının değerlendirilmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 55-77.
  • Kırmızı, B. (2010). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Almanca Dersinin Öğretimine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı 29, Sayfa 197 -210.
  • Kırmızı, B. (2012). Almanca Derslerinde Altı Şapkalı Drama Tekniğinin Öğrencilerin Başarısına Etkisi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 10, s. 265-290.
  • Koçak, M. (2014). “Toko-Demo” Adlı Almanca Ders Kitabında Ülke Bilgisi. 21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi,3(9). S.29-41.
  • Korkmazer, G. & Yaprak, İ. H. (2014). Almanca Öğretmen Adaylarının Temel Dil Beceri Ve Alanlarına Yönelik İnternet Kullanma Alışkanlıkları Üzerine Bir Analiz. Electronic Turkish Studies, 9(6).s. 731-744.
  • Maden, S. S. & Aykut, G. (2016). Ölçme Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) Tarafından Hazırlanan, Uygulanan ve Değerlendirilen Almanca Yabancı Dil Sınavlarında Yer Alan Bağlaçlara İlişkin Bir Araştırma. Diyalog 2016/1: 55-72.
  • MEB (2010). “Genel Liselerin Anadolu Liselerine Dönüştürülmesi” ile ilgili Genelge. ogm.meb.gov.tr/belgeler/genelge_2010_30.pdf (Erişim:14.02.2016). MEB (2013). Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm (Erişim Tarihi: 16.02.2016).
  • Mirici, İ. H. (2000). European Language Portfolio: A toolfor a common language education policy in Europe. Journal of InterdisciplinaryEducation, 6 (1): 161-166.
  • Nartgün, S. Ş. (2008). Aday Öğretmenlerin Gözüyle Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumlarına Öğretmen Atama Esasları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8, (2), 47-58.
  • Özbay, M.(2005). Bir Dil Becerisi Olarak Dinleme Eğitimi, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Özdemir, A. E. (2006). Türkiye’de İngilizce Öğreniminin Yaygınlaşmasının Nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, (1), Haziran 2006, 28-35.
  • Özsoy, C. E. (2015). Mesleki Eğitim - İstihdam İlişkisi: Türkiye’de Mesleki Eğitimin Kalite ve KantitesiÜzerine Düşünceler. Electronic Journal of VocationalColleges- Aralık 2015 4. UMYOS Özel Sayısı, s. 173-181.
  • Telc (2013). Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi - Öğrenim, Öğretim Ve Değerlendirme. telcGmbH, Frankfurt/Main.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Genişletilmiş 9. Baskı. Seçkin Yayınları. Ankara.
  • Yücel, M. S.&Göçerler, H.& Demir, M. (2015). Interkulturelles Lernendurch den Whiteboardeinsatz als Zusatzmaterial. Humanıtas-Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 229-242.
  • Balcı, U. (2016) Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 346-355.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Umut Balcı

Publication Date December 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Issue: 29

Cite

APA Balcı, U. (2016). Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(29), 334-341. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.757