Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin sanat ve estetik alanla ilgili yeterlik algılarının belirlenmesi ve bunların bazı değişkenlerine göre aralarında bir ilişkinin olup olmadığının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini 2013-2014 öğretim yılında Trabzon il merkezindeki ilköğretim okullarında görev yapan yaklaşık 861 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, küme örnekleme yöntemine ve yansızlık kuralına göre evrenden seçilmiş 480 sınıf öğretmeninden oluşturulmuştur. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen “Sanat ve Estetik Alan Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler, cinsiyet, kıdem değişkenlerine göre analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans, yüzde, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi ve Bonferroni testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenlerinin sanat ve estetik özel alanında, bilgiye sahip olma, uygulama ve estetik bakma boyutlarında, kendilerini kısmen yeterli gördükleri, öğretmenlerin yeterlik algılarının cinsiyet bir sanat sergisi gezme ve sanatla uğraşma değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılık gösterdiği yönünde bulgularına ulaşılmıştır. Araştırma bulguları, sınıf öğretmenlerinin sanat sergilerine olan ilgilerinin ve sanatla uğraşısı olma durumlarının sanat ve estetik alanındaki yeterlik algılarını olumlu yönde etkilediğini göstermiştir.
Sınıf öğretmeni Öğretmen özel alan yeterlikleri Öğretmen eğitimi Sanat ve estetik Sanat algısı
In this study, it is aimed to determine classroom teachers’ perceptions about their competencies in art and aesthetic and investigate the relationships between those perceptions and some variables. Co-relational survey model was adopted in the study. Population of the study comprises approximately 861 classroom teachers who work in city of Trabzon during 2013-2014 academic year. Sample of the study selected from the population through group sampling and on the basis of neutrality principle and consists of 480 classroom teachers. In the study the “Art and Aesthetic Competency Scale” which is developed by the researcher was used as data collection instrument. Data were analyzed according to gender, teaching experience variables. In the analysis, mean score, frequency, percentage, independent group t-test, one way variance analysis and Bonferroni test were utilized. According to the findings of the study, in the field of art and aesthetic, acquiring the necessary knowledge, application and looking aesthetic dimensions classroom teachers perceive themselves partially competent. It is also found that there are meaningful differences between teachers’ competency perceptions and gender, visiting an art exhibition and doing art variables. In the study, it can be concluded that classroom teachers’ interests in art exhibitions and dealing with art affects their art and aesthetic competencies in a positive way.
Classroom teacher Teacher specific field competencies Teacher training Art and aesthetic Art per
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 27 |