BibTex RIS Kaynak Göster

İLK OKUMA-YAZMA ÖĞRENMEDE OKULA BAŞLAMA YAŞININ OKUMA-YAZMA BAŞARISINA ETKİSİ

Yıl 2015, Sayı: 24, 96 - 121, 01.04.2015

Öz

Bu araştırmada okula başlama yaşının öğrencilerin ilk okuma-yazma başarılarına etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Uygulama; Diyarbakır, Kayapınar ilçesinden amaçlı örnekleme tekniğiyle seçilen, beş farklı ilkokulun birinci sınıflarından iki şubede öğrenim gören 432 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Betimsel nitelikte olan bu araştırmada veriler öğrenci bilgi formu, okuma ölçeği, yazma ölçeği ve okuduğunu anlama testiyle toplanmıştır. Verilerin analizinde t-testi ve tek faktör ANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçları şöyle özetlenebilir: 60-66 aylık öğrencilerin ilk okuma ve okuduğunu anlama başarıları, 67-72 aylık ile 73 aylık ve daha büyük öğrencilerin ilk okuma ve okuduğunu anlama başarılarından daha düşüktür. 73 aylık ve daha büyük öğrencilerin ilk yazma başarıları, 60-66 aylık öğrencilerin ilk yazma başarılarından daha yüksektir. Kız ile erkek öğrencilerin ilk okuma-yazma ve okuduğunu anlama başarıları arasında anlamlı bir fark yoktur.

Kaynakça

  • Adams, M.J. (1994). Begining to Read: Thinking and Learning About Print. U.S.A.: MIT Pres.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alpöge, G. (1991). Çocuk ve Dil. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aydın Yılmaz, Z. (2006). Uygulama Örnekleriyle İlk-Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). İlkokuma ve Yazma Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bulut, A.K. (2010). “Eğitimde Ses Temelli Cümle Yöntemi Uygulanan Öğrencilerin Okuma Yazmaya Geçişlerinde Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Çelenk, S. (2006). Etkinlik Temelli İlkokuma ve Yazma Öğretimi. Morpa Kültür Yayınları.
  • Çelenk, S. (2007). Çağdaş Öğretim Yaklaşımlarının Işığında İlkokuma ve Yazma Öğretimi. (Ed. A.Oktay, Ö.Polat Unutkan). İlköğretimde Alan Öğretimi. içinde (13-41). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Çelenk, S. (2008). İlköğretim Okulları Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlkokuma ve Yazma Öğretimine Hazırlık Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (1), (83-90), [Online]: http://www.efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/download /988/1817 adresinden 15 Haziran 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Damarlı Oçak, S. (2007). “İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Gelişim Düzeyleri ile Okuma Yazma Başarısı Arasındaki İlişki.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Erhan, G. (2012). İlköğretim 1.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Kartopu Yayıncılık.
  • Esaspehlivan, M. (2006). “Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Gitmiş ve Gitmemiş Hazırbulunuşluklarının yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. ve 68 Karşılaştırılması.” Okula Yayımlanmamış
  • Ferah, A. (2007). Türkçe İlk Okuma-Yazmayı Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güleryüz, H. (2008). Dil ve Anadil. (Ed. S. Çelenk, A. Tazebay). Türkçe Öğretimi. içinde (312-339). Ankara: Maya Akademi Yayın.
  • Güneş, F. (2000). Okuma-Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Harris J.A. ve Sipay R.E. (1986). Okuma ve Öğrenmeye Hazır Oluş. İ. Özçelik (Çev). Çağdaş Eğitim. 117, 22-24
  • Kaya, D. (2008). “Öğrencilerin Okuduğunu Anlamalarının Çözümleme Yöntemi ve Ses Temelli Cümle Yöntemine Göre Karşılaştırılması.” Yayımlanmamış Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli. yüksek lisans tezi
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda Gruplar Arası Farkın Belirlenmesine Yönelik Çoklu Karşılaştırma (Post-Hoc) Teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 19 (1), (51-64), [Online]: http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt19/sayi1/051- 064.pdf adresinden 9 Mayıs 2013tarihinde indirilmiştir.
  • Langer, P., Kalk, M.J. ve Searls, D.T. (1984). Age of Admission and Trends in Achievement: A Comparison of Blacks and Caucasians. American Educational Research Journal. 21 (1), (61-78). [Online]: Retrieved on 29-January-2013, at URL: http://aer.sagepub.com/content/21/1/61.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. California: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2013). T.C. Resmi Gazete, 28735, 14 Ağustos 2013.
  • Morphett, M.V. ve Washburne, C. (1931). When Should Children Begin to Read. The Elementary School Journal. 31 (7), (496-503). [Online]: http://jstor.org/stable/995974. on 10-June-2013, at URL
  • Neuendorf, K.A. (2002). The Content Analysis Guidebook. California: Sage Publications.
  • Obalar, S. (2009). “İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Okuma Yazma Becerileri ile Sosyal Duygusal Uyum ve Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Oktay, A. (1983). Okul Olgunluğu. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Oymak, R. (2008). Dilbilim ve Dil Öğretimi. (Ed. R. Bıçakcı). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Etkinlik Örnekleriyle İlkokuma ve Yazma Öğretimi. içinde (3-15). İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Öztürk, A. (2005). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ana Dili Etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Stemler, S. (2001). An Overview of Content Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7 (17). [Online]: Retrieved on http://pareonline.net/getvn.asp?v=7&n=17. at URL
  • Şahbaz Dağlıoğlu, E. (2011). İlköğretim 1.Sınıf Türkçe Ders ve Çalışma Kitabı (İkinci Kitap). İstanbul: Selt Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu [TDK], (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • Ünalan, Ş. (2001). Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Worden, P.E. ve Boettcher, W. (1990). Young Children’s Acquisition of Alphabet Knowledge. Journal of Reading Behavior. 22 (3), (277-295), [Online]: Retrieved on 26 March 2013, at URL: http://jlr.sagepub.com/content/22/3/277.full.pdf.
  • Yangın, B. (2009). Hazırbulunuşluk ile Okuma ve Yazma Başarımları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200936BANU%20YANGI N.pdf adresinden 26 Mart 2013 tarihinde indirilmiştir. [Online]
  • Yılmaz, E. ve Dikici Sığırtmaç, A. (2008). İlköğretim Birinci Sınıfa Devam Eden Çocukların İlk Okuma Yazmaya Geçiş Sürelerinin Okul Öncesi Eğitim Alma Durumuna Göre İncelenmesi. Çağdaş Eğitim. 349, (30-36), [Online]: Ebscohost Veritabanı adresinden 09 Haziran 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Sayılı 12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalara İlişkin Genelge. Milli Eğitim Bakanlığı, 9 Mayıs 2012.
  • Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2012). T.C. Resmi Gazete, 28261, 11 Nisan 2012.

The Effect of The Age of Admission to The Students’ Initial Literacy Achievement

Yıl 2015, Sayı: 24, 96 - 121, 01.04.2015

Öz

In this study, it is aimed to determine the effect of the age of admission to the students’ initial literacy achievement. The study is carried out on 432 students in the two different branches of a five different elementary school by the “selected purposive sampling technique” in Kayapınar, the center district of Diyarbakir province. In this descriptive study, the data required is collected from “student information forms”, “reading and writing scales” and “reading comprehension test.” In the analyzing of data, “t-test” and “one way ANOVA” are used. The results of the study can be summarized as following: (1) The students’ reading achievement between 60-66 months old are lower than the students' reading achievement who are between 67-72 months old and 73 months and older. (2) The students’ writing achievement who are 73 months and older is higher than the students’ writing achievement who are between 60-66 months old. (3) The students’ reading comprehension achievement between 60-66 months old are lower than the students' reading comprehension achievement who are between 67-72 months old and 73 months and older. (4) There isn’t a significant difference in reading, writing and reading comprehension achievement between genders. (5) The students having pre- school education are more successful than the students having not pre- school education in reading, writing and reading comprehension.

Kaynakça

  • Adams, M.J. (1994). Begining to Read: Thinking and Learning About Print. U.S.A.: MIT Pres.
  • Akyol, H. (2006). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Alpöge, G. (1991). Çocuk ve Dil. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aydın Yılmaz, Z. (2006). Uygulama Örnekleriyle İlk-Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Binbaşıoğlu, C. (2004). İlkokuma ve Yazma Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bulut, A.K. (2010). “Eğitimde Ses Temelli Cümle Yöntemi Uygulanan Öğrencilerin Okuma Yazmaya Geçişlerinde Etkili Olan Faktörlerin İncelenmesi.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kars.
  • Çelenk, S. (2006). Etkinlik Temelli İlkokuma ve Yazma Öğretimi. Morpa Kültür Yayınları.
  • Çelenk, S. (2007). Çağdaş Öğretim Yaklaşımlarının Işığında İlkokuma ve Yazma Öğretimi. (Ed. A.Oktay, Ö.Polat Unutkan). İlköğretimde Alan Öğretimi. içinde (13-41). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Çelenk, S. (2008). İlköğretim Okulları Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlkokuma ve Yazma Öğretimine Hazırlık Düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 8 (1), (83-90), [Online]: http://www.efdergi.ibu.edu.tr/index.php/efdergi/article/download /988/1817 adresinden 15 Haziran 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Damarlı Oçak, S. (2007). “İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Dil Gelişim Düzeyleri ile Okuma Yazma Başarısı Arasındaki İlişki.” Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Demirel, Ö. (2000). Türkçe Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Erhan, G. (2012). İlköğretim 1.Sınıf Türkçe Öğretmen Kılavuz Kitabı. Ankara: Kartopu Yayıncılık.
  • Esaspehlivan, M. (2006). “Okul Öncesi Eğitim Kurumuna Gitmiş ve Gitmemiş Hazırbulunuşluklarının yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. ve 68 Karşılaştırılması.” Okula Yayımlanmamış
  • Ferah, A. (2007). Türkçe İlk Okuma-Yazmayı Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Güleryüz, H. (2008). Dil ve Anadil. (Ed. S. Çelenk, A. Tazebay). Türkçe Öğretimi. içinde (312-339). Ankara: Maya Akademi Yayın.
  • Güneş, F. (2000). Okuma-Yazma Öğretimi ve Beyin Teknolojisi. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Harris J.A. ve Sipay R.E. (1986). Okuma ve Öğrenmeye Hazır Oluş. İ. Özçelik (Çev). Çağdaş Eğitim. 117, 22-24
  • Kaya, D. (2008). “Öğrencilerin Okuduğunu Anlamalarının Çözümleme Yöntemi ve Ses Temelli Cümle Yöntemine Göre Karşılaştırılması.” Yayımlanmamış Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Denizli. yüksek lisans tezi
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda Gruplar Arası Farkın Belirlenmesine Yönelik Çoklu Karşılaştırma (Post-Hoc) Teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 19 (1), (51-64), [Online]: http://web.firat.edu.tr/sosyalbil/dergi/arsiv/cilt19/sayi1/051- 064.pdf adresinden 9 Mayıs 2013tarihinde indirilmiştir.
  • Langer, P., Kalk, M.J. ve Searls, D.T. (1984). Age of Admission and Trends in Achievement: A Comparison of Blacks and Caucasians. American Educational Research Journal. 21 (1), (61-78). [Online]: Retrieved on 29-January-2013, at URL: http://aer.sagepub.com/content/21/1/61.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book. California: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2013). T.C. Resmi Gazete, 28735, 14 Ağustos 2013.
  • Morphett, M.V. ve Washburne, C. (1931). When Should Children Begin to Read. The Elementary School Journal. 31 (7), (496-503). [Online]: http://jstor.org/stable/995974. on 10-June-2013, at URL
  • Neuendorf, K.A. (2002). The Content Analysis Guidebook. California: Sage Publications.
  • Obalar, S. (2009). “İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Okuma Yazma Becerileri ile Sosyal Duygusal Uyum ve Zeka Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.” Yayımlanmamış doktora tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Oktay, A. (1983). Okul Olgunluğu. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları.
  • Oymak, R. (2008). Dilbilim ve Dil Öğretimi. (Ed. R. Bıçakcı). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Etkinlik Örnekleriyle İlkokuma ve Yazma Öğretimi. içinde (3-15). İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Öztürk, A. (2005). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Ana Dili Etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Stemler, S. (2001). An Overview of Content Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7 (17). [Online]: Retrieved on http://pareonline.net/getvn.asp?v=7&n=17. at URL
  • Şahbaz Dağlıoğlu, E. (2011). İlköğretim 1.Sınıf Türkçe Ders ve Çalışma Kitabı (İkinci Kitap). İstanbul: Selt Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu [TDK], (2005). Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • Ünalan, Ş. (2001). Türkçe Öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Worden, P.E. ve Boettcher, W. (1990). Young Children’s Acquisition of Alphabet Knowledge. Journal of Reading Behavior. 22 (3), (277-295), [Online]: Retrieved on 26 March 2013, at URL: http://jlr.sagepub.com/content/22/3/277.full.pdf.
  • Yangın, B. (2009). Hazırbulunuşluk ile Okuma ve Yazma Başarımları Arasındaki İlişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/200936BANU%20YANGI N.pdf adresinden 26 Mart 2013 tarihinde indirilmiştir. [Online]
  • Yılmaz, E. ve Dikici Sığırtmaç, A. (2008). İlköğretim Birinci Sınıfa Devam Eden Çocukların İlk Okuma Yazmaya Geçiş Sürelerinin Okul Öncesi Eğitim Alma Durumuna Göre İncelenmesi. Çağdaş Eğitim. 349, (30-36), [Online]: Ebscohost Veritabanı adresinden 09 Haziran 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • Sayılı 12 Yıllık Zorunlu Eğitime Yönelik Uygulamalara İlişkin Genelge. Milli Eğitim Bakanlığı, 9 Mayıs 2012.
  • Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (2012). T.C. Resmi Gazete, 28261, 11 Nisan 2012.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Özgür Tutal

Behçet Oral Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Tutal, Ö., & Oral, B. (2015). İLK OKUMA-YAZMA ÖĞRENMEDE OKULA BAŞLAMA YAŞININ OKUMA-YAZMA BAŞARISINA ETKİSİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(24), 96-121. https://doi.org/10.14582/DUZG